Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Final Fantasy Crystal Chronicles: My Life as a Darklord - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Final Fantasy Crystal Chronicles: My Life as a Darklord
9 online |

Anmeldelse av Final Fantasy Crystal Chronicles: My Life as a Darklord
WiiWare-tjenesten ble lansert i Europa 20. mai 2008. Blant de aller første titlene som ble lansert til tjenesten finner vi Final Fantasy Crystal Chronicles: My Life as a King, et simulatorspill som setter deg i rollen som en konge som må bygge opp kongeriket sitt og beseire en slem Darklord. Spillet var også det aller første som tilbydde nedlastbart ekstramateriale via Pay & Play. Nå, et godt år senere, får vi “oppfølgeren” til dette spillet, Final Fantasy Crystal Chronicles: My Life as a Darklord. Rollene er snudd og sjangeren byttet, men er spillet en verdig del av Final Fantasy Crystal Chronicles? La oss ta en titt.

Et magisk tårn
I My Life as a Darklord inntar du rollen som Mira, datteren til den forrige Darklord som ble beseiret av Kong Leo og eventyrerne hans i My Life as a King. Landet er nå blitt rikt og frodig og en rekke nye borger har dukket opp rundt omkring. Men Mira har egne ambisjoner enn å berike verden. Med sitt tårn starter hun en kampanje for å, ja, du har sikkert gjettet det, ta over verden naturligvis. Men Mira er ikke alene, hun har en rekke monstre og lumske feller i tårnet sitt og vil gjøre alt for å kaste ut de plagsomme heltene som prøver å stanse henne. Sakte men sikkert beseirer hun borg etter borg før hun til slutt står ansikt til ansikt med Kong Leo selv!

Moahaha! Mitt tårn er større en ditt! Så det så!!

En etasje her, et par monstre der
Dette er i essensen et tower defense-spill, dog i en mer bokstavelig form enn vi kjenner fra for eksempel Crystal Defenders-serien. Din oppgave som Mira er å plassere ut etasjer i tårnet ditt og fylle dem med forskjellige monstre. Gjennom spillet så låser man opp en rekke nye etasjer med nye evner og feller, nye og sterkere monstre, samt magi og regskaper. Men det er ikke alltid en enkel sak å bygge det perfekte tårn. På hvert nivå må Mira beseire et visst antall helter for å vinne. Disse heltene kommer til tårnet i en jevn strøm og begynner å klatre oppover. Heltene stanser en liten stund i hver etasje før de klatrer videre oppover og det er din jobb å strategisk velge hvilke etasjer du skal sette inn og hvilke monstre du skal plassere i dem. Du MÅ beseire helten før han eller hun når toppen og knuser den mørke krystallen din. Men heltene kommer ikke nødvendigvis alene, opp til tre helter kan komme samtidig.

Det er ikke å bare plassere ut de sterkeste monstrene i alle etasjene. Totalt sett finnes det fem forskjellige typer helter: krigere, mørke magikere, bueskyttere, nøytrale og hvite magikere. Spillet benytter seg av et system hvor sverd er effektivt mot buer som er effektive mot magi som er effektivt mot sverd. Det er opp til deg å plassere ut monstre som er sterke mot den typen helt som kommer for å gjøre mest skade å få helten ut av tårnet så raskt som mulig. For akkurat som med heltene har du tilgang til monstre i tilsvarende typer. Det samme gjelder også etasjer. Før man starter hvert brett så får man se hvor mange helter av de forskjellige typene som kommer til å angripe tårnet ditt, noe som gir deg en god pekepinn på hvordan du bør bygge opp tårnet ditt. Man kan når som helst pause spillet og sette inn nye etasjer og monstre når behovet skulle dukke opp.

Når du har beseiret alle heltene på et nivå så mottar du karma som du kan bruke til å levle opp monstrene dine og gjøre dem sterkere. Hvert monster kan levles opp fem ganger, men starter alltid som laveste level når du plasserer dem i tårnet. Du må deretter punge ut med en liten sum NP for å levle dem opp. NP er drivkraften i tårnbyggingen din. Det koster NP å sette ut etasjer og monstre og det koster NP å levle monstre. Redskaper og klær kan øke antallet NP du starter hvert nivå med og du får en viss sum NP for hver helt du beseirer. Gjennom spillet så vil du finne redskaper og nye klær som vil være til hjelp, samt trollformler som påvirker alle heltene som befinner seg i tårnet ditt. Det er også fullt mulig å spille beseirede baner om igjen for å tjene karma til å oppgradere monstre med.

Ta den din teite eventyrer! Bare kom igjen, hvis du tør!

Holder standarden
Med tanke på at et WiiWare-spill kan maks være 40 megabyte stort er grafikken i My Life as a Darklord ganske imponerende. Greit nok, karaktermodellene er litt kantete og kornete, men er samtidig detaljerte og varierte. Spillet holder definitivt standarden oppe fra My Life as a King. Gjennom spillet så møter man egentlig ganske mange forskjellige karakterer. Heltene kommer i flere forskjellige varianter, ikke bare én standard karaktermodell per heltetype, og man får etter hvert ganske mange forskjellige monstre til rådighet. Alle modellene har gode bevegelser og gjør en glimrende jobb med tanke på begrensningene til WiiWare. Mira har i tillegg ganske mange forskjellige kostymer å velge mellom, men de fleste av disse må kjøpes ved siden av. Et par av kostymene er hentet fra Final Fantasy IV: The After Years til WiiWare.

