Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Pokémon Rumble - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Pokémon Rumble
23 online |

Anmeldelse av Pokémon Rumble
Pokémon-serien har sett sin del av spinoff-titler opp gjennom årene, noen med god nok suksess til å etablere egne serier, andre ikke like så godt mottatt. Hvor vi kan plassere Pokémon Rumble på denne skalaen gjenstår å se, men vi kan nok trygt si at det er nok et eksempel på at Nintendos melkemaskin fremdeles går for fullt.

En mus i leketøyland
Som i visse andre Pokémon-spill som ikke tilhører hovedserien, er det ikke noe særlig historie å hente i Pokémon Rumble. Kort sagt spiller du som opptrekksleketøyversjoner av Pokémon som enten løper gjennom spillets seks områder for å banke andre opptrekksleketøyversjoner av Pokémon, tjene P-mynter eller rekruttere nye Pokémon, eller deltar i en Battle Royale hvor det er om å gjøre å få inn det siste slaget i en skikkelig alle-mot-alle møljekamp. Stort mer er det vel egentlig ikke å si om spillet, som i all hovedsak handler om action og gjentagende knappetrykking.

Ta den! Og den!! Og den og den og den og den!!!

Løp og slå
99% av spillet går ut på å kjempe seg gjennom de seks områdene i hver rank for så å ta Battle Royale-utfordringen. Hvert område i spillet har et tema som gjenspeiler hvilke Pokémon man møter og har en gigantversjon av en Pokémon som boss på slutten. For eksempel møter du vannbaserte Pokémon på stranden, ild- og elektrisitetbaserte Pokémon i fabrikken, insekter og dyr i skogen og så videre. Du møter flokker av Pokémon om gangen og må nedbekjempe disse i sanntid. Når en Pokémon slås hender en av tre ting: ingenting, du får en P-mynt eller den blir rekruttert. Du kan rekruttere så og si så mange Pokémon du vil og kan bytte mellom disse når som helst gjennom spillets gang. I motsetning til andre spill, så går ikke Pokémon opp i level i Pokémon Rumble, men jo høyere rank du spiller på, dess sterkere Pokémon som kan rekrutteres møter du. Med andre ord kommer du til å spille gjennom de seks områdene gang på gang på gang for å få tak i sterkest mulig Pokémon før du går løs på Battle Royale.

I Battle Royale er det den som står igjen som vinner. En Battle Royale består av et visst antall bølger Pokémon som møtes i en arena og gyver løs på hverandre. Inn i mellom kommer det ekstra sterke Pokémon, gjerne sjeldne eller legendariske, og slike dukker også opp som “bosser" når alle andre Pokémon er slått. Er det du som får inn det aller siste slaget i kampen, belønnes du med en heftig sum P-mynter og går opp i rank. Totalt sett finnes det fire ranker i spillet, men ser vi bort i fra vanskelighetsgraden og en viss forskjell av tilgjengelige Pokémon, er alle rankene kliss like. I tillegg finnes det tre vanskelighetsgrader, Normal og Another som begge inneholder fire ranker, og Extra som kun inneholder én rank. Sistnevnte låses naturligvis ikke opp før du har gått gjennom de to andre vanskelighetsgradene først.

Når man ikke er ute for å slåss, befinner man seg i en lobby som fungerer som en portal mellom områdene, Battle Royale og en del valgalternativer i spillet. I lobbyen kan man bruke opptjentente P-mynter til å kjøpe nye rekrutter til laget sitt som velges tilfeldig av en maskin eller kjøpe nye angrep. Her finner man også statistikker og en liste over alle Pokémon du har møtt og rekruttert. Sist, men ikke minst, er det her i lobbyen du kan frigjøre Pokémon du ikke har bruk for lenger. Det positive med dette er at du for det første får P-mynter når du frigjør Pokémon, men dersom du frigjør bestemte Pokémon, eller et visst antall av en Pokémon, vil du få en billett som kan veksles inn mot en ny rekrutt. Det er kun på denne måten at man blant annet får tak i sjeldne legendariske Pokémon. I tillegg har spillet også et passordsystem som vil gi deg spesielle rekrutter. Passord vil dukke opp en tid framover etter lanseringen av spillet og vil bli listet opp rundt om på nettet, f.eks. på serebii.net.

