Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Artikler Kapittel 2 - Jurassic Park på SNES - The Norwegian Nintendo Community
 
 
N-club Artikler Kapittel 2 - Jurassic Park på SNES
3 online |
 
Kapittel 2 - Jurassic Park på SNES
avatar Gode lisensspill - finnes de virkelig? Svaret er ja, men vi må et stykke tilbake for å finne de virkelige perlene. I dag brukes spill ofte for å promotere et eller annet produkt. Så godt som alle de største Hollywoodproduksjonene har ett eller annet spill til å backe det opp. Som oftest av middelmådig kvalitet, eller verre, ettersom produksjonen er under press, både budsjettmessig og tidsmessig. Klart, dårlige spill har alltid eksistert, men la oss heller ta en titt på de gode lisensspillene.


Jurassic Park på SNES. Hatet og elsket.


I kapittel 2 befinner vi oss i 1993. Dinosaurer er plutselig kjempepopulære, når Steven Spielbergs storfilm Jurassic Park ruller over kinolerettene. Filmen var basert på en bok av Michael Crichton, og handler om at vitenskapsmenn kloner frem dinosaurer, for å lage en fornøyelsespark på den avsidesliggende øya Isla Nublar. Alt går selvsagt galt, dinosaurene bryter seg løs, og begynner å spise folk. Boken tok opp det klassiske temaet om mennesket som leker gud, og filmen revolusjonerte datagrafikk som spesialeffekter i film.

På denne tiden begynte 16bit-konsollene å bli varme i trøya, samtidig som 8bit-konsollene var i ferd med å dø helt ut. Det kom riktignok også Jurassic Park spill på både NES og Megadrive, med svært varierende hell. Her skal det derimot handle om min personlige favoritt: Jurassic Park til SNES.


"What've they got in there, King Kong?"


"Welcome to Jurassic Park"
Med SNES, begynte spillene så smått å bli mer kompliserte enn på NES. Kraftigere maskinvare gjorde det mulig med større spill, og flere knotter på håndkontrollen betød flere kontrollmuligheter. Jurassic Park utmerker seg noe ved å ikke være nok et standard plattformspill der man går fra A til B og skyter slemme dinosaurer.

Spillet er nærmest bygget opp som et Zelda-spill. Man vandrer rundt i den enorme parken, med beskjed om å løse seks forskjellige oppdrag. Flere av oppdragene er faktisk basert på hendelser fra boka, som ble utelatt i filmen, så det er moro å se at Ocean virkelig har brukt lisensen de hadde. Oppdragene varierer mellom å skru på strømmen og starte datamaskinene, stoppe en båt med dinosaurer fra å forlate øya, til å samle alle eggene man finner rundt omkring og gasse raptor-reiret. Selv om oppdragene blir gitt i en rekkefølge, er det egentlig helt opp til spilleren hva man ønsker å fokusere på først, selv om standardrekkefølgen egentlig er den mest hensiktsmessige. Det sier bare litt om hvilken frihet man har i spillet. I starten kan det faktisk virke ganske overveldende.


Det kryr av Velociraptorer i spillet. Heldigvis har man bazooka.


Selve gameplayet er todelt. Utendørsområdene kan minne mye om klassisk Zelda, ettersom man ser ting ovenfra og ned. Man styrer Alan Grant, som kan sies å være hovedpersonen i filmen. Man har tilgang til en rekke våpen, som gjør alt fra å få dinoene til å sove, til å lage forhistorisk kjøttdeig. Man oppdager raskt at parken er et veldig farlig sted, ettersom spesielt velociraptorer lusker i omtrent alle busker og kratt. En fin strategi er å sørge for å fikse radaren så raskt som mulig, for å så sende noen raketter i alle retninger hver gang man hører ting brøle. Man bør fortsatt være forsiktig, for de virkelige store dinosaurene kan man ikke stoppe. Straks man hører T-rex-musikken, er det egentlig bare å løpe unna og krysse fingrene for at ting går bra.


Variasjon er det også. Her klatrer man på et fjell og møter en av spyttedinoene.


