Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Another Code R: A Journey into Lost Memories - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Another Code R: A Journey into Lost Memories
18 online |

Anmeldelse av Another Code R: A Journey into Lost Memories
Another Code R: A Journey into Lost Memories er oppfølgeren til DS-spillet som ble lansert i 2005. Vi følger Ashley som nå er blitt 16 år på nok et eventyr fullt av historiefortelling, mysterier og puslespill. Men lever spillet opp til standarden som Another Code: Two Memories spikret fast? Er historien like spennende og puslespillene like finurlige? Vi har rundet den japanske versjonen.

Ashley, 16 år
I Another Code: Two Memories til Nintendo DS ble vi kjent med ungjenta Ashley, da 14 år gammel. Moren ble drept når hun var tre år gammel og faren har hun ikke sett på mange år. To dager før sin fjortende fødselsdag mottar hun en pakke fra faren som ber henne komme til Blood Edward Island. Vel framme er ikke faren der for å møte henne, i tillegg til at tanten hennes forsvinner. Ashley begir seg ut på et spennende eventyr fullt av puslespill og gåter som eventuelt leder til at hun finner morens morder.

Slik går historien i det første spillet i Another Code-serien, et av de tidligere spillene som ble lansert til Nintendo DS. Spillet var et must for alle som likte pek-og-klikk-eventyr og undertegnede likte spillet ganske godt, både historiemessig og gameplaymessig. Ashley har vokst en smule side forrige eventyr og er nå 16 år. Selv om hun endelig ble gjenforent med faren, forsvant han for å arbeide videre på Another-prosjektet for over et halvt år siden. Igjen mottar Ashley en pakke fra faren, denne inneholder en oppgradert DAS og en melding som inviterer henne til Lake Juliet for å ha en koselig grillhelg sammen med ham.

Ashley har lite lyst til å dra, men overtales av tanten sin. Vel framme går alt bare nedover for den unge hovedpersonen. Straks hun går av bussen så stjeler noen baggen hennes, faren har ikke kommet for å hente henne på busstoppet og gjestehuset ved Lake Juliet er stengt. Dagen kunne ikke begynt verre. Ved porten til Lake Juliet får Ashley plutselig et flashback av moren sin. Det viser seg at moren tok henne med hit like før hun fylte tre år, altså bare noen dager før moren ble drept. Slik begynner Another Code R: A Journey into Lost Memories.

Ja, vi vet at du ikke vil besøke faren din, men du trenger da ikke se SÅ sur ut...

Et bokspill
Dette er en pek-og-klikk-on-rails-puslenovelle for å beskrive det så godt som mulig. I motsetning til det første spillet så kan man ikke bevege seg fritt, men følger et fast spor mellom de forskjellige områdene. På visse steder, samt inne i hus, kan man stoppe opp og undersøke omgivelsene nærmere ved å peke på dem med Wii Remote og klikke. Spennende og nyttige gjenstander vil du da plukke opp og legge i inventaret ditt for bruk i senere puslespill i spillet. Another Code R er delt opp i ni kapitler som hvert varer i omtrent to timer dersom man leser all tekst og undersøker alt som kan undersøkes. Flashbackene med moren er et gjennomgående tema i spillet og man opplever flere av disse i hvert kapittel, enten når man kommer til et visst sted eller undersøker visse gjenstander.

Historien er det absolutt største tyngdepunktet i spillet, så det er et krav at man liker å lese. Man møter en rekke karakterer gjennom spillet som alle er ekstremt pratsomme og spillet har en tendens til å gjenta samme tema igjen og igjen, noe som gjør at man blir noe lei etter hvert. Et eksempel på dette er når det dukker opp nøkkelord i en samtale. Disse samles opp når samtalen er ferdig og man kan velge dem for å spørre videre, noe vi kjenner igjen fra det første spillet. Samtaler med mange nøkkelord kan ofte vare over 10 minutter, noe som kan føre til at man bli lei, klikker seg gjennom teksten bare for å bli ferdig og går glipp av noe som potensielt kan være viktige ledetråder. Historien begynner for så vidt ganske lovende, men etter min mening så taper den seg kraftig gjennom spillet. Jeg synes det er alt for mange forskjellige historier som de prøver å knytte sammen, noe som gjør det irriterende lett å glemme hvilken historie man egentlig skal følge med på. Bare for å oppsummere så har vi flashbackene til moren, en gutt som leter etter faren sin, en parkvokter som leter etter en mistenksom person, ei jente som har problemer med faren sin, hvem som egentlig forurenset Lake Juliet for fem år siden, historiene til ei gammel dame... historiene baller på seg og gjør spillet unødig rotete å følge med på.

