Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Punch-Out!! - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Punch-Out!!

Anmeldelse av Punch-Out!!
Punch Out!! Bare navnet setter mimringen i kok hos mange som vokste opp med NES i huset. En av Nintendos eldste serier er tilbake for å la en ny generasjon prøve seg. Var det verdt ventetiden? Er det fortsatt snakk om enkel, men engasjerende boksemoro, eller burde Little Mac likevel parkert hanskene sist han hadde sjansen? Vi slår til med en anmeldelse!

Punch Out startet sin historie på arkademaskinene i 1984. Etter to boksespill og et avstikkerspill basert på håndbak, debuterte serien på NES i 1987. Spillet fulgte bokseren Little Mac sine kamper mot stadig tøffere motstandere, før han til slutt stod ansikt til ansikt mot daværende verdensmester Mike Tyson. Spillet ble relansert i 1990, men ettersom kontrakten med Tyson løp ut, ble han erstattet med en ny figur, Mr. Dream. Spillet ble veldig godt likt på grunn av sin enkle kontroll, engasjerende motstandere og høye grad av mestring. Om man så mye som klarte å komme til Tyson, var man god(selv klarte jeg aldri Soda Popinski).

I 1994 kom endelig oppfølgeren på SNES, denne gangen fulgte man en lyshåret Little Mac mot en rekke nye(og noen gamle) motstandere. Spillet holdt fortsatt høy kvalitet, og kom med en rekke små forbedringer som gjorde gameplayet unikt og friskt. Det har derimot ikke fått det samme klassikerstempelet som NES-spillet.

Femten år er gått siden den gang...

Glass Joe er den første motstanderen du møter. Han er et råskinn!...ja, jeg tuller.

Lett for nykommere...
Spillet spilles nærmest akkurat som det klassiske NES-spillet. Man kan slå høyt eller lavt, til venstre eller høyre. Man kan i tillegg dukke unna til høyre, venstre eller ned, eller blokkere. Man kan velge mellom å denge løs med Wiimote og Nunchuck selv, eller å bare legge Wiimoten ned på siden og spille som i gamle dager. Det er også støtte for balansebrettet, for de som har det. Begge kontrolloppsettene fungerer på samme måten, og veldig presist. Personlig syntes jeg luftboksing med Wiimote og Nunchuck var svært moro, men slitsomt. Det er iallefall morsomt å se på andre folk spille på den måten. Dessverre føles slagene forsinket, noe som gjør at timing blir vanskeligere og iblant nærmest umulig. På den første kampen i den tredje turneringen, måtte jeg gi opp, og gikk over til å holde Wiimoten sidelengs og trykke.

Selve spillet handler veldig mye om mestring. Til å begynne med, kan motstanderne virke overveldende. Men straks man setter seg inn i hvordan de slåss, vil man kunne finne faste angrepsmønster og utnytte svakheter i forsvar. For eksempel vil spillets første motstander, Glass Joe, være svak mot slag mot hodet. Om man timer riktig, vil man kunne slå ham ut med en eneste uppercut. Det er lignende triks mot samtlige motstandere, det gjelder bare å finne dem.

Hver kamp består av tre runder på tre raske spillminutter hver. Hver gang man slår ut en motstander, ligger han nede for telling. Om dommeren teller til ti, er kampen vunnet. Man vinner også om man slår ut en motstander tre ganger på en runde. Dersom tiden går ut, blir vinneren avgjort av dommeren, men det føles klart mer belønnende å vinne på knockout. Dersom man taper, vil man ha uendelig antall sjanser på rematcher, noe jeg selv synes er et steg i riktig retning. Spillet er mindre frustrerende på den måten, og man kan fokusere mer på kampen det gjelder, uten at spillet nødvendigvis er blitt enklere.

Det gjelder å lære seg hvordan man unngår å ta skade. King Hippo er overasket.

Herlige figurer!...som alltid!
Punch Out har alltid vært preget av svært tydelige og morsomme figurer. Punch-Out til Wii er intet unntak. Samtlige figurer står frem som en egen tydelig personlighet. Animasjonen er svært god, og samtlige motstandere reagerer på din minste bevegelse. Det er også stappfullt av detaljer og små nikk til NES-spillet, som plasteret på magen til King Hippo, eller den rosa treningsdrakten til Little Mac.

Før hver kamp, får man servert en haug stillbilder som raskt og effektivt forteller historien til bokseren man skal møte. Disse er morsomme og fungerer veldig godt.

Bakgrunnene forandres også gjennom de forskjellige turneringene. Man starter i en mørk kjeller i et treningsstudio, og ender opp i arenaen der det kjempes om verdensmestertittelen.

Tyske Von Kaiser lader opp et slag...

What's your favourite theme? Mine's chocolate!
Musikken er catchy allerede fra vignetten på tittelskjermen. Min personlige favoritt er temaet som spilles under verdensmesterturneringen, