Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Secret of Mana - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Secret of Mana
17 online |

Anmeldelse av Secret of Mana
En sjanger som begynte å vokse seg stor i vesten under SNES sin levetid var japanske rollespill. Dessverre kom det nesten ingen til Europa på den tiden. Secret of Mana var ett av unntakene, og det er også å finne på Virtual Console. Kan det måle seg med de virkelig store?

Vår navnløse helt kommer plutselig over et mystisk sverd i en stein. Han trekker ut sverdet, uvitende om at han samtidig bryter seglet som har holdt ondskapens makter tilbake fra å ødelegge verden. Med sine etterhvert to følgesvenner, må han besøke de åtte templene og sørge for at verdens mana igjen kommer i balanse. Selvsagt er det også et ondt imperium med, gjett hva de ønsker.

Secret of Mana heter egentlig Seiken Densetsu 2, og er oppfølgeren til Game Boy-spillet Mystic Quest, som i USA fikk navnet Final Fantasy Adventure. Spillet var egentlig tiltenkt å bli sluppet på CD-ROM-systemet til Super Nintendo. Da Sony droppet prosjektet for å heller lage sin PlayStation, måtte Square presse spillet inn på en vanlig spillkassett isteden. Til tross for at spillet ikke ble det drømmeprosjektet det kunne ha vært, ble det godt mottatt, og trekkes ofte frem som en av de store rollespillklassikerne på SNES.

Et mystisk sverd i en stein? Det kan jo ikke bety noe ondt.

Klønete kamp og mangelfull magi
Spillet er et action-rollespill. Man styrer figuren sin på mange måter som Link i Zelda eller Ark i Terranigma. To spill som jeg mener fint kan sammenlignes, selv om de føles bedre å styre. En vesentlig ting som er unikt med Mana, er styrkemeteret. Hver gang man slår, vil styrken gå til 0, og man må vente et sekund eller to før den lades opp igjen. Dette gjør at man ikke kan vinne bare med å slå raskt. Man er nødt til å slå, og trekke seg litt tilbake før det er på tide å få inn et nytt slag. I seg selv fungerer dette greit. Spillet lar deg etterhvert velge mellom åtte forskjellige våpen. Annet enn rekkevidde og til en viss grad variabel styrke, er det lite forskjell mellom dem. Man kan bruke de man foretrekker uten å ha dårlig samvittighet for å ikke bruke de andre. Eller så kan man når som helst bytte på for variasjon, og samtidig ikke miste noen ferdigheter.

Man får etterhvert med seg to medhjelpere. En navnløs jente som må redde sin kjæreste Dyluck fra det onde imperiet, og en like navnløs "sprite", en slags mana-ånd, med kronisk hukommelsestap. Disse karakterene er tilgjengelig som vingemenn til enhver tid, og hjelper til i kamp. Man kan når som helst bytte karakter ved å trykke select, og man kan enkelt sette opp hvordan figurene skal oppføre seg. Om de skal være agressive eller tilbakeholdne. Har man to ekstra kontroller, kan man også la venner være med på moroa. Flerspillerbiten fungerer fint. Man kan når som helst la nye spillere slippe til, uten å måtte starte spillet på nytt. Det eneste problemet jeg kan se, er at dersom en person går inn i en meny, settes spillet på pause for alle. Dette er spesielt litt slitsomt under bosser, spesielt de som krever magi for å beseires. Magi er kun tilgjengelig gjennom menyene. Et 20-30-timers spill er kanskje heller ikke ideelt for samarbeid, iallefall ikke om alle spillerne vil få med seg alt innholdet. Men det er ikke noe jeg skal holde mot spillet.

Våre tre navnløse figurer. Fra venstre: jenta, spriten og helten.

Jeg har ett stort problem med selve kampsystemet. Selv om ideen bak styrkemeteret er god og spillet føles som et tekstbasert rollespill med mer action, føles selve kampene ganske klønete. De fleste fiendene er immune mot skade rett etter at man slår dem. Det gjør det vanskelig å time angrepene når AI-medhjelperne står og hamrer løs på alt som rører seg. Mange ganger kaster jeg bort superangrep fordi en annen karakter fikk inn et slag først.

