Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Monster Puzzle - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Monster Puzzle
16 online |

Anmeldelse av Monster Puzzle
“Monster Puzzle? Hva i alle dager er det for noe?” tenker du kanskje. Jo, dette er et relativt gammelt og antageligvis ganske ukjent puslespill for de fleste som ble lansert til Nintendo DS  i Japan i 2006 og i Europa i september 2007. Puslespill finnes det jo flust av til Nintendo DS, så hvorfor anmelder jeg akkurat dette? For å advare deg fra å gjøre et dumt kjøp slik at du heller kan kjøpe et bra puslespill!

Et monster i Tale Kingdom
I Tale Kingdom er ikke hverdagen normal. Monstre har begynt å dukke opp overalt og sprer seg som pesten. For å frigjøre Tale Kingdom fra disse plagsomme monstrene må du reise fra Alice in Wonderland til Aladdins østlige riker for å løse puslespill.

Historiene i puslespill pleier vanligvis å være ekstremt simple og ha lite til ingen betydning i det hele tatt. Monster Puzzle er absolutt ikke noe unntak. Det eneste vi egentlig ser til historien i dette spillet er at “hovedpersonen” i hver av de åtte episodene er basert på en kjent eventyrfortelling eller fantasifigur. Gjennom spillet møter du blant annet den avskyelige snømannen, kongen uten klær, ei heks og Alice i eventyrland.

Er det Bigfoot? Eller en Yeti? Eller en uheldig marshmallow?

Noe vi har sett før
Spillmekanikken er ikke noe vi ikke har sett tidligere. Denne finner vi igjen for eksempel i et av de tidligste spillene til Nintendo DS, Zoo Keeper. Du har en bane som er fylt av forskjellige monstre. Du må trekke linjene med monstre enten horisontalt eller vertikalt for å linje opp tre eller flere monstre av samme type som da forsvinner. Når dette skjer så faller alle monstre lenger opp på skjermen ned og fyller opp banen igjen. Totalt sett er det fem forskjellige monstre, samt en edderkopp som reverserer kontrollen en liten stund når du fjerner en linje den befinner seg ved siden av. I tillegg til dette er det spørsmålsblokker som inneholder enten en klokke som gir deg mer tid, et kors som ødelegger alle monstre opp, ned, til venstre og til høyre fra ruten du bruker det i og et redskap som fjerner alle monstre av én type på skjermen. Disse tre gjenstandene samles opp slik at du kan bruke dem når du vil.

Målet på hver bane er dog litt uvanlig. Det går ikke ut på å fjerne så og så mange monstre, men å endre fargen på bakgrunnen. Når du fjerner monstre så endrer nemlig bakgrunnsfargen seg. Til å begynne med kun én gang, men i de senere banene i hver episode må du endre fargen to ganger per rute. Man må endre en viss prosent av bakgrunnen for å fullføre en bane. Hver episode består av ti baner og målet er helt identisk i hver episode. På de første banene må man endre fargen på respektive 70%, 80%, 90% og 100% av banens bangrunn. Midtveis i episoden må man endre 100% uten å bruke gjenstander før samme regle gjentas bare at man nå må endre fargen to ganger. Dette konseptet er kliss likt i alle episodene. Den eneste forskjellen mellom hver episode er egentlig bare formen til banen. Litt ut i spillet møter man ruter på banen som er dekket av spindelvev og dette kan man kun fjerne med enten korset eller med en god kombo som sprenger et område på 9x9 ruter. Banene vil etter hvert få kanter og utstikkende blokker, noe som gjør det ganske vanskelig til tider spesielt på de banene der man ikke kan bruke redskaper.

Kontrollen i spillet er egentlig ganske dårlig. Det skjer både titt og ofte at monsterrekkene beveger seg feil vei når man bruker pekeskjermen til å kontrollere med. Ja, uten at edderkoppen har reversert kontrollen for deg. Kontroll ved hjelp av knappene er mer presis, men da går det noe tregere. Tid har man heldigvis ubegrenset av i spillet så lenge man hele tiden klarer å fjerne monstre. Øverst på skjermen finnes det en tidsmåler som går sakte nedover, men denne fylles opp igjen straks man kobler sammen tre eller flere monstre slik at de forsvinner.

Totalt er det åtte episoder i spillet, basert på diverse kjente fantasikarakterer.

*gjesp*
Grafikken i spillet er helt standard. Det er absolutt ingenting spesielt med den og den er heller ikke direkte dårlig. Man ser tydelig forskjeller på monstrene på banene og karikaturene på øvre skjerm er helt greie. Personlig hadde jeg ønsket mer variasjon da alle de 80 banene i spillet grafisk sett er kliss like. Det kommer ingen nye monstre lenger ut i spillet og det er heller ingen variasjoner i bakgrunnen. Man blir kort sagt fort lei av å se på spillet.

Variasjon, takk!!
Jeg tror jeg kan telle antall låter og lydeffekter i Monster Puzzle på én hånd. Det er den samme melodien på hver eneste bane og man blir møkk lei den ganske fort. Det er ingen variasjon, selv når tiden begynner å renne ut. Det kommer en liten trudelutt når man klarer en bane, noe som er den eneste musikalske variasjonen du kommer til å få. Videre tror jeg spillet kun har tre lydeffekter totalt sett. Den når man flytter på monstre, den når man fjerner monstre og den som kommer når man får inn en eksplosiv kombo. Med andre ord er dette et spill som best spilles lydløst.

Spørs hva man gidder
Historiedelen i Monster Puzzle er delt opp i åtte episoder, hver med ti baner. Totalt sett har altså spillet 80 baner. Generelt sett bruker man ikke mange minuttene på å fullføre en bane, men det finnes noen få unntak. Banene der man ikke kan bruke gjenstander. På noen av disse banene er det kun flaks som gjelder og er man uheldig kan det gå flere timer før man endelig får en kombo på rett sted som sprenger vekk det ene, irriterende spindelvevet øverst oppe i et hjørne. Når man først har klart alle banene, er det egentlig lite som trekker deg tilbake til spillet. Man kan spille mot venner, men sjansen for at man går lei av Monster Puzzle og aldri vil spille det igjen er rimelig stor.

Men spillet har også to ekstreme irritasjonsmomenter som får meg til å lure på om de som skapte spillet ville torturere de som spiller eller om de rett og slett bare er dumme. Spillet har nemlig ingen sleep-funksjon. Jepp, spillet fortsetter å gå når du slår sammen konsollen. Og man kan ikke lagre og avslutte mellom to baner. Man MÅ fullføre alle ti banene i en episode før man kan lagre. Dette vil altså si at man MÅ spille en hel episode før man kan lagre og slå av spillet. Maken til irritasjonsmoment kan jeg ikke huske å ha støtt på i andre Nintendo DS-spill.

Dårlig
Det finnes tusen andre puslespill til Nintendo DS og de aller fleste av disse er bedre enn Monster Puzzle. Uansett hvor billig du måtte finne dette spillet, så finnes det helt sikkert et annet puslespill som er billigere og bedre. Spillet i seg selv er helt kurant, men om vi summerer opp de labre tingene så er ikke det verdt et kjøp. Middels dårlig kontroll, repeterende musikk, ingen grafiske variasjoner, ingen sleep-funksjon eller mulighet til å lagre mellom to baner... Nei, takke seg til hva som helst annet. Jeg tenkte hardt og lenge for å finne noen plusser til dette spillet, men det eneste positive jeg kunne komme på var at det antageligvis er vanskelig å få tak i dette spillet. Og ja, i dette tilfellet er det et pluss!

4 /10

4 /10

4 /10