På tide med et flashback.

Alt styres kun med Wii Remote. Man beveger seg enten ved å klikke på pilene på skjermen eller med pilknappen, man undersøker ting ved å peke på dem og trykke på A-knappen og henter opp inventarmenyer eller DAS-menyen med de andre knappene. Det er to gjenstander man vil konsekvent bruke gjennom hele spillet, den første er DAS. Denne kjenner vi igjen fra det første spillet og er en maskin som ser ut som en Nintendo DSi. DAS lar deg ta bilder og manipulere disse og holder orden over hva som skjer og hvem du møter, dette er den generelle menyen i spillet med andre ord. Den neste er RAS, et redskap som ser ut som en Wii Remote og denne bruker du til å løse mange av puslespillene gjennom eventyret.

Det er skuffende få puslespill i Another Code R: A Journey into Lost Memories. Det er vanligvis ikke mer enn to-tre puslespill i hvert kapittel og et av dem går igjen flere ganger gjennom spillet, nemlig det hvor man må bruke RAS for å hacke opp elektroniske låser. Ingen av puslespillene er noe særlig vanskelig og løses uten større problemer dersom man er litt oppmerksom. Personlig var det kun tre puslespill i hele spilllet som gav meg litt hodebry, men ingen som tok mer en fem minutter å løse. Så kort sagt, spillet har alt for få puslespill til å være så langt som det er.

Den var såååå stor! Helt sant!!

Vannmaleri og cel-modeller
Grafikken er kanskje et av spillets sterkeste punkter. Bakgrunnene og miljøene er veldig pene å se på og er ganske greit variert gjennom spillet. Natur er naturligvis overlegent alt annet da vi tross alt befinner oss på et naturreservat, men vi er innom både et klokketårn, en rekke forskjellige hus og lagerrom, et forlatt kontorbygg, en hule og et forskningssenter for å nevne noe. Utseendemessig bærer omgivelsene et lett preg av vannmaleri selv om det meste ser ganske realistisk ut. Effekten som brukes når man skal bevege seg fra et område til et annet som ligger et stykke unna er utrolig fet.

Karaktermodellene i spillet er cel-shadet og ser ganske pene ut, selv om de har litt kanter her og der. Karakterers tanker og følelser kommer godt til uttrykk via bevegelser og ansiktsuttrykk, noe som i og for seg er ganske bra da spillet ikke inneholder noe snakket dialog. Modellene har også ganske naturlige bevegelser og er alt i alt lette å sympatisere med. Det tar vanligvis ikke mange sekundene før man skjønner hvilken personlighet de forskjellige karakterene har basert på utseende og oppførsel. Alt i alt er Another Code R: A Journey into Lost Memories et veldig pent og behaglig spill å se på og havner glatt i den kategorien med spill til Wii som har penest grafikk.

Jeg løp en tur på stien og søkte innsjøens ro...

Variasjon, ja takk!
Musikken i spillet havner dessverre ikke i samme sjikt som grafikken. Snarere tvert imot. Greit nok, det er mange forskjellige bakgrunnsmelodier i spillet og de fleste er veldig fine å høre på. Problemet er at man blir så ufattelig lei den samme melodien som går om og om og om igjen, spesielt på slutten av spillet. Loopingen av melodiene er også ganske mangelfull, først fader den ut før den begynner på nytt igjen i stedet for å sømløst begynne på nytt, noe som jeg vil anta er det normale å gjøre. Dette er ikke akkurat verdens vanskeligste melodier å få til sømløs repetisjon med. Mot slutten av spillet synes jeg også at flere av bakgrunnsmelodiene hørtes helt feil ut i forhold til hvordan historien utviklet seg, noe som resulterte i at musikken faktisk hindret meg i å komme i riktig stemning til de forskjellige scenene.

