Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Chrono Trigger - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Chrono Trigger
7 online |

Anmeldelse av Chrono Trigger
Hva får man når Final Fantasy-skaper Hironobu Sakaguchi, Dragon Quest-skaper Yūji Horii, og Dragon Ball-tegner Akira Toriyama møtes? Svaret er åpenbart: et svært godt spill. Chrono Trigger regnes av mange som det beste japanske rollespillet som kom ut i SNESens levetid. Dessverre kom hverken SNES-originalen eller PlayStation-porten til denne delen av verden. Dermed vil mange møte spillet for første gang med DS-versjonen som kom tidligere i år. Er spillet virkelig så fantastisk og tidløst som alle skal ha det til? Og ikke minst, er nyhetene på DS-versjonen verdt en nærmere titt om man allerede kjenner spillet?

Jeg kan forsøke en grov oppsummering av de par første timene av plottet:
Crono kommer tilfeldigvis over en måte å reise i tid etter at et eksperiment hos oppfinneren Lucca går galt. Etter å ha reddet en prinsesse fra "Tilbake til fremtiden"-syndromet, havner heltegjengen ved et uhell langt inn i fremtiden. Her får de vite om verdens undergang i år 1999 og linker det opp mot en mystisk ond trollmann fra middelalderen. Med en tidsmaskin lett tilgjengelig, burde det vel la seg gjøre å endre historiens gang... eller?

I likhet med de fleste andre rollespillene fra Squaresoft, var plottet i Chrono Trigger ganske omfattende. Det er mengder av karakterer, og denne gangen også tidsperioder, å holde styr på, men aldri så mye at man setter seg fast og blir forvirret. Selv om spillet er forholdsvis kort og sistebossen blir tilgjengelig veldig tidlig, klarer historien å holde seg interessant fra begynnelse til slutt.

Et uhell med teleporteringsmaskinen setter alt igang! Great Scott!

Engasjerer!
Chrono Trigger byr på et enkelt, men veldig engasjerende kampsystem. Kamper starter når man dulter borti fiender, eller om man blir oppdaget på andre måter. Kampene foregår direkte i spillmiljøet, uten at en eneste kampskjerm må lastes. På 90-tallet, en tid dominert av "random encounters" og egne kampskjermer for hver eneste fiende, var dette et nyvinnende trekk, som fungerer svært godt og gjør at spillet føles friskt selv i dag.

Kampene fungerer veldig likt som i andre japanske RPGer ved at karakterene venter på tur og velger kampkommandoer og spesialangrep gjennom en enkel meny. Spillet tar ibruk ATB-systemet som ble brukt i Final Fantasy-spillene på SNES og PlayStation. ATB-systemet kjører en slags blanding mellom samtid og turbasert kommandovalg. Tiden går hele tiden, også når man blar rundt i menyene. Figurene angriper etter tur, basert på hvor raske de er.

Nytt i DS-versjonen er at begge skjermene blir utnyttet. Det er et nytt kartsystem som tegner kart på den nederste skjermen. Der finner man også alt av kampmenyer og dialogalternativer. Trykkskjermen kan brukes dersom man ønsker det, men spillet er satt opp til å kunne spilles nøyaktig som originalen til SNES.

Det som er unikt med Chrono Trigger er at så godt som alle spesialangrepene lar seg kombinere. Hver av de maksimalt syv karakterene har, i tillegg til egne styrker og svakheter, unike spesialangrep. Hvert angrep kan kombineres til et nytt kombinasjonsangrep mellom to eller tre karakterer. For eksempel kan Crono sitt spinnangrep kombineres med Lucca sin ild for å få et kraftig ildangrep, eller med Marle sin helbredelsesmagi for å helbrede hele gruppen. Den eneste begrensningen er at man bare kan ha tre gruppemedlemmer aktive om gangen, men disse kan til enhver tid byttes ut.

Våre helter i kamp mot noen gnomer i en skog. Alle kampene foregår i spillmiljøene.

God 2D forblir god 2D
God 2D forblir pent, primitiv 3D viser aldringstegn raskt. Dette er kanskje en klisje, men Chrono Trigger beviser hvor sant det er. Spillet er 14 år gammelt, men ser fortsatt ut som et vellaget 2D-spill. Bakgrunnene er varierte, dynamiske, detaljerte og fargerike. Karakterdesignet til Akira Toriyama gir både karakterer og monstere en egen unik og tydelig personlighet. Med litt høyere oppløsning og bedre animasjon, ville det faktisk vært mulig å trodd spillet hadde vært laget i dag.