Men et spill består ikke bare av karaktermodeller. Du har en rekke forskjellige etasjer å velge mellom som alle har forskjellige feller, utseende og dynamikk. Tårnet kan bygges rimelig høyt når man har oppgradert det til maks, men man vil dessverre merke lagging når man har mer enn 6-7 etasjer fulle av monstre, spesielt hvis det er mange helter i tårnet og det er mye action som foregår. Dog er dette er forholdsvis sjeldent problem og man merker det ikke så mye. Bygger man godt så er det sjeldent man trenger mer enn 4-5 etasjer for å klare et nivå. My Life as a Darklord har et ganske stort verdenskart og et godt antall baner før det hele er over. Dessverre er det så og si ingen variasjon på disse banene. Bakgrunnen skifter mellom dag og natt, men er stort sett den samme gjennom hele spillet. Røyk- og lyseffekter blir også flittig brukt i angrepene.

Da var første verden erobret.

Et fattig lydbilde
Musikkmessig har ikke My Life as a Darklord så veldig mye å skryte av. Alle banene i spillet har samme bakgrunnsmelodi som øker i intensitet når de sterkere heltene begynner å komme. Melodien er for så vidt veldig passende og hjelper til å øke spenningen når man nærmer seg slutten av nivåene. Ellers har vi tittelmelodien som har en lei tendens til å henge igjen i hodet etter man har hørt den et par ganger og en melodi som setter deg i kamphumør når man beveger seg rundt på verdenskartet. Vokabularet til karakterene i spillet er ganske begrenset. Det er ikke noe snakking i spillet, bare lyder og enkle ord som gjentas hver gang en karakter sier noe nytt i mellomsekvensene. Det er heller ikke noen kjempevariasjon i lydeffekter ellers i spillet heller. Mange angrep bruker de samme lydeffektene og skrikene til heltene når de blir slått ut av tårnet trekker vel heller på smilebåndet enn den onde lattermuskelen. Helhetsmessig er det ingenting i veien med verken musikk eller lydeffekter i spillet, men det kunne gjærne vært litt mer av begge deler.

God lengde
My Life as a Darklord har mange nivåer. Spillet er delt inn i fem kapitler med en boss på det siste nivået i hvert kapittel. Disse bossene er kjente karakterer fra My Life as a King og andre karakterer i Final Fantasy Crystal Chronicles-serien. Gjennomsnittlig har hvert kapittel rundt 8 nivåer som stadig stiger i vanskelighetsgrad og veien grener seg et par steder på veien med utfordringer som gir deg monstre, etasjer, trollformler eller redskaper når man beseirer dem. Man må hele tiden tenke på hvilke typer helter som angriper tårnet ditt for å kunne plassere ut de mest strategisk passende monstrene og etasjene. Historien i spillet er ikke akkurat så komplisert at det gjør noe, men man kan bli en smule lei om man spiller for lenge om gangen. Essensielt sett gjør man bare det samme om og om igjen til man har rundet spillet, noe som vil ta deg en god del timer.

Smak Aero og angre på at dere noensinne satt en tånegl innenfor tårnet mitt!

Tradisjon tro har spillet veldig mye nedlastbart ekstramateriale, mye som faktisk hjelper dersom du synes det blir for vanskelig etter hvert. Nye etasjer og monstre, kostymer og tilbehør til Mira, samt en rekke nye nivåer kan lastes ned, men man må være forberedt til å grave ganske dypt ned i lommeboken om man skal laste ned alt. Spillet i seg selv koster 1000 Nintendo Points, noe som er en veldig god pris, men om vi teller med alt ekstramaterialet så blir spillet faktisk like dyrt som et fysisk spill man kjøper i butikken. Prisen på dette varierer fra 100 til 500 Nintendo Points, men mengden utgjør en betydelig sum til slutt som mangedobler den endelige prisen på spillet. Square Enix kan tydeligvis dette med å hale penger ut av folk.

Et greit kjøp
My Life as a Darklord er definitivt er godt kjøp for alle som er fan av tower defense-sjangeren og Crystal Chronicles-serien generelt. Man får ganske mange timers underholdning for bare 1000 Nintendo Points og man er ikke tvunget til å kjøpe noe av det nedlastbare ekstramaterialet, dog vil det gjøre spillet noe mer utfordrende å ikke gjøre det. Spillet har en grei kurve på vanskelighetsgraden og er engasjerende nok til at man ønsker å fullføre det, men det anbefales å ikke spille for lenge om gangen da spillet har en tendens til å bli noe ensformig etter hvert. Om man fremdeles vil ha mer når spillet er rundet, kan man laste ned både et helt nytt kapittel, samt en rekke nye nivåer om man har nok Nintendo Points til overs. Alt i alt er dette en verdig “oppfølger” til My Life as a King og Square Enix kan dette med å lage imponerende spill på ekstremt begrenset plass.

7 /10

8 /10

6 /10