Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth
21 online |

Anmeldelse av Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth
Det femte spillet i Ace Attorney-serien fokuserer verken på Phoenix Wright eller Apollo Justice, men alles favorittaktor Miles Edgeworth. Og denne gangen er det heller ikke rettssalen som gjelder, men etterforsking. Hva kan vi vente oss av et Ace Attorney-spill som er “snudd på hodet”? Kjente fjes, nye fjes, krimscener, intriger, piskeslag og flashbacks!

Mord og intriger
Det er noe vanskelig å snakke om historien i spillet uten å spoile for mye, men vi gjør et aldri så lite forsøk. I Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth følger vi, som tittelen sier, alles favorittaktor Miles Edgeworth i jakten på skurkene. Spillet inneholder totalt fem saker som alle er knyttet sammen. Den røde tråden gjennom alle fem sakene er en smuglerring, men de fem sakene utspilles ikke i kronologisk rekkefølge denne gangen. I den første saken vender Edgeworth tilbake til kontoret sitt etter en utenlandsreise og finner ikke mindre enn en drept detektiv på kontoret sitt. Sak nummer to utspiller seg et par dager før hvor Edgeworth snubler over et lik på flyturen hjem og må renvaske seg ettersom han blir beskyldt for mordet. Videre utforsker vi en kidnappingssak i fornøyelsesparken Bando Land like etter flyet har landet, noe som etter hvert utvikler seg i en dystrere retning. I den nest siste saken reiser vi syv år tilbake i tid, tilbake til saken som startet det hele før vi i siste episode drar dit ledetrådene gjennom spillet har ledet oss.

Mange kjente, kanskje ikke så kjære, fjes vender tilbake i denne tittelen. Miles Edgeworth er jo en selvfølge og er vår hovedkarakter gjennom hele spillet og bak seg dilter naturligvis vår trofaste politihund, Dick Gumshoe. Franziska von Karma gjør sitt smertefulle inntog i flere av episodene, mens pratesyke Wendy Oldbag har fått seg nye jobber. Tidenes klossmajor Larry Butz havner så klart i trøbbel igjen og følger man godt med så ser man enda flere kjente fjes i bakgrunnen.

Men det er ikke bare gamle kjenninger som er med. Vi møter også nytt blod, som Kay Faraday, ei ung jente som har som mål å bli en mestertyv. Men hun stjeler ikke vanlige ting, hun er nemlig ute etter å stjele “sannheten” og gjøre denne offentlig. Vi møter Kay for første gang i tredje sak og hun blir med som Edgeworths sidekick resten av spillet. Naturligvis må enhver hovedperson ha en rival og denne gangen er det den internasjonale etterforskeren Shiryuu Rou som i skrivende stund ikke har fått noe engelsk navn enda.

Edgeworth er på sporet!

Noe gammelt, noe nytt
Alle som har spilt tidligere spill i Ace Attorney-serien vil nok kjenne igjen store deler av spillmekanikken. Hovedoppgaven gjennom spillet er å samle bevismateriale og ledetråder, samt avhøre vitner og mistenkte i håp om å finne noe mistenkelig i vitnesbyrdene deres. Menysystemet er helt identisk, alt man har samlet av bevismateriale kan man enkelt og greit bla seg gjennom i en egen meny, ta en nærmere titt på dem for mer informasjon og vri og vende på visse gjenstander for å lete etter enda flere ledetråder. Det samme gjelder karakterene man møter hvis informasjon blir samlet på en egen meny.

Men måten man samler bevismateriale denne gangen skiller seg en del fra de tidligere titlene. Nå har man full fysisk kontroll over Edgeworth og må styre ham rundt omkring for å undersøke mistenkelige deler av åstedet. Derfra får man opp et mer detaljert bilde hvor man trykker på alt av interesse og er det viktig blir dette samlet automatisk opp i bevismappen din. Det aller nyeste som spillet introduserer er logikksystemet. Når man undersøker åsteder og avhører personer, plukker man av og til opp viktige biter av informasjon som samles i en logikkmappe. Når man har samlet seg nok informasjonsbiter, må man gå inn i denne mappen og kombinere to og to biter som da føder ny informasjon som leder deg et skritt videre i riktig retning. I motsetning til de tidligere spillene er det ingen rettssaker involvert denne gangen. Alt foregår direkte på åstedene. Man har en “livmåler” som synker hver gang man presenterer feil bevis, men denne er ganske standhaftig og man må gjøre en god del feil før det faktisk blir Game Over. Senere i spillet møter man nok en ny funksjon, en hologrammaskin som kan gjenskape en krimscene basert på informasjonen du har samlet.