Magisystemet er et annet problem. Etterhvert får man åtte forskjellige magityper. Hver magitype har åtte forskjellige nivåer, og bygges basert på hvor mye man bruker dem. Problemet er rett og slett at få magier er spesielt brukbare utenfor kamper mot bosser, hvor de ofte blir veldig nødvendige. Flere av bossene er veldig vanskelige å treffe med våpen, dels av problemer jeg allerede har nevnt. Dersom magien de er svake mot ikke er på et høyt nok nivå, vil man få problemer. Ettersom man sjeldent bruker magier utenom på bosser, blir man nesten nødt til å grinde dem. Det vil si, gå frem og tilbake og kaste den samme magien igjen og igjen. Iallefall til den er på et akseptabelt nivå, hvor de plutselig blir altfor sterke. Det er også mulig å utnytte systemet for å konstant kaste magier og drepe selv de tøffere bossene selv før de får rørt på seg.

Disse problemene svekker dessverre mitt helhetsbilde av spillet ganske sterkt. De er overkommelige dersom man er interessert i spillets langt bedre aspekter, men magisystemet er utvilsomt Secret of Mana sin store svakhet.

Bossekampene tar ibruk massiv skalering. Her stjeler AI-jenta et slag og bossen blir immun noen sekunder. Det er irriterende.

Tidvis veldig vakkert
Grafikken er så pen man kan vente. Det er ikke et av SNES sine peneste spill, og det har fortsatt noe å gå på for å nå opp til for eksempel Chrono Trigger. Likevel er det områder som bare er deilige å se på. God bruk av spesialeffekter som gjennomskinnelighet, og mange farger, som var SNES sin styrke. Noen områder ser derimot bare firkantede ut. Det er også veldig mye resirkulering av de samme fiendene, med andre farger.

Mye bra, men ikke helt topp
Secret of Mana byr på veldig mye bra musikk. Åpningsmelodien er en av de beste, og kan lett måle seg med musikk fra andre Squaresoft-RPGer. Resten av musikken jevnt ganske god å høre på, selv om det er langt mellom de virkelig bra sangene. Noen bunnpunkter er det også. Hver gang jeg kommer til dverglandsbyen, går musikken meg på nervene. Heldigvis er man ikke der så lenge.

Bossene resirkuleres oftere enn bakgrunnene. Dette er spillets tredje Gigas.

Passe langt, godt med gjensyn
Uten en innebygget klokke, er det vanskelig å si hvor lang tid jeg brukte. Jeg har fullført spillet en rekke ganger, og kan nok slå fast at man kan vente seg å komme gjennom på rundt 20-30 timer. Det er samtidig en variert opplevelse, der man aldri går på samme sted lenge. Og utenom å grinde magiene til de nødvendige nivåene, er det absolutt ingen punkter hvor man går frem og tilbake og dreper de samme fiendene. Spillet er godt balansert med hensyn til erfaring og penger. Så lenge man faktisk dreper fiendene man møter, vil man få mer enn nok erfaring til å ikke dø, og nok penger til å kjøpe alt utstyret man kommer over.

Spillet gjør en god jobb med å fortelle deg hvor man skal. Selv når verdenskartet åpnes halvveis gjennom spillet, skal det mye til for å sette seg fast. Det er også et morsomt spill å ta frem igjen til senere, og et godt flerspillerspill dersom man har tilgjengelige venner som også liker sjangeren.

That's no ordinary rabbit.

En anbefaling, med forbehold...
Det er liten tvil om at Secret of Mana ikke helt er den klassikeren det kunne ha vært. Selv skylder jeg på kampsystemet som jeg mener er svært klønete gjennomført, selv om ideen er god. Ser man på den fortsatt utilgjengelige oppfølgeren Seiken Densetsu 3, ser man hvor vanvittig mye bedre ting ble gjennomført.

Jeg synes derimot ikke Secret of Mana er et dårlig spill. Personlig er det faktisk et av mine aller beste SNES-minner, og jeg skulle gjerne satt en nier eller mer utifra det. Jeg kan bare ikke dekke over alle spillets problemer.

Dersom man er villig til å tilgi noe kranglete kampmekanikk og en hullete story, vil man finne igjen en perle. Musikken er god og stemningen er topp. Det var et av de beste japanske RPGene spillere i Europa fikk under SNES-alderen, og nå står det fortsatt som et av de beste japanske RPGene vi kan få på Virtual Console.

6 /10

8 /10

8 /10