Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Super Mario Bros 2 - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Super Mario Bros 2
21 online |

Anmeldelse av Super Mario Bros 2
På begynnelsen av 90-tallet trodde vi alle at dette var den faktiske oppfølgeren til det første Super Mario-spillet. Det var ikke før Nintendo Magasinet kom med den sjokkerende avsløringen om at det egentlige Mario 2 aldri kom utenfor Japan, at vi innså sannheten. I dag virker det som om spillet har et noe frynsete rykte på grunn av nettopp dette. Men er spillet virkelig så dårlig? Vi lirker på plass NES-kasetten og gir spillet et nytt forsøk.

Mario og gjengen er ute og camper, da Mario plutselig får øye på en mystisk dør. Innenfor døra venter en enorm trapp. På toppen av trappen venter det mystiske landet Subcon, som er blitt tatt over av den onde diktatorfrosken Wart og hans maskerte hær med Shyguys. Det er dermed opp til Mario, Luigi, Prinsessen og Toad å frigjøre Subcon fra den maniske grønnsaksallergikeren.

Da det første Super Mario Bros ble en gigantisk suksess, laget Nintendo i Japan raskt en oppfølger. Denne oppfølgeren var en mye vanskeligere variant av originalen, og selv om det hadde en del nyheter, valgte Nintendo of America å ikke lansere spillet i vesten. Hva de isteden slapp som Super Mario Bros 2, var en oppdatert versjon av det japanske Doki Doki Panic. Et allerede godt plattformeventyr, som nå ble "mariofisert" med sopper, stjerner og vage hint av Mario-musikken.

Alle godtok spillet som et annerledes, men fullverdig Mario-spill. At det eksisterte et totalt annet Mario 2 i Japan var ukjent for de aller fleste. Selv lenge etter at det originale Mario 2 ble sluppet som "The Lost Levels" i Mario All-Stars på SNES, hadde folk problemer med å forstå sannheten. I dag virker det derimot som alle kjenner historien. Mange forhåndsdømmer spillet fordi det ikke er "ekte" Mario, men er statusen som "uekte Mario" fortjent?

Velg din skjebne!

Utypisk, men solid...
Som alltid i plattformspill, dreier det seg om å komme seg fra A til B gjennom en rekke hindringer. Måten det spilles på, skiller seg nevneverdig ut fra alle andre Mario-spill. For det første, kan man ikke drepe fiender bare ved å hoppe på dem. Man kan bare kverke dem ved å kaste grønnsaker og diverse andre gjenstander på dem. Man kan til og med plukke opp de fleste fiendene og kaste dem på hverandre. Iblant kreves det at man lar bestemte fiender leve, slik at man kan ri på dem over farlige områder. Banene er ulineære, har ofte alternative veier, og krever ofte at man stopper opp litt for å tenke hvordan det er lurt å gå frem.

Man kan på begynnelsen av hver bane velge mellom fire karakterer; Mario, Luigi, Toad og Prinsessen. Hver har forskjellige styrker og svakheter. Toad er rask, men dårlig til å hoppe. Prinsessen kan sveve, men er treg, og Mario er en sterkere versjon av Toad. Luigi er helt vill til å hoppe, men er treg og noe vrang å styre. Det er moro å prøve ut de forskjellige karakterene til man finner en favoritt. Enkelte baner er også mye enklere med bestemte karakterer, men dessverre er det ikke mulig å bytte etter man har valgt, før man kommer til neste bane.

Bærer man en nøkkel, blir man til evighet angrepet av noen slitsomme masker.

Man har også en livsmåler. To treff, så mister man et liv. Heldigvis kan øke livsmåleren til totalt fire prikker på hver bane. Disse finner man ved hjelp av magiske flasker, som lar deg gå inn i en negativ versjon av banen i noen få sekunder. Her kan man også finne mynter man bruker i pengespillet, og en og annen skjult "warpzone" som sender deg forbi flere baner.