OK gjengen, fremad marsj!.

Din utvalgte opptrekks-Pokémon har en meget simpel kontroll. Man holder Wii Remote sidelengs, styrekorset styrer og 1/2-knappene angriper. Stort verre er det ikke. Kontrollmessig er samtlige Pokémon mer eller mindre helt identiske. Farten mellom dem varierer nesten ikke merkbart og en god del av angrepene er forholdsvis like. Battle Royale kan dog bli en utfordring etter hvert, spesielt på aller siste rank dersom man ikke tenker litt strategi, men stort sett kommer man ganske langt med å kun kjøre på med det sterkeste angrepet til sin sterkeste Pokémon. Angrepene har, som Pokémon, også typer slik at gressangrep er effektive mot vann- Pokémon og så videre, men denne forskjellen har ikke stort å si. At man må slå til en Pokémon to eller tre ganger ekstra når man allikevel spammer et angrep konstant for å ikke bli omringet av 15 Pokémon, legger man nesten ikke merke til. Den Pokémon som du kontrollerer er uansett både raskere og sterkere enn motstanderne på banen. Det er heller ikke alle Pokémon som har to angrep, noen har kun ett. En sjelden gang rekrutterer du Pokémon med spesielle evner, f.eks. at den er ekstra rask, eller en unormalt sterk versjon av en Pokémon. I tillegg har hver Pokémon du rekrutterer en viss sjanse for å være shiny-

Husker du My Pokémon Ranch?
I så fall vil du kjenne deg igjen. Pokémon Rumble gjenbruker de firkantede, deformerte miniatyrmodellene som dukket opp på WiiWares bondegård. De har heller ikke fått stort bedre animasjoner siden sist, så ikke forvent deg at småkrypene beveger lemmene i noe særlig mer enn to retninger. Modellene fungerer greit for en del Pokémon, mens andre ser ganske deformerte ut. Alle områdene er veldig generiske og er i essens nøyaktig like, bare med annerledes tapet. At hver rank også er helt identiske, bare med sterkere Pokémon, hjelper ikke akkurat på variasjonen. Områdene er også helt statiske, det er ingen ting som beveger seg, ingen skjulte feller, ingen delte stier man kan gå seg vill på, det er kun deg og motstanderne. Men når alt kommer til alt er tross alt dette et WiiWare-spill og har en del tekniske begrensninger som antageligvis gjør utslaget. Angrepene er designet for å være litt mer spektalulere og utnytter en del lyseffekter. Som nevnt over, er mange av angrepene forholdsvis like, både i utseende og rekkevidde, så vi ser at gjenbruk er et nøkkelord i dette spillet.

Nommen, så... eh... søt?

Battle Midi
Et av de mest irriterende aspektene med musikken i spillet er kampmusikken. Hvert av de seks områdene i spillet har sin egen melodi og sin egen kampmusikk. Problemer er at kampmusikken begynner å spille straks en motstander ser deg, noe som stor sett er hele tiden. Kampmusikken overdøver da områdets egentlige musikk og gjør at vi nesten aldri får hørt den med mindre man bestemt stopper opp for å gjøre det. Sett bort ifra dette hjelper musikken til å gi hvert område en litt mer distrinkt forskjell og følelse, men når man har spilt en del timer så er man rimelig lei av både musikk og lydeffekter.

De originale lydene til hver Pokémon er med i Pokémon Rumble og disse brukes flittig. Hver gang man beseirer en Pokémon, kommer det et velkjent digitalt brøl. Du vil altså høre ganske mye brøling etter hvert, da hovedpoenget i spillet er å banke så mange Pokémon som mulig. Lydbildet er ellers heller fattig. Det er ekstremt lite lydvariasjon mellom angrepene og resirkulering slår til igjen. Alle elektriske angrep sier bzzt, alle vindangrep sier svosj, alle fysiske angrep sier klask... du skjønner hva jeg mener. Sett bort ifra Pokémon-brøl, finner vi bedre lydvariasjon i en middelmådig, moderne Tetris-klone.

