Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av The Conduit - The Norwegian Nintendo Community
 
 
N-club Anmeldelser Anmeldelse av The Conduit
17 online |
 
Anmeldelse av The Conduit
Om man er skytespillfrelst, har det ikke vært lett å bare eie en Wii. Riktignok var Metroid Prime 3 fantastisk, men det var mer et eventyrspill og ikke spesielt representativ for skytesjangeren. Andre titler har vært middelmådige på det beste. Annet enn Nintendos egne spill, har det knapt vært noen som har utnyttet Wii sine grafiske egenskaper. Det var da High Voltage Software så muligheten. The Conduit skulle fylle et hull i markedet, og bevise en gang for alle at skytespill fungerer på Wii. Men fungerer det virkelig? Vi har spilt gjennom og sett...

Plottet i The Conduit bygger seg rundt en rekke velkjente konspirasjonsteorier. Selv om ingenting er særlig originalt, og det ender opp veldig forutsigbart med de obligatoriske twistene, synes jeg det krydrer spillet godt. Det gir oss iallefall en grunn til å skyte ting som ser skumle ut, og når var sist vi spilte et skytespill for plottet sin del?


Nei, dette er ikke Goldeneye 2, selv om man skulle ønske det...


God kontroll, små frustrasjoner...
Det første som slår meg er at kontrollen føles naturlig og god. Kort fortalt styres figuren med stikken på nunchucken, mens man skyter ved å sikte Wiimoten på skjermen. For en som er vant til å spille skytespill på PC ved hjelp av mus og keyboard, føltes det som en svært naturlig overgang. Det tok ikke mange minuttene før hodeskuddene haglet dit de skulle. Dersom man ikke er fornøyd med standardinnstillingene, kan man også forandre på alt selv. Alt fra knappeoppsettet til følsomheten på siktet og hvor langt til siden man må sikte før man snur på seg. For eksempel justerte jeg ned følsomheten på nunchucken slik at jeg ikke endte opp med å kaste en granat hver gang jeg klødde meg i hodet. Ting kan tilpasses det minste lille behov.

Dessverre er ikke god kontroll alt som skal til. Etterhvert som jeg spiller, begynner en rekke små frustrasjoner å melde seg. Det første jeg vil trekke frem er et lagringssystem basert på checkpoints, spillet lagrer på bestemte punkter på brettene. Dette er ikke uvanlig i denne typen spill, men i Conduit skjer det altfor ofte midt i et frustrerende eller intenst øyeblikk. Vanligvis er checkpoints plassert på dødpunkter mellom to områder, men The Conduit lagret flere ganger midt i en skuddveksling. I flere situasjoner virket spillet nesten designet nettopp for at det skulle skje. Det er også umulig å gå tilbake til tidligere lagringer, så man må gjøre det beste ut av situasjonen. Dersom situasjonen er at man er tom for ammo og blir skutt på fra alle kanter, er det mildt sagt frustrerende. Flere ganger går det også veldig lang tid mellom lagringene. Da hjelper det ikke at man flere ganger blir drept på ett streifskudd man ikke aner hvor kom fra.


Et kvarter fra forrige checkpoint, sier du? Så leit!


Tidlig i spillet får man tilgang til ASE, All-Seeing Eye. Dette er en liten rund dings man bruker til å scanne objekter, for å skru på brytere eller scanne etter skjulte objekter. Ting som kan scannes gir fra seg en lyd når man er i nærheten, men det er veldig lett å gå glipp av ting om man er i kamp.

Et annet problem er at man bare kan bære to våpen om gangen. Dette skal gi spillet et snev av realisme og taktikk, men jeg synes det hele er unødvendig plagsomt. Faktisk fjerner systemet det lille taktiske elementet det skulle tilføre; ettersom man bare kan bære to våpen om gangen, bør det helst være noen som har enkel tilgang til ammo. De beste våpnene i spillet er det så og si umulig å finne ammo til, så det er lite vits å plukke dem opp i utgangspunktet, ettersom de likevel bare vil være bruk-og-kast.

The Conduit har en velfungerende onlinemodus. Man kan kjempe alle mot alle, delt opp i lag, eller i en modus hvor man skal stjele ASEen til motstanderens lag. Det er ingenting originalt, men fungerer stort sett godt. Det er raskt og enkelt å koble seg opp, og jeg opplevde ingen forsinkelser. Dessverre virket ting ofte tilfeldig. Alt fra lengden på kampene til våpnene man starter med er tilfeldig generert dersom ingen stemmer over det(noe som sjeldent skjer). Noe annet som kan være frustrerende er at spillfigurene går gjennom hverandre. Dette gjør det umulig å blokkere andre spillere, noe som gjør nærkamp totalt tilfeldig og ubrukelig.