Man finner andre bonusgjenstander som stoppeklokke, hjerte eller stjerne etter bestemte mønstere. For eksempel får man stjerne hver gang man finner fem kirsebær, noe som gjør det mulig å planlegge udødeligheten til man trenger det.

På slutten av hver bane, finner man Birdo, som i stadig tøffere varianter, fungerer som en miniboss. Mellom hver bane får man også spilt et bonusspill for å få flere ekstraliv. Spillet er en enkel versjon av enarmed banditt, der det gjelder å få tre like symboler på rad for å få et ekstraliv. Man får like mange sjanser som mynter man samlet på banen man spilte seg gjennom. Dessverre føler jeg ikke denne delen av spillet fungerer særlig godt. Det er så godt som tilfeldig hvilke symboler man havner på. Har man mange mynter, finner man fort ut at det er like greit å mashe A-knappen bare for å komme raskt gjennom det. Alternativt kan man la være å plukke opp mynter på banene, men da mister man nesten all sjansen man har på å få flere liv. Heldigvis er ikke spillet spesielt vanskelig, og mangler intensiviteten man finner mot slutten av SMB og SMB3.

Brettene er ofte kreativt designet. På 4-2 må hoppe rundt på en flokk med hvaler.

Pent bilde
Grafikkmessig, er det lite å klage på. Bildet er fargerikt, og ikke minst variert. Omgivelsene skifter hele tiden, og hver av de 20 banene føles unik, enten ved oppbygning eller bakgrunn. Figurene er tydelige og varierte. Ikke et av de absolutt peneste spillene på NES, men det ser veldig bra ut til å være fra 1988.

Catchy musikk
Musikken står sterkt med noen få minneverdige låter, som spilles på hvert eneste brett i hele spillet. Eget tema for innendørs, utendørs, sub-verden og boss. Kunne kanskje ønsket noe større utvalg, men de låtene som er står sterkt og veksler ofte.

Sub-verdenen er en negativ versjon av det vanlige spillet. Her finner man mynter og sopper.

Kort, lett, men variert...
Super Mario Bros 2 er nok det enkleste Mario-spillet på NES. Det består bare av 20 baner, og har en jevn økning i vanskelighetsgrad, uten å bli for vanskelig. Det er i tillegg raust på ekstraliv, så lenge man samler mynter og har greit med flaks i bonusspillet.

Men til tross for at det bare er 20 baner, er hver bane ganske stor. Spillet er stappfullt av hemmeligheter og alternative veier. Enkelte ganger kan man hoppe over en stor del av banen om man velger riktig karakter, men gjør man det, går man glipp av mye av spillet. Hver bane føles nemlig veldig unik. Noen baner utnytter også noen veldig interessante ideer, som å la spilleren ri på en fugl hele veien eller krysse havet på et flygende egg(det gir mening der og da). Noen av bonus-soppene er godt gjemt, og det samme er "warpzonene", snarveier som kan la spilleren hoppe over store deler av spillet.

Å spille gjennom spillet med forskjellige karakterer kan også gi noe forskjellig opplevelse, og ettersom spillet er kort, er det et spill man gjerne spiller flere ganger. Personlig hadde jeg større glede av å spille gjennom Super Mario Bros 2 til denne anmeldelsen, enn jeg fikk av å spille gjennom det første spillet.

Iblant støter man på større bosser. Her er dundermusa!

Et annerledes, men fullverdig Mario-spill!
Mye kan sies om historien bak spillet, men det betyr ikke at spillet er dårlig. Det er faktisk et veldig godt plattformspill, og holder seg fortsatt som et av de sterkeste spillene til NES. Om man ikke har spilt Super Mario Bros 2 fordi man vet det egentlig ikke er Mario, har man gått glipp av en god spillopplevelse. Jeg vil anbefale alle som er nysgjerrige å ta en nærmere titt.

Da jeg vokste opp, visste ingen at dette egentlig ikke var et Mario-spill, men vi godtok det som et, fordi vi så det som et spill som var minst like godt som det første.

8 /10

8 /10