Klonk, bzzt, plask, svosj, bank, biff, gnafs...

Effektiv tidtrøyte
Pokémon Rumble er egentlig en ganske effektiv tidtrøyte. Man kan spille fem minutter av gangen, like så godt som fem timer av gangen. Nintendo har klart å få med “Gotta Catch 'em All"-konseptet ettersom Pokémon-fans vil føle trangen til å spille i time etter time i håp om å rekruttere alle Pokémon og fullføre spillets Pokédex. Spillet er underholdende i seg selv, men mest i moderate mengder. Det har en tendens til å bli ganske ensformig og om man ikke passer på, kan man fort bli ganske lei. Selv om alle områdene repeteres totalt ni ganger i løpet av spillet, byr de senere Battle Royale på rimelig harde utfordringer og tidsfristen blir etter hvert din største fiende.

Passordsystemet er i og for seg en genial løsning for å få deg til å vende tilbake til spillet. Passordene vil bli avslørt med jevne mellomrom en tid etter spillets lansering og mange av dem tilbyr spesielle Pokémon, enten i form av legendariske som ikke kan skaffes på andre måter, shiny-versjoner med spesielle angrep eller Pokémon med spesielle evner. Til den japanske versjonen ble det lansert nye passord i over fire måneder etter spillets lansering og totalt sett kom det 34 passord som inkluderer legendariske som Mew, Shaymin, Giratina og Regigigas, samt shiny versjoner av Rattata, Bidoof og Pikachu. Hva vi får i den europeiske versjonen gjenstår bare å se, men sjansene er nok store for at vi får omtrent det samme utvalget, spesielt med tanke på at passordet for Mew er det første som lanseres.

Mai PokéManz, let me show U them!!!1

Kanskje mest for fansen
Pokémon Rumble er et ok actionspill som nok vil appellere mest til fans av serien. Det er ekstremt lett å sette seg inn i både hvordan spillet fungerer og kontrollen, mens det allikevel gir deg utfordringer i form av å rekruttere nye Pokémon og fullføre Pokédexen. Spillet fungerer også delvis som et partyspill da opp til fire spillere kan spille sammen samtidig. Da kan det fort utvikle seg til ganske ville tilstander, spesielt om det er Battle Royale det går i. Grafikken i spillet vil muligens skremme vekk noen, men ser man under overflaten er Pokémon Rumble et greit kjøp om man er på utkikk etter et spill som ikke krever timevis med konsentrasjon, som er lett å plukke opp i bare noen minutter og kiler den lille samleren i magen. Bilder kan man også ta og poste disse på Wii Message Board eller lagre dem direkte på et SD-kort.

En ting som jeg savner er en form for DS-funksjonalitet. Greit nok, Pokémon går ikke opp i level og kan ikke utvikles som i Nintendo DS-spillene, men DS-funksjonalitet mellom Wii og DS er noe som er alt for lite brukt. Det hadde gjort spillet mer attraktivt hvis man for eksempel kunne laste over en miniversjon til DS og rekruttere litt nye kamerater mens man satt på bussen, eller om man ble presentert med en av de legendariske Pokémon man kunne laste over til et av DS-spillene dersom man fullførte Pokédexen. La oss håpe at framtidige Pokémon-titler til WiiWare vil utnytte denne fantastiske muligheten som tydeligvis blir glemt i dagens hektiske spillmarked.

Alt i alt synes jeg Pokémon Rumble er et ganske underholdende spill. Jeg har klokket inn nesten 30 timers spilletid og har banket opp et femsifret antall Pokémon. Dog mangler jeg enda et par kryp for å fullføre Pokédexen. Er du ute etter litt kjapp action og er glad i Pokémon, er dette en tittel å vurdere.

5 /10

6 /10

5 /10