It's a trapp!


Wiiser muskler!
Grafikken er teknisk imponerende til å være Wii. Modellene er detaljerte og teksturene er skarpe. Det ser selvsagt ikke ut som et PS360-spill, men det ville vært urimelig å forvente ettersom Wii er en teknisk svakere konsoll. The Conduit gir meg derimot følelsen av å spille et spill som ikke hadde vært mulig forrige generasjon, og det kan jeg sjeldent si om et Wii-spill. Spillet er tydelig utviklet for Wii, og imponerer teknisk. Det sakker aldri farten, selv ikke når det skjer mye på en gang.

Dessverre har omgivelsene en lei tendens til å virke veldig like hverandre. Riktignok er det variasjon mellom brettene, men flere av banene er fulle av uinspirerte rom og koridorer som føles som blåkopier av området man nettopp skjøt seg gjennom. Mangel på visuell variasjon trekker ned.


Heismusikk
Lyden er absolutt godkjent, men utmerker seg heller ikke spesielt. Bakgrunnsmusikken er tidvis veldig stemningsfull, men vanligvis så anonym at man knapt merker den. Lydeffektene er gode, og stemmeskuespillet er godkjent, selv om ingen av delene trekker spillopplevelsen spesielt over middels.


Teknisk sett pen utsikt. Artistisk sett not so much...


Frustrerende kjedelig!
Mitt hovedproblem med The Conduit er rett og slett at spillet føles ufattelig kjedelig å spille. Det viktigste i et godt skytespill er etter min mening morsomme våpen og veldesignede baner. Selv om det er kule våpen i spillet, synes jeg systemet med to våpen begrenser friheten for mye. Banene i spillet er stort sett så lineære og uinspirerende som man får dem. Mange av brettene er bare "koridorbaner", og omgivelsene er oftest bare kopier av tidligere rom. Jeg følte aldri jeg fikk noe igjen for å forsøke å utforske eller finne skjulte gjenstander.

Spillets vanskelighetsgrad virker mer frustrerende, tilfeldig og kunstig enn belønnende og utfordrende. Ofte er det langt mellom lagringspunktene. Fiender kan bokstavlig talt komme i det uendelige og det er ofte knapt med ammo. Man gjør det best ved å bare plukke med seg de våpnene man finner på veien og så bytte dem ut når de er tomme. Det mest frustrerende er derimot at enkelte fiender ser ut til å kunne drepe på ett skudd, samtidig som det ofte er vondt å få oversikt. Det er aldri moro å dø på et tilfeldig streifskudd fra en fiende man ikke visste var der, 10 minutter etter forrige lagringspunkt. Man må rett og slett prøve og feile hele tiden, og det passer dårlig i denne typen spill.


Makin' bacon!


Historiemodusen er ikke spesielt lang, men for min del føltes den som en evighet. Den består av ni halvlange og lineære brett, med stadig økende vanskelighetsgrad. Det er fire vanskelighetsgrader i spillet, så spillet kan være tøft nok om man ønsker motstand.

Det som løfter karakteren min fra stryk, er multiplayer. Den er hverken original eller spesielt god, men absolutt godkjent. Jeg ville ikke anbefalt å kjøpe spillet på grunn av multiplayeren, men det er verdt å merke seg at dette er det beste som finnes innen skytespill på Wii. Det er nok underholdning for en stund, men personlig gikk jeg lei raskt. Har man spilt skytespill på nettet før, vet man hva man går til. Dessverre har ikke spillet mulighet for å kjøre splitscreen. så dersom man hadde ønsket å spille i sofaen med en venn, er det dessverre umulig. Det er heller ingen coop.


Pent! Velfungerende! Men grunt, frustrerende og kjedelig...


Jeg er skuffet...
Fra dagene jeg som liten uskyldig guttunge snek meg til å spille fullversjonen av Doom, har jeg sett på meg selv som en stor fan av skytespill. Selv om jeg ikke hadde regnet med noe av Doom sitt kaliber, hadde jeg virkelig håpet Wii skulle få en verdig skyteklassiker.