Den andre halvdelen av gameplayet viser seg straks man setter foten innendørs i en av parkens bygninger. Plutselig spiller man et førstepersons skytespill - på SNES! Denne opplevelsen, atmosfærisk som den er, synes jeg dessverre ikke har aldret særlig bra. Det er spillbart, men opplevelsen ser ut som Wolfenstein 3D, bare styggere og ikke minst tregere. Det hjelper heller ikke at dinosaurene her er stokk dumme. De står og ser på deg helt til man nærmer seg ca 1 meter, først da angriper de. Mangelen på kart gjør også at nykommere raskt kan føle for å gi opp, noe som er synd, ettersom spillet fortsatt virkelig kan by på noen atmosfæriske øyeblikk.


Visst fantes det First Person Shooters på SNES. Dette er ett av de bedre.


Grafikken, spesielt utendørs, er forseggjort og pen. Musikken løfter også opplevelsen flere hakk. Utendørs hører vi flere virkelig minneverdige låter, selv om dessverre bare T-rex-musikken er tatt fra filmen. Innendørs hører vi den samme musikken gjennom det hele, men den er heldigvis svært god og hjelper virkelig til å løfte atmosfæren.

Spillet er dessverre ikke uten feil og mangler. FPS-sekvensene har jeg allerede nevnt som trege. Det er også en stor mengde backtracking, i tillegg til en av de mest antiklimatiske og dårligste sluttene jeg noensinne har sett i et spill. Faktisk er Game Over-skjermen langt bedre, og det sier litt. Det absolutt største problemet med spillet, er at man hverken kan lagre eller skrive inn passord. Med tanke på at spillet tok meg 3 timer ved siste gjennomspilling, da jeg husket hvor nesten alt var, er ikke det et problem man kan overse. Jeg vil ikke anbefale spillet til alle, men for folk som er interesserte, og villig til å tilgi noen småproblemer, er Jurassic Park til SNES en fin liten undervurdert juvel.

Også verdt å nevne er at spillet er kompatibelt med den ganske obskure SNES-musa. Nå har jeg dessverre ikke hatt tilgang til å teste denne, men man kan bruket den i spillets dataterminaler, i tillegg til FPS-biten.


Et eksempel på hvor man kan bruke musa. Fraktalene man ser her, er del av et større poeng i boka.


Oceans filmgalskap...
Ocean var ansvarlig for mange av lisensspillene som kom på 90-tallet. Kvaliteten på disse var svært varierende, men jeg tør påstå Jurassic Park på SNES var blant de bedre spillene Ocean stod bak. Å oppsøke andre lisensspill fra denne gjengen, kan med andre ord være svært risikabelt, spesielt om man ikke ser sjarmen i spill som på sitt beste var middelmådige da de kom ut. Jeg regner ikke med å presentere noe annet Ocean-spill her med det første, selv om jeg vurderer å nevne noen flere etterhvert.

I 1998 ble Ocean kjøpt opp av Infogrames, som siden ble del av Atari Inc, som ikke har noe med de gode gamle Atari-konsollene å gjøre.


Ocean ble slukt og er i dag en del av et monster. Passende metafor eller bare "Flintstones gone wrong"?


Frem og tilbake i tid
Jeg kommer til å hoppe litt frem og tilbake i tid, dels for variasjonens del, dels fordi jeg stadig kan komme på et godt NES-spill. Da ville det vært litt trist å ikke kunne skrive om det fordi jeg hadde kommet til SNES.

Nøl ikke med å komme med innspill om hva det måtte være. Spillet eller denne artikkelserien. Ris, ros? Ideer til andre lisensspill jeg kan nevne? Diskuter gjerne på forumet!

Forhåpentligvis kommer kapittel 3 om ikke så altfor lenge.

 
Nyeste artikler
E³ 2009
- 25. mai 2009

Kapittel 1 - Batman på NES
- 16. mai 2009

Kapittel 1 - Snake Rattle 'n Roll
- 24. april 2009

Velkommen til N-club
- 15. april 2009


Copyright © 2002-2017 N-club

Navn med trademark og © er copyright deres respektive eiere.

Bli medlem gratis - Regler - Om N-club - Kontakt - Annonsr




N-club.dk