Skal vi se hvor logikk kan lede oss.

Interaktiv krimnovelle
Det er ikke bare spillmekanikken som vil vekke kjære minner for fans av serien. Grafikkmessig er Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth helt likt tidligere spill i serien. Stort sett består spilllet av menyer på nederste skjerm og åsteder på øverste skjerm. Man styrer Edgeworth rundt omkring på øverste skjerm, undersøker mistenkelige steder og objekter på åstedene og prater med karakterer som står rundt omkring. Når man undersøker nærmere så får man et stillbilde av åstedet og må lete etter og peke på objekter som kan lede til ny informasjon og bevismateriale. I pratesekvensene dukker det opp animerte bilder av de som snakker og disse animasjonene har fått seg en liten oppussing fra tidligere deler i serien. Annet enn dette er det stort sett lite bevegelse i spillet.

Grafikkmessig behøver egentlig ikke spillet å gjøre noe mer ut av seg enn hva det allerede gjør og hva vi allerede er kjent med og forventer oss. Åstedene er klare og tydelige og det er ingen problemer å finne hva man leter etter, noe som også gjelder under nærmere undersøking. Karaktermodellene man styrer og snakker med kan virke litt spinkle, men alle er ganske distinktive og det er lett å se hvem som er hvem. Animasjonene under samtalene er ganske gode, men er en liten smule knappe og kunne godt vært enda mer varierte. Stort sett presenterer spillet hva vi forventer oss av et Ace Attorney-spill, men personlig mener jeg at litt mer variasjon og finpussing ikke hadde gjort noe.

Hei, vent nå litt! Jeg protesterer!

Hvor ble intensiteten av?
I Ace Attorney-spillene har alltid musikken spilt en stor rolle når det gjelder intensitet og framdriften og dette er ikke noe unntak. I et spill som ikke har tale eller noe spesielt med lydeffekter er det desto viktigere at musikken presser deg framover og holder stemningen og atmosfæren vedlike. Dette er noe Ace Attorney-serien tidligere har utmerket seg på, men denne gangen føler jeg at det musikalske bildet har blitt litt nedprioritert. Ikke misforstå meg nå, musikken er generelt sett ganske god gjennom hele spillet, både med kjente melodier fra tidligere spill og nye temaer vi kanskje vil høre igjen i framtiden, men jeg synes at spillet mangler noe av den ekstreme intensiteten man for eksempel følte i tidligere spill når man er helt på slutten av en rettssak og det er like før man feller morderen med det aller siste bevismaterialet.

Bare fem minutter til...
Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth er så absolutt verdt de flerfoldige timene det tar å spille seg gjennom alle de fem sakene i spillet. Takket være den røde tråden som konsekvent er sydd gjennom alle sakene, er dette et spill som er vanskelig å legge fra seg når man først har startet. Igjen en karakteristikk fra tidligere spill i serien. Sakene blir gradvis både lengre og vanskeligere etter hvert og man må virkelig følge godt med og se mellom linjene for å klare å legge sammen alle brikkene i puslespillet. Dessverre har ikke spillet noe særlig å tilby når man først har rundet det. I motsetning til de fire tidligere spillene, har ikke Ace Attorney Investigations noe som direkte linker det sammen med tidligere spill og mister dermed litt av sjarmen når man plukker det opp igjen.

La oss leke “finn fem feil”.

En verdig spinoff
Fans av serien vil så absolutt like dette spillet og det er ingen problemer for nykommere til Ace Attorney-serien å begynne med dette. Man går ikke glipp av noe dersom man ikke har spilt de tidligere spillene. De fem sakene er veldig godt knyttet sammen og man får aha-opplevelser i hver eneste sak. Jeg kunne godt ha tenkt meg mer gameplayvariasjon da spillet blir noe ensformig etter hvert og det er lite annet man egentlig gjør enn å bare undersøke ting for å finne ledetråder. Logikksystemet er en grei begynnelse, men det er fryktelig enkelt. Man har aldri så mange logikkbiter at det er vanskelig å finne ut hvilke som passer sammen og det blir ikke så veldig flittig brukt at det gjør noe. Spillet mangler litt av den ekstreme intensiteten ettersom man ikke blir stresset noen steder i spillet slik man gjerne blir i de tidligere rettssakene. Alt i alt er det et ganske bra spill, selv om det ikke helt lever opp til sine forgjengere.

8 /10

7 /10

7 /10