Nytt for meg i DS-versjonen er noen flotte animerte mellomscener. Det er rundt 10 av dem totalt, og de spilles av når karakterer introduseres eller på andre viktige steder i plottet, i tillegg til de vanlige sekvensene i spillet. Noen vil kanskje synes det er smør på flesk når ting blir fortalt to ganger, men jeg synes det fungerer som et belønnende og hyggelig avbrekk i spillet.

Noe av det beste jeg har hørt!
Det er vanskelig å beskrive musikken i Chrono Trigger med ord. Den må høres. Kort fortalt dreier det seg om noe av den beste musikken jeg har hørt i spill, noensinne. Ikke bare er låtene gode, men det er også mange av dem. Hver eneste tidsperiode og karakter har sitt eget tema, og alt passer utmerket sammen. Fra åpningssangen til melodien man hører under rulleteksten, musikken i Chrono Trigger er så godt som 100% fullkommen!

Hovedpersonen Crono sammen med Frog i en av de nye animerte mellomscenene...

Gjentatt spilleglede
Etter at jeg først spilte Chrono Trigger, har jeg faktisk fullført spillet en gang årlig. Hver gang har jeg oppdaget noe nytt, forsøkt en ny kombinasjon karakterer eller prøvd en ny utfordring. Spillet er ikke spesielt langt, det varer maks 25-30 timer om man regner med alle nyhetene i DS-versjonen. Men innholdet er så fullkomment at det er gøy å spille flere ganger. Spillet har et drøyt dusin forskjellige avslutninger, hver med variasjoner som avhenger av hvilke karakterer man har og når man beseirer sistebossen. I tillegg vil dialogsekvensene iløpet av spillets gang avhenge av hvilke karakterer man har i gruppen. Spillet har en "New Game+"-funksjon, hvor spillet kan startes på nytt straks man har fullført, hvor man beholder karakternivåer og gjenstandene man samlet opp fra forrige spill.

DS-versjonen har også en rekke nytt innhold, men dessverre er det ikke alt jeg synes er like bra. Det er to nye og ganske store områder tilgjengelig. Det første heter Lost Sanctum, og åpnes opp ca 2/3 gjennom spillets gang. Her gjelder det å utføre en rekke lineære, men stupkjedelige oppdrag, før man går løs på en haug ekstrabosser. Et par av disse bossene kan være en god utfordring om man møter dem tidlig, men ellers synes jeg Lost Sanctum absolutt ikke var verdt tiden det tok å fullføre. Det var for det meste snakk om å gå opp og ned samme fjellet 20 ganger, og holde styr på en rekke generiske oppdragsgivere. Det føltes til tider som å spille et kjedelig MMO, der man til stadighet blir bedt om å gå et sted og drepe rotter eller hente en pinne. Jeg anbefaler at nye spillere rett og slett hopper over og ignorerer denne nye delen av spillet, da den både er lang, kjedelig, ensformig og dermed demotiverende.

Mennesker på dinosaurjakt... take that, darwinister!

Det andre nye området åpnes etter at man har fullført spillet, og virker langt mer gjennomført, raskere og bedre enn Lost Sanctum. Altså mer i tråd med resten av spillet. Det er her lagt til mer i plottet, for å knyte spillet sammen med Chrono Cross, en oppfølger jeg personlig er svært lite begeistret for. Men her er det nok av nye utfordringer og en ny tøffere alternativ sisteboss, gjør at det er verdt en nærmere titt for alle som ønsker vil ha en ekstra utfordring.

Chrono Trigger på DS har også gallerier med musikk, videoer og stillbilder man låser opp gjennom spillets gang. Det er kanskje ikke noe å hoppe i taket for, men muligheten er grei. Iblant kan det være godt å bare høre på noe av musikken eller se en av animesekvensene når man selv ønsker det. Her kan man også holde styr på hvor mange av avslutningene man har oppnådd, noe som er greit om man prøver å finne alt.

Enda flere dinosaurbosser, men denne er en nymotens modell fra år 1000.

Drømmeprosjektet er tidløst
Totalt er det lite jeg har å utsette på DS-versjonen av Chrono Trigger. Et tidløst favorittspill tilgjengelig for første gang i Europa, og på en håndholdt plattform. Liker man japanske rollespill, er Chrono Trigger noe av det beste som er tilgjengelig. Kjenner man Chrono Trigger fra før, vet man hva man har i vente, og det er nok nyheter til å lokke til enda en gjenspilling.

Om man liker rollespill og ikke har spilt Chrono Trigger før, finnes det knapt noen unnskyldning mer.

10 /10

9 /10