Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Mario & Luigi: Bowser's Inside Story - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Mario & Luigi: Bowser's Inside Story
11 online |

Anmeldelse av Mario & Luigi: Bowser's Inside Story
Mario-brødrenes serie med håndholdte rollespill har fra Superstar Saga på GBA vært en kilde til god humor og knallsolid gameplay. Bowser's Inside Story til DS er det tredje spillet i denne serien. Er ideene og selvironien fortsatt like skarp, eller begynner Nintendo å gå på tomgang? Svaret er egentlig rimelig opplagt, men for sikkerhets skyld kan man jo lese denne anmeldelsen.

En mystisk sykdom sprer seg i sopperiket. Stadig flere sopper blir feite som badeballer, og prinsessen setter opp et krisemøte. I den forbindelse, dukker også Bowser opp. Etter litt uheldig bruk av sort magi, i regi av vår gamle uvenn Fawful, svelger Bowser opp alt som er, inkludert Mario-brødrene og prinsessen. Dette åpner for et unikt samarbeid, der Bowsers kropp må vedlikeholdes innenfra for at Fawful skal kunne beseires nok en gang.

Spontan fedme brer seg i sopperiket, og noen må igjen ringe rørleggervakta!

I HAVE CONTROLS!!!
Gameplayet er rett og slett fantastisk. Kort fortalt, blander spillet elementer fra rollespill og plattformspill. Historien man følger er lineær, men man kan som regel gå rundt og utforske i en verden som åpner seg mer og mer. Man kan unngå fiender dersom man er rask på tommelen, men dersom man kommer i kontakt med noen, starter kampene. Disse utføres ved hjelp av vanlig kommandovalg kombinert med god timing med avtrekkerfingeren.

Kampsystemet er meget unikt, men samtidig veldig gjenkjenbart dersom man har spilt tidligere spill i Mario & Luigi-serien. Mario og Luigi styres separat med A og B-knappene. A utfører en kommando for Mario, og B for Luigi. Dette gjelder både angrep, som må velges etter tur, og forsvar, der man med rett timing enten kan unngå eller slå fiendens angrep direkte tilbake. Med raske reflekser, vil det være mulig å komme seg gjennom alt uten en skramme, men det er selvsagt lettere sagt enn gjort. Man får etterhvert ferdighetsnivåer, som gjør brødrene sterkere, noe som gjør kamper enklere å overleve, dersom man på et punkt får problemer.

Dessverre blir rørleggervakta slukt og må unngå diverse fordøyelsessystemer...

Nytt denne gangen, er at man også kan styre den store stygge sjefs-koopaen, Bowser. Han har helt andre ferdigheter enn Mario-brødrene, men spillet fungerer veldig likt. Bowser har både X og Y-knappene til rådighet i kamper. Om både brødrene og Bowser er tilgjengelige, kan de byttes mellom til enhver tid. Bowser har oftest den øverste skjermen for seg, mens brødrene vises på den nederste. Enkelte kamper kan også vinnes med unikt samarbeid der Bowser ganske enkelt spiser noen av de mindre fiendene som ikke kan beseires på andre måter enn innvendig rørleggerservice.

Egenskapene blir tilgjengelig gradvis, slik at man alltid får noe nytt når man har mestret det gamle. Dette gjør at ting gradvis blir tøffere, men overkommelig, samtidig som det bestandig er en ny gulrot rundt neste hjørne.

Trim! I noen av kampsekvensene er man nødt til å blåse ild, og til og med holde DSen sidelengs.

I HAVE GFX!!!
Grafikken er klar, fargerik og variert. Ting ser ut slik de skal i Mario-universet, og selv Bowser tar seg godt ut fra innsiden. Det beste er de fantastiske velanimerte spritene. Man føler virkelig at figurene lever, og ingenting står noensinne stille.

I HAVE MUSIC!!!
Man får servert typiske glade toner i beste Mario-smak. Det er ingen låter som utmerker seg veldig, men det er en generelt høy kvalitet med munter musikk. Det som imidlertid løfter ting betraktelig, er de fantastiske lydeffektene. Alle karakterer har sine egne lyder. Bowser brøler, prinsessen høres generelt søt ut, og Mario-brødrene snakker en overbevisende spaghetti-kaudervelsk.

Noen av spesialangrepene er nærmest rytmiske...her skal man klikke goombaer for å sprute ild på flest mulig.

I HAVE SKILLZ!!!
Med sine rundt 20 timer med gameplay, er ikke Bowser's Inside Story det lengste rollespillet. For min smak, vil jeg derimot si det er veldig passende. Det er 20 svært innholdsrike timer, og spillet slutter akkurat når det er på sitt beste, mens leken er god. Man føler aldri at det trår vannet noen steder eller at man gjentar den samme aktiviteten lenge. Som nevnt ligger det alltid en ny gulrot rundt neste sving, man vil bare fortsette for å se hva som skjer videre.

Spillet har dessverre ikke spesielt mange sideoppdrag, og de som er, kan stort sett fullføres raskt sammen med resten av spillet. Kan også nevne at spillet føles litt i letteste laget. Straks man lærer seg fiendenes angrep, vil man, selv på sistebossen, klare seg uten en skramme. Heldigvis er spillet både såpass kort og innholdsrikt, at det allerede frister til gjenspilling.

...men Bowser er fortsatt sulten. Det betyr at rørleggerne må rense opp.

I HAVE CHORTLES!!!
Det er egentlig ingen grunner til å nøle. Spillet er fantastisk på alle områder, og noe enhver DS-eier bør ha i samlingen. Når det er nevnt, er en stor del av spillet humor. Ettersom hele spillet er på engelsk, vil jeg nok ikke anbefale det til de minste, uansett hvor sukkersøtt det ser ut på utsiden. Ellers er det en sann glede å spille, uansett alder. Dersom man gir slipp på spill på grunn av sukkersøt innpakning, fortjener man rett og slett ikke annet enn identiske brungrå skytespill. Bowser's Inside Story er vanvittig mye mer givende og kun småpirk unna toppkarakter.

10 /10

9 /10

9 /10