Riktignok ble spillet hypet veldig opp på forhånd. Og det er absolutt et viktig spill, da det beviser at skytespill absolutt kan fungere på Wii kontrollmessig, og at konsollen ikke er så pinglete som mange skal ha det til. Det er et spill jeg virkelig håpet skulle bli bra, og det er kanskje derfor min personlige skuffelse er så stor.

The Conduit er ikke direkte dårlig, men om jeg skal sammenligne med et hav av andre skytespill, står det frem som en høyst middelmådig spill og en veldig kjedelig opplevelse. Det er lett å se hvorfor Doom fortsatt er morsomt å spille, mens The Conduit sansynligvis er glemt innen neste generasjon.

Karakterer
Gameplay
 
7 /10
Grafikk
 
9 /10
Lyd
 
7 /10
Holdbarhet
 
4 /10
Totalinntrykk
 
5 /10
Pluss
- Teknisk sett god grafikk
- Veldig god spillkontroll
Minus
- Ensformig og uinspirert
- Gørrkjedelig nivådesign
- Dårlig utnyttelse av våpen
- Frustrerende checkpointsaving


Kommentarer
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40
Avatar
Entity - 29/07-2009 klokkn 15:07
Enig med det meste, men at du griner om checkpoint savingen???? Den kunne du ha holdt til deg selv siden det er ren smaks ting.
Avatar
Bård Lilleøien - 29/07-2009 klokkn 15:48
Det var situasjoner hvor spillet lagret da jeg ødela noen portaler, til tross for at det var et dusin fiender som skjøt på meg fra alle kanter.

At det er frustrerende er neppe en smakssak.
Mange spill klarer checkpoint-saving fint. Jeg følte ikke at Conduit gjorde det.
Avatar
Entity - 29/07-2009 klokkn 19:41
Er ikke ferdig med spillet enda. Men har ikke merket lignende "problemer" enda.... Du burde tatt med online delen paa pluss siden og. Ikke mange Wii spill som har det saa OK (uten om hackingen da Smiley )


Jeg burde spille ferdig. And I'll be back Smiley
Avatar
Bård Lilleøien - 30/07-2009 klokkn 01:47
Jeg vurderte det, men kom frem til at jeg ikke var spesielt imponert over onlinemodusen, til tross for at den fungerte. Om jeg må putte ting på "pluss" bare fordi de fungerer, synes jeg det blir litt mot sin hensikt.

Grafikken og spillkontrollen er virkelig gode saker, og jeg ville heller fremheve det isteden.
Avatar
Entity - 01/08-2009 klokkn 11:37
Der er vi uenige, men ser hvor du kommer i fra. Haaper neste hvs spill faar bedere design. The grinder ser bra ut so far Smiley
Avatar
Entity - 08/08-2009 klokkn 13:18
Synes checkpoint greia funker helt uber fra begynelsen til slutten. Et sted rett inn i action? Resten av tiden har man nok tid. Jeg likte det at man hopper rett inn. Adrenalin Smiley Ellers noen fete brett, mens andre er fakka pga design. Historien er ikke ille, men heller ikke original. Men vis meg et fps spill fra de siste 10 aarene med originalt plot lol. Men naa skal jeg online. Lyst til aa bli med? Cheers
Avatar
Bård Lilleøien - 17/08-2009 klokkn 19:00
Du har rett i det med plott. Selv er jeg ofte veldig, i manges mening, altfor kritisk til spillplott, og kommer bare på en smal håndfull jeg faktisk liker. Men i denne anmeldelsen ønsket jeg ikke trekke frem plottet som noe negativt(men heller ikke noe spesielt positivt). Det er der, det spiller på masse konspirasjonsteorier, og det gjør nytten sin. Men ikke mer.

Igjen ser jeg på gode plott som en bonus, spesielt i skytespill. Kommer bare på Half-Life og Bioshock som har klart å engasjere meg utover det vanlige. Ikke fordi plottene er så gode, det er de ikke, men heller fordi de er godt fortalt.

The Conduit gjør faktisk ikke så dårlig jobb med å prøve der, selv om jeg ikke kunne brydd meg mindre om cutscenene mellom brettene.
Du m vre logget inn for skrive kommentarer.
 
Spillinformasjon
The Conduit
The Conduit

Sjanger:
Firstperson Shooter

Utvikler:
High Voltage Software

Utgiver:
SEGA

EU:
The Conduit
10. juli 2009

US:
The Conduit
23. juni 2009


Media

Copyright © 2002-2017 N-club

Navn med trademark og © er copyright deres respektive eiere.

Bli medlem gratis - Regler - Om N-club - Kontakt - Annonsr




N-club.dk