Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Mega Man 10 - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Mega Man 10
20 online |

Anmeldelse av Mega Man 10
Da Capcom i 2008, etter ti års pause, publiserte et nytt originalt Mega Man-spill, ble det stor jubel. Ikke bare var det den blå bomberen tilbake, men med god gammel 8bit-stil, slik vi husker ham fra glansdagene på NES. Nå har Mega Man 10 kommet. Klarer det å beholde friskheten fra forgjengeren?

Året er 20XX. Et mystisk og smittsomt datavirus tar knekken på verdens roboter. Etter en måneds tid er samfunnet lammet, og ting ser dystert ut. Den normalt gale vitenskapsmannen Dr. Wily kan sitte på en kur, men han er avhengig av at noen henter tilbake en stjålet maskin. Det er dermed opp til Mega Man og hans bror, Proto Man, å nok en gang løse flokene.

Problemet er et datavirus. Cursoren man møter på banen til Sheep Man må være den onde fetteren til Word-bindersen.

Fortsatt knallsolid
En grunn til Mega Man-seriens suksess er at gameplayet har vært veldig solid. De første spillene i serien hadde trolig den mest stramme og presise kontrollen for noe plattformspill på NES, bare rivalisert av Nintendos egen Mario.

Konseptet er akkurat det samme som alltid. Man kan velge mellom åtte forskjellige baner, hver med sin unike boss. Beseirer man en boss, får man et nytt våpen, som gjør reisen videre lettere. En viktig del av spillet er dermed å finne ut hvilke bosser man klarer uten videre, og hvilke som krever litt mer makt for å knele. I Mega Man 10 er flere av bossene gode utgangspunkt å starte med, noe som gjør at det aldri er noen fasit for den "beste rekkefølgen".

Blir man trøtt av å måtte gå til Nitro Man, kan man alltids haike...

Man kan for første gang velge mellom to unike karakterer allerede fra starten. Mega Man er standarden. Han kan skyte og hoppe, men ingenting mer. Alternativet er Proto Man, som både kan gli, lade opp våpenet, og blokkere fiendens ild. Dette på bekostning av at han tar dobbel skade, og ikke kan skyte like raskt. Mega Man er kanskje enklere å lære, men Proto Man åpner for virkelig moro om man mestrer ham. Senere vil man også kunne kjøpe en nedlastbar pakke som inkluderer Bass. Etter det jeg har sett, vil han både kunne fly korte strekninger og skyte i forskjellige retninger.

En annen alltid velkommen innovasjon er "real time weapon change". Det går ut på at man raskt kan bytte våpen uten å gå innom pausemenyen. Om man holder Wiimoten sidelengs(slik jeg foretrekker), gjøres dette med A og B. Dette er en grei funksjon, men når man etterhvert får åtte våpen å velge mellom, er det greit å fortsatt kunne pause spillet i hektiske situasjoner. Et problem er at fingeren min ofte kommer nær B-knappen ubevisst, slik at jeg velger et annet våpen enn det jeg ønsker å bruke. Dette er pirk, og ikke et så stort problem at jeg har begynt å spille med Classic Controller, der disse funksjonene er mindre i veien.

Pump Man har det obligatoriske skjoldet. Legg merke til de glade fargene.

Litt vissent?
Jeg nølte ikke med å gi toppkarakter til grafikken i min omtale av Mega Man 9. Dette står jeg fortsatt for, da spillet overveldet meg med 8bit i all sin prakt. Med Mega Man 10 føler jeg dessverre at litt av friskheten er borte. Jeg blir ikke lengre satt ut av grafikken, og fargepaletten på et par av banene ser faktisk ganske nitrist ut. Det er vanskelig å helt sette fingeren på hva eller hvorfor, men jeg føler det er et ørlite hakk ned fra 9, selv om ting fortsatt er kledd i nostalgisk herlighet.

Jeg har fortsatt hørt bedre...
Akkurat som i Mega Man 9, biter ikke noe av musikken særlig fast i meg. Det er fine toner, men jeg klarer bare legge merke til et fåtall. For meg inkluderer høydepunktene Solar Man, Wily-brettene(som jeg vet jeg har hørt et sted før), og avslutningssangen. Sammenlignet med Mega Man 2 og 3 på NES, synes jeg altså lydbildet fortsatt er litt fattig.

Hils på Strike Man! Halvt robot, halvt...slåball...

Inkluder bestemor!
Ikke siden Mega Man 2, har et Mega Man-spill inkludert en mulighet for å velge en enklere vanskelighetsgrad. Standarden er Normal, som er omtrent på det jevne med andre Mega Man-spill. Synes man dette er for tøft, kan man skru ned på Easy. Her mangler mange av fiendene, bosser beveger seg langt tregere, avgrunner er ofte murt igjen, og man tåler mer juling. En velkommen mulighet for mange som bare ønsker å spille gjennom spillet for å se den fantastiske avslutningen, men jeg vil anbefale alle å spille på Normal, for iallefall litt utfordring i hverdagen.

Man kan også låse opp en Hard Mode, hvor det er flere og raskere fiender. Denne er betydelig tøffere enn Normal, så det er nok å hente, også for veteraner. I tillegg har man en rekke tilleggsutfordringer. Det er tolv, som er basert på å utføre ting i selve spillet, som å fullføre uten å bruke E-tanker, eller fullføre uten å dø. Man kan også prøve seg mot for eksempel bossene enkeltvis, der man får plusspoeng for ting som å klare dem uten å ta skade. Det er definitivt nok å bryne seg på, i tillegg til hovedspillet, som har normalt høy gjenspillingsverdi.

Etterhvert får vi også nedlastbart materiale, som blant annet inkluderer Bass, en ny spillbar karakter, som oppfører seg annerledes enn både Mega Man og Proto Man.

Banen til Blade Man. På Easy Mode, finner vi hverken avgrunner eller fiender her.

Ja, hva skal man si?
Mega Man 10 er et vanskelig spill å karaktersette. Det lider av nøyaktig det samme problemet som de senere spillene på NES. Det er faktisk et veldig bra spill, men samtidig forsvinner litt av friskheten for hver innovasjon som kommer. Mega Man 9 var friskt fordi det gikk tilbake til røttene etter så lang tid. Den følelsen er sterkt redusert denne gangen. På en side er det fortsatt et svært godt plattformspill, men på en annen side er det klin likt de andre spillene i serien, og føles noe unødvendig.

Paradokset her er at jeg kan klage over at det er for likt resten av serien, samtidig som jeg sansynligvis ville klaget mer dersom det gjør for mye nytt.

For fans av serien, er det absolutt et spill som må spilles. For nykommere, vil jeg nok heller anbefale 2 og 3, som hver koster 500 poeng, eller 9, som har samme pris. Mega Man 10 er derimot en veldig kjærkommen bonus. Ren fanservice om man liker resten av serien. Easy Mode kan også være verdt en vurdering, men personlig synes jeg det fjerner litt av sjarmen.

10 /10

9 /10

8 /10