Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Super Castlevania IV - The Norwegian Nintendo Community
 
 
N-club Anmeldelser Anmeldelse av Super Castlevania IV
6 online |
 
Anmeldelse av Super Castlevania IV
Høsten er over oss. Ute er det kaldt, vått og mørkt. På jakt etter det perfekte høstspillet, endte jeg opp med å plukke frem min gode gamle SNES og ta noen runder Super Castlevania IV...

Det er hundre år siden sist, og Dracula er endelig oppe og går igjen. Det er som vanlig opp til Belmont-klanen å plante greven tilbake i jorda. Denne gangen er turen kommet til Simon Belmont, som her må beseire vampyren for sin første gang! Castlevania IV er nemlig en gjenfortelling av det første NES-spillet. Historien er den samme, men spillet er laget fra grunnen av, og det er flere baner. Når spillet starter, er Belmont fortsatt langt unna selve slottet til Dracula, Castlevania...


Castlevanias porter åpnes. Kniiiirk!


Piskekontroll
Super Castlevania IV går tilbake til røttene som lineær og solid plattformaction. Utforskingselementene fra Castlevania II er borte, og man kan ikke lengre velge alternative veier eller karakterer som i Castlevania III. Spillet var en nyutvikling av det første spillet i serien, bare større, lengre, penere og bedre.

Spillkontrollen er stort sett den samme som alltid. Belmont er ikke like spretten som Mario eller Mega Man, og føles stivere å kontrollere. Bevegelsene er mer mennesklige, selv om man fortsatt kan hoppe unaturlig langt og falle fra store høyder uten å brekke beina. Det mest irriterende er at man faller flere meter bakover hver gang man tar skade. Skjer dette nær et stup eller liknende, vil det resultere i noen svært frustrerende dødsfall, selv om man har fullt liv.


Den noe stive kontrollen kan by på enkelte frustrerende øyeblikk. Hva gjør man her?


Belmont sitt hovedvåpen er, og har alltid vært en pisk. Pisken i Super Castlevania IV er derimot ganske unik. Ulikt resten av serien, kan man piske i alle mulige retninger, også når man hopper. I tillegg kan man ved å holde knappen inne, bruke den som skjold for å unngå mange av fiendenes angrep. Alt dette fungerer utmerket, og er virkelig med på å løfte gameplayet. For når hoppingen føles stiv, er det godt å ha full kontroll på hva man gjør med pisken. Man kan også bruke pisken til å svinge seg over avgrunner. Det eneste jeg synes er synd, er at ingen andre Castlevania-spill har gjort dette på den samme måten siden.

Belmont kan også plukke opp alternative våpen underveis. DIsse varierer mellom en dolk, en øks, en boomerang, hellig vann og en stoppeklokke som stopper tiden i noen sekunder. Det alternative våpenet brukes ved å trykke på R, som var uvanlig for spill fra denne tiden, men som fungerer bra. Dessverre varierer våpenene ekstremt i effektivitet, selv om alle bruker like mye ammunisjon. Det er derfor smart å plukke opp et våpen man liker, og gjøre sitt beste for å unngå å plukke opp noe annet. Vanskelighetsgraden på diverse partier kan variere enormt avhengig av hvilket våpen man har tilgjengelig. Faktisk kan man til tider virkelig bli utfordret om man har plukket opp en dolk eller stoppeklokke istedenfor en boomerang.


Dolk? Du skulle valgt boomerangen, gutt! Skjerm øynene også, denne toppløsheten er ikke bra.


Forsiktig eksperimentering...
Super Castlevania IV kom ut i løpet av SNES sitt første leveår. Selv om spillet er alt annet enn stygt, er det heller ikke i nærheten av de peneste på konsollen. Det virker som de tok hva som fungerte i Castlevania III, og oppskalerte dette til 16-bit.

