Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Breath of Fire II - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Breath of Fire II
8 online |

Anmeldelse av Breath of Fire II
SNES er en konsoll mange forbinder med klassiske japanske rollespill. Det var her giganter som Square og Enix så smått begynte å gjøre seg kjent i vesten. Breath of Fire-serien startet også på SNES, men disse var det Capcom som stod bak. Breath of Fire 2 var ett av svært få JRPGer fra denne tiden som ble lansert i Europa. Var vi heldige og fikk en udødelig klassiker, eller har spillet gjort seg fortjent til bank av giganter som Final Fantasy?

Ting er ikke helt som de skal i den lille landsbyen Gate. Etter en tur til en gigantisk sovende drage, forsvinner faren og søsteren til vesle Ryu, og innbyggerne i landsbyen har helt glemt hans eksistens. Sammen med tyven Bow, beveger Ryu seg ut i den store verden, og avdekker etterhvert et komplott som går dypere enn noen aner. Men først må Bow hvitvaskes for en forbrytelse han ikke begikk...

Det er en mørk og stormfull aften...

Tradisjonelt er ikke godt nok...
Breath of Fire 2 er et tradisjonelt japansk rollespill, på godt og ondt. Spillet er lineært, men samtidig åpent for utforsking etterhvert som verdenskartet gradvis åpner seg. Man møter fiender gjennom såkalte "random encounters", det vil si at en kamp starter automatisk etter et tilfeldig antall skritt på kartet eller i hulene. Kampene er turbaserte. Man velger kampkommandoer, magier og lignende fra en liste, og angriper i tur og orden.

Kampsystemet i seg selv fungerer godt. De spillbare figurene kommer med hver sine styrker og svakheter. Hver figur er også utstyrt med spesialangrep og magier. Få av magiene er unike til en figur, men de blir ofte tilgjengelig på forskjellige nivåer. Noen av figurene har unike egenskaper som lar dem svømme, gå gjennom tett skog eller knuse steinblokker, noe som kreves for å nå spesielle steder. Man kan bare ta med seg fire figurer om gangen, og for å bytte, må man til et lagringspunkt. Det er derfor viktig å planlegge en god, balansert gruppe, som kan overleve lenge, og kan navigere terrenget som er nødvendig.

Unikt i Breath of Fire 2, er at nesten alle karakterene kan "fusjoneres" med bestemte sjamaner. Sjamanene finner man iløpet av spillets gang, men noen er skjulte, så det gjelder å være oppmerksom. Dersom man fusjonerer riktig sjaman, vil den aktuelle figuren bli sterkere, og ofte forandre utseende. Vel verdt å gjøre, men fusjonen forsvinner dersom figuren dør, dersom figuren blir involvert i bestemte mellomscener, eller på andre tidspunkt som virker tilfeldige. Ettersom man må tilbake til hjembyen hver gang man vil fusjonere, kan det være veldig frustrerende dersom dette skjer midt i en hule.

Slik ser kampskjermen ut. Regn med å se den mye.

Etter hver kamp, får man litt erfaring og gull. Erfaring gjør at figurene går opp i styrkenivå, mens gull brukes til å kjøpe gjenstander og utstyr. Dessverre er utbyttet fra hver enkelt kamp svært lite i forhold til tilsvarende spill, og "random encounters" skjer plagsomt ofte, gjerne etter at man bare har tatt 2-3 skritt fra forrige kamp. Det finnes gjenstander som visstnok skal gjøre at man sjeldnere kommer i kamp, men disse fungerer altfor tilfeldig til å være effektive. Dessuten vil man helst kjempe de kampene man støter på, ettersom spillets bosser til tider kan være ganske brutale. Har man ikke høyt nok styrkenivå, møter man raskt veggen og må gå frem og tilbake og "grinde" til man er sterk nok. Noe som heldigvis fungerer bra, er at det ikke er Game Over når man dør. Man ender opp tilbake på siste savepunkt, med all erfaring og alle skatter man har funnet siden sist, men man mister halvparten av gullet man har på seg. Dette elementet er tatt rett fra Dragon Quest-spillene, og fungerer utmerket. Det gjør at man lettere tar sjanser, for man mister aldri gull man har lagret i banken.

Et problem er at figurene man ikke bruker, heller ikke går opp i styrkenivå. Dette er et enda større problem ettersom spillet til tider tvinger spilleren til å benytte alle karakterene. Når en karakter har håpløst lavt nivå i forhold til resten, er man tvunget til å "grinde" for å ha en sjanse, noe jeg sjeldent opplever i spill som dette. Det er også et punkt hvor man blir tvunget til å bruke en bestemt karakter alene, mot forholdsvis tøffe fiender. Ettersom jeg ikke likte denne karakteren, og dermed aldri brukte ham mye, slet jeg på dette punktet.

