Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Mother 3 - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Mother 3
20 online |

Anmeldelse av Mother 3
"Åja, det spillet med Lucas fra Brawl?", tenker man kanskje. Det sier litt om hvor ukjent Mother-serien er i vesten, og spesielt her i Europa. Heldigvis er Gameboy Advance en sonefri plattform. Så dersom man har de nødvendige japanskkunnskapene på plass, lar det seg gjøre å oppleve eventyret til Lucas. Men er det bryet verdt?

Nowhere Islands virker som paradiset på jord. Alle er hyggelige og alle kjenner alle. Det er et samfunn uten penger eller bekymringer, og slik har det vært så lenge alle kan huske. Men en dag begynner ting å skje. En mystisk hær med grisehjelmer setter skogen i brann, og sauebonden Flint mister kontakt med sine to barn, Lucas og Claus. Dette er bare den første av en rekke mystiske hendelser som kanskje vil forandre samfunnet på Nowhere Islands for alltid...

Mother var en hit i Japan. Det var planlagt til amerikansk NES, og ble oversatt, men trukket tilbake i siste øyeblikk. Amerikanerne var derimot svært heldige og fikk oppfølgeren på SNES, som ble kalt Earthbound. Dessverre var ikke salget noe å skryte av. Det ble mer et absurd kultspill folk enten elsket eller hatet. Et tredje Mother-spill var under planlegging til Nintendo 64, men ble kansellert. Heldigvis fortsatte arbeidet på dette prosjektet, og resultatet ble isteden et spill til GBA, Mother 3. Men denne gangen bare i Japan...

Idyll, kun for japanere...

Selvbevisst og tradisjonelt
Mother 3 er et japansk rollespill, med en del tradisjonelle elementer, men også en del friske nyvinninger. Som vanlig går man rundt og utforsker områdene som plottet åpner for. Når man slåss, vil man få erfaring, og etter nok erfaring vil man gå opp i styrkenivå, slik at man lettere overlever og kan drepe sterkere fiender. De forskjellige karakterene vil automatisk få magier på bestemte nivåer. Fiender  kan ofte slippe gjenstander, og etter de første kapitlene, vil man også begynne å få penger automatisk inn i banken. Penger brukes til å kjøpe nyttige gjenstander og stadig sterkere utstyr.

Fiender vandrer også rundt, og om man kommer i kontakt med en, blir det kamp. Sterke fiender vil naturligvis løpe mot spilleren, og om det er flere fiender i nærheten, vil de ofte slå seg sammen. Svakere fiender vil derimot prøve å flykte fra spilleren, noe som gjør det mindre tidkrevende å ta seg gjennom tidligere områder. Om man overumpler en fiende ved å angripe den når den står med ryggen tid, får man en fri runde i starten av kampen. Det samme får fienden om den overumpler spilleren, så det gjelder å være forsiktig.

En av mange grusomme fiender man møter. Merk den grusomt skrikende bakgrunnen. Herlig!

Kampene er rundebaserte, man velger kampkommando i starten av hver runde, og spillere og fiender vil deretter utføre sine angrep etter tur, der de raskeste figurene slår først. Veldig tradisjonelt, men det virker. Mother 3 har derimot en unik ide. Ved å høre på rytmen i kampmusikken, kan man få inn ekstraslag om man trykker knappen i riktig takt. Disse ekstraslagene er svakere, men det er, om man er god, mulig å få inn opptil 16 på rad. Dette kan derimot være svært vanskelig, spesielt for undertegnede som har null rytmesans. Det er heldigvis ikke nødvendig for å klare spillet, og det finnes gjenstander og egenskaper som gjør at man lettere hører takten i musikken.

Spillet er svært godt balansert, og grinding for å øke styrkenivået er aldri nødvendig for å komme videre, med mindre man løper fra mange kamper. Bosser kan være utfordrende, men de fleste har åpenbare svakheter og alternative taktikker som virker godt. Spillets unike humor spiller ofte en rolle her. Eksempelvis er en boss stor fan av rockebandet DCMC. Dersom man vifter med DCMC-utstyr under kampen, vil bossen bli mye enklere å få has på. En annen alternativ boss har tilsynelatende ingen svakheter, bortsett fra en bestemt gjenstand som selges av en mann som står plassert ved siden av bossen. Ofte vil fiender og bosser kaste bort dyrebare runder på å pelle seg i nesa eller gre håret, ting som ikke har noen effekt. Det er små ting som dette som gjør at Mother-spillene føles så unike. Den unike humoren blir del av gameplayet, selv om det ofte kan føles vel tilfeldig.