Heldigvis er grafikken veldig variert. Spillet består av 11 nivåer, som hver er delt i 3 undernivåer. Hvert nivå og undernivå har sitt eget tema og føles unikt. Det er også tatt ibruk flere av SNESens mer avanserte grafiske egenskaper, som rotering, zooming og gjennomskinnelighet. Iblant virker det som dette ble brukt litt eksperimentelt, mens andre ganger er det en del av gameplayet. Eksempelvis må man et sted  holde seg fast i en krok mens hele rommet roterer. I et annet rom vil hele bakgrunnen rotere mens man hopper blant fallende plattformer, noe som kan føre til effektiv svimmelhet hos enkelte.

Til slutt vil jeg si at jeg synes grafikken iblant lider av litt i overkant sterke farger. Jeg er ingen tilhenger av den deprimerende gråbrune følelsen man ofte har i moderne spill, men jeg synes heller ikke at knallorange og kongeblått hører hjemme blant gravstøtter på en kirkegård.


Snurrende bakgrunn! Wiiiiii! Spyyyyy!


Mesterlig
Når det gjelder musikken, har jeg ikke annet enn godord å komme med. Episk! Majestetisk! Variert! Herlig! SNES klarte virkelig å levere høy lydkvalitet i forhold til andre konsoller for sin tid, og det merkes her.

Musikken består både av nye låter, og remiksede temaer fra tidligere Castlevania-spill. Hver bane har ett eller flere unike temaer. Selv om jeg liker noen låter bedre enn andre, er det ingen jeg føler blir kjedelige på noe som helst punkt. Faktisk hender det jeg dør i klokketårnet bare fordi jeg synes musikken er for fantastisk til at jeg vil fortsette spillet.


I mangel på bilde som illustrerer musikken, her er storslemmen selv! Kommer man så langt, har man hørt all den fantastiske musikken allerede.


Nesten frustrerende
Super Castlevania IV er ikke et veldig vanskelig spill. Det er enklere enn forgjengerne, men er likevel ikke helt fritt for frustrerende øyeblikk. Den noe stive spillkontrollen er en del av synderen, men det er partier som kan føles frustrerende av andre årsaker. Det er minst to partier gjennom spillets gang jeg føler jeg må ha en god porsjon flaks for å komme helskinnet forbi.

Heldigvis er spillet raust på ekstraliv. Man har dessuten evig med fortsettelser, og et enkelt passordsystem sørger for at man kan starte på banen man avsluttet.

Både miljøer og musikk er variert og godt nok til at man ikke så lett blir lei, og selve spillet kan fullføres på en drøy time. Noe som gjør det lett å komme tilbake til, men vanskelig å legge helt bort.


Her må man holde seg fast mens rommet snurrer. Ett glipp, og dør på flekken.


Et must for noen...
Jeg vil anbefale Super Castlevania IV til alle som liker plattformaction, og alle som er nysgjerrig på Castlevania-serien. Det er ikke perfekt på noen måter(utenom musikken selvsagt), men står likevel ut som et godt spill, som fortsatt holder vann. Spillet er tilgjengelig på Virtual Console, så tilgjengelighet er ingen unnskyldning mer.

Dessuten er det stemningsfullt så det holder!

Karakterer
Gameplay
 
7 /10
Grafikk
 
8 /10
Lyd
 
10 /10
Holdbarhet
 
9 /10
Totalinntrykk
 
8 /10
Pluss
- Stemning
- Fantastisk musikk
- Variert
- Fantastisk piskekontroll
Minus
- Tidvis frustrerende
- Noe ubalansert
- Stiv hoppekontroll


Kommentarer
Du m vre logget inn for skrive kommentarer.
 
Spillinformasjon
Super Castlevania IV
Super Castlevania IV - Intet boxart tilgngeligt

Sjanger:
Action Platform

Utvikler:
Konami

Utgiver:
Konami

EU:
Super Castlevania IV
29. desember 2006

US:
Super Castlevania IV
25. desember 2006

JAP:
Akumajou Dracula
2. desember 2006

Media

Copyright © 2002-2017 N-club

Navn med trademark og © er copyright deres respektive eiere.

Bli medlem gratis - Regler - Om N-club - Kontakt - Annonsr




N-club.dk