Lydbildet er heller ikke så mye å skryte av. Det ville gjort himmelsk forskjell dersom all tekst i spillet ble snakket, men dessverre er dette spillet tyst som graven. Generelt sett er det tre lydeffekter som sitter igjen i hodet mitt etter å ha rundet spillet, den første er lyden av fottrinn når man løper, den andre er en hund som bjeffer og den tredje er lyden av tekst som dukker opp på skjermen. Dette er stort sett de tre lydeffektene du kommer til å legge i minnet da de gjentas gjennom hele spillet. Så alt i alt er jeg rimelig skuffet over lydbildet, faktisk så skuffet at lydbildet er noe som trekker spillet NED i karakter.

Man kan snu på alle gjenstander i 3D. Dessverre brukes denne funksjonen bare tre ganger gjennom hele spillet...

Bli ferdig med det
Another Code R: A Journey into Lost Memories er igrunn et rimelig langt spill. Totalt er det ni kapitler i spillet og dersom du følger med på alle mellomsekvensene (og tro meg, disse er det mange av), alle samtalene og undersøker alt som kan undersøkes, så varer hvert kapittel i omkring to timer. Noe av tiden vil naturligvis gå med til å bevege seg fra sted til sted, samt å løse puslespill dersom man setter seg fast. Men det er få av puslespillene som er spesielt vanskelige, spesielt også med tanke på at det er fryktelig få puslespill gjennom eventyret. Man kan nesten si at det kun er ett skikkelig puslespill per kapittel hvor man kanskje må stanse og tenke litt, sjeldent mer enn to-tre puslespill totalt per kapittel. Alt i alt tok det meg omtrent 18 timer å runde spillet.

Når spillet først er rundet, så er det absolutt ingen grunn til å spille det en gang til. Det skjer ingenting spesielt når man har rundet det og det er ingenting viktig i spillet som man kan gå glipp av. Jeg har også min sterke tvil om at det har noe som helst å si hva man svarer når man blir stilt spørsmål i spillet. Grafikken i spillet er rimelig pen, historien er både spennende og interessant, dog dabber den av mot slutten, men lite av dette gjør spillet verdt nok en omgang. Dersom valget står mellom å kjøpe spillet eller å låne det, så anbefaler jeg definitivt lån.

Elizabeth, du trenger ikke smøre salt i såret! Jekk deg ned noen hakk du, så vil kanskje flere like deg.

Hvorfor akkurat et Wii-spill?
Jeg har egentlig veldig delte meninger om dette spillet. Ja, det er bra, og nja, det er ikke så veldig bra. Another Code til Nintendo DS var spennende fra start til slutt, hadde interessante tvister og mer interessante og finurlige puslespill enn oppfølgeren, så jeg ville heller anbefalt det første spillet framfor dette. Another Code R lider av to store problem, det første er at det er alt for mye historie i spillet. Historien overskygger alt annet, både utforsking og puslespilløsing. Det andre er den seriøse mangelen på puslespill. Totalt sett brukte jeg kanskje en halvtime kombinert på samtlige puslespill gjennom hele spillet. Det var kun noen ytterst få av disse hvor jeg faktisk måtte bruke hodet litt for å løse dem, noe som sjeldent tok mer enn noen få minutter.

Skal jeg dele opp spillet prosentvis så består Another Code R: A Journey into Lost Memories av 95% historie, mellomsekvenser og samtaler, 3% puslespill og 2% utforsking. På en måte hadde spillet kanskje gjort seg bedre som en visuell novelle på Nintendo DS hvor vi i Japan i det minste finner en drøss slike. Eller hvorfor ikke som en bok? Historien er jo hele fokuset, så både puslespillene og utforskingen føles mer som en unødvendig gimmick enn noe som gagner spillet. Eller enda bedre, som en tegneserie eller tegnefilm, så hadde vi fått grafikken med i samme slengen. Kort sagt er jeg usikker på hvordan jeg skal anbefale dette. Dersom du elsket Another Code til Nintendo DS og vil vite mer om fortiden til Ashleys mor, samt grave litt dypere i plottet bak mordet, og i tillegg elsker å lese, så er Another Code R verdt de knappe 20 timene det tar å komme seg gjennom spillet. Er du glad i spill hvor du slipper å være spesielt aktiv for å komme gjennom en grei historie, så er spillet verdt et forsøk. Du som ikke havner i noen av disse kategoriene bør vurdere om 20 timer er verdt de hundrelappene som spillet vil koste.

6 /10

8 /10

6 /10