DCMC-konserten er ett av mange høydepunkt. Barn og hunder ikke tillatt.

Fantasifull og variert
Grafikken i Mother 3 har et veldig personlig utrykk, som er vanskelig å beskrive. Alt virker tegnet og karikert på en barnlig måte, noe som kler spillet svært godt. Den grafiske stilen er så spesiell at man kan gjenkjenne spillet med ett blikk.

Spillet tar kanskje ikke ibruk de mest avanserte animasjonene eller 2D-teknikkene, men dette er et av de spillene man ikke skal dømme etter stillbilder. Det er små subtile animasjoner og detaljer overalt. Hele spillet renner over av personlighet og kreativitet, og er fantastisk gjennomført.

Under the sea...

Variert og fantastisk
Spillet høres også fantastisk bra ut. Musikken er ekstremt variert, men man føler alltid at låtene passer. Marsjen til Porky, som er det Mother 3-relaterte temaet man hører i Brawl, fungerer som et hovedtema gjennom spillet, og setter seg lett på hjernen. I tillegg har man mange bakgrunnslåter, karakteretemaet og dusinvis av forskjellig kampmusikk.

Om vi tar vekk SNES-porter som Final Fantasy VI, vil jeg lett påstå at Mother 3 har den beste musikken i noe GBA-spill. Lyden er også på plass, med til dels absurde lydeffekter. Felles for alt er at det passer inn.

Dino-idyll, hører du ikke den fantastiske musikken?

Kapitler
Mother 3 er ikke spesielt langt. Det tok meg omtrent 20 timer å fullføre spillet, og jeg følte ikke jeg stresset. Likevel er det rikt på innhold. Jeg følte aldri jeg gikk rundt og kjedet meg, og jeg måtte aldri grinde for å bli sterkere. Enkelte av bossene krevde noen forsøk før jeg fant ut hva jeg skulle gjøre, men spillet er raust på lagringspunkter. Det er bare et par bosser hvor man må backtracke noe for å finne en frosk som lagrer spillet, og selv der, er ikke avstanden stor.

Spillet er ganske lineært, og delt inn i 8 kapitler. De første kapitlene er veldig lineære, og følger en og en karakter. Heldigvis åpnes spillet opp straks disse karakterene møtes og slår seg sammen, ikke ulikt Dragon Quest IV. Man blir alltid diktert hvilke karakterer man skal ha i gruppa, og man får alltid vite hvor man skal. Til tross for dette, kan man oftest gå rundt og utforske så mye man vil. Vanligvis er bare noen få områder stengt av, men i det siste kapitlet, vil man ikke ha noen mulighet til å gå tilbake. Heldigvis vil man ikke ha noe behov for å gå tilbake, og man føler seg sjeldent låst.

Det er noen hemligheter å finne, og et par alternative bosser å beseire, men er man oppmerksom, får man gjort alt på første runde gjennom spillet. Det er ingen "New Game+"-funksjon, men spillet er artig nok til at det byr til gjentatte gjennomspillinger.

Se på dette som en test. Klarer du skrive navnet ditt, klarer du også å fullføre spillet.

Det er en hake...
....spillet eksisterer bare på japansk. Det er synd, ettersom spillet er så rikt på morsom tekst og underfundig humor. Dersom man kan nok japansk til å finne frem i menyer og huske hvilke gjenstander og magier som gjør hva, er spillet spillbart hele veien gjennom. Med unntak av enkelte puzzles som krever forklaring. Dessverre vil man da gå glipp av dialogen, og det er først og fremst  humoren som gjør Mother 3 så unikt og verdt å spille. Selv fikk jeg fulgt dialogen gjennom en oversettelsesguide jeg fant på nettet. Det er en slitsom måte å spille på, men det fungerer.

Jeg ønsker ikke å kritisere selve spillet for dette. Det er et fantastisk godt rollespill, og en av mine absolutte favoritter i GBA-hylla. Dersom man kan japansk eller er villig til å sitte med oversettelsesguide, er det en klart anbefalningsverdig opplevelse. Hvis ikke, bør man krysse fingrene for at man en vakker dag ser en engelsk oversettelse, enten på GBA, DS, eller en annen fremtidig plattform.

8 /10

10 /10

10 /10