Skal også nevnes at spillet ikke er godt oversatt. Problemet er menyene, der navn på gjenstander og utstyr sjeldent gir noen mening. Grunnet plassproblemer, måtte alle navnene forkortes. Dermed er ble "Sword" til "SD", Stick til "ST" og "Shield" til "SH". Det er rett og slett veldig uoversiktelig. Når man får gjenstander som heter "MeowST", er det veldig forvirrende om det er en gjenstand man kan bruke til noe eller noe man bare bør kaste eller selge. Nå er ikke plassproblem i navn var uvanlig, men tilsvarende spill løste problemet mer kreativt, for eksempel med små ikoner som forteller hva slags gjenstand det er snakk om. Når man kjøper nytt utstyr til karakterene, er det også så og si umulig å vite om det man kjøper er bedre eller dårligere enn hva man allerede har. Man må da automatisk selge gammelt utstyr, noe man ikke alltid ønsker å gjøre.

"Unnskyld, vet du hvor jeg kan kjøpe en shdwSD?"

Uvariert pent
Med spill som blant annet Magical Quest starring Mickey Mouse, Street Fighter 2 og Demon's Crest, beviste Capcom at de virkelig mestret god og stemningsfull grafikk til 16-biteren. Selv om Breath of Fire 2 ikke er i helt den samme kategorien grafisk, er det fortsatt et veldig pent spill. Miljøene er varierte og stemningsfulle, figurene er veltegnet og godt animert, og det skorter ikke på imponerende magiske effekter. Dessverre kan bakgrunner gjerne virke litt stive. Ikke alle kampbakgrunnene er like godt tegnet. Noen er fantastiske, mens andre er direkte kjedelige. Ettersom de fleste timene går bort til kamper, savner jeg mer varierte og dynamiske kampmiljøer.

Overpompøst
Musikken er stort sett god, men litt lite variert. De gjennomgående temaene er minneverdige, men det er lite annet som sitter. Mye føles overpompøst, som kan være flott der og da, men det føles ofte som litt i meste laget. Utenom et par svært gode gjennomgående låter, er det lite som gjør at man vet det er Breath of Fire 2 man hører på.

Fin orgelmusikk i kirkene. Det kommer godt med når man besøker dem ofte.

Treeeeeeeegt
Man må regne med å bruke mange timer om man ønsker å fullføre Breath of Fire 2. Spillet har ingen innebygget klokke, men jeg regner ut at jeg var brukte godt over 30 timer da sistebossen endelig parkerte tøflene. Nå er det ikke uvanlig at denne typen spill tar tid. Problemet med Breath of Fire 2 er derimot at det meste av spillet er ren dødtid hvor det skjer lite. Antallet tilfeldige kamper er skyhøyt, og ettersom man får så lite igjen for hver enkelt kamp, kreves det at man kjemper seg gjennom en dusillion av dem for å ha sjanse mot de tøffere bossene. De tilfeldige kampene er derimot så enkle at spillutviklerne har lagt til en "Auto"-funksjon, hvor figurene automatisk angriper den nærmeste fienden. Dette er så godt som alltid nok til å vinne.

Enda en kamp. Ofte trykket jeg "auto" og gikk og smørte meg en brødskive. Den taktikken virker.

Spillet har sine øyeblikk og fenger når det vil, men det er langt mellom toppunktene. Hovedplottet starter ikke for fullt før ganske nøyaktig halvveis gjennom spillet, noe som lett kan gjøre at første halvdel føles bortkastet. På sitt beste er plottet helt greit, selv om det går veldig tregt og ikke inneholder de helt store overaskelsene.

Breath of Fire 2 var et spill jeg føler jeg måtte kjempe med meg selv for å orke å spille videre. Det er typen spill hvor man gjerne setter på en film og heller følger med på den mens man holder et halvt øye med spillet slik at figurene ikke dør. Det er aldri et godt tegn. Spillet har sine små variasjoner på ting man kan gjøre, blant annet en by som kan bygges av forskjellige snekkere der resultatet avhenger av hvilken man velger. I tillegg er det et par alternative slutter. Dette er derimot ikke nok til at jeg ønsker å utsette meg for spillet igjen.

En god ting, man sovner lett med dette spillet.

Kunne vært en klassiker...
Breath of Fire 2 har hentet mange gode elementer fra gode serier som Final Fantasy og Dragon Quest. Capcom stod bak haugevis av SNES-klassikere, så med Breath of Fire 2, ventet jeg meg et spill som iallefall var godt over gjennomsnittet. Det kan hende at spillet en gang var verdt en nærmere titt. Det var et av svært få japanske rollespill som kom til Europa. Til tross for dette, har spillet ikke aldret særlig bra, det har alt vi i dag kan irritere oss over ved gamle rollespill, men lite annet.

Skal man ha et japansk rollespill fra denne æraen, ville jeg heller anbefalt Secret of Mana eller Mario RPG, som også er på Virtual Console, eller tatt en nærmere titt på Chrono Trigger eller Final Fantasy- og Dragon Quest-spillene på GBA og DS. Breath of Fire 2 er kun for spesielt interesserte.

Til slutt vil jeg nevne at jeg kun har testet SNES-versjonen som er tilgjengelig på Virtual Console. BoF2 finnes også til GBA, og jeg har hørt at flere av de negative tingene er endret der. Om det stemmer, er den versjonen av spillet adskillig bedre og kanskje verdt en titt. Bare styr unna versjonen på Virtual Console.

5 /10

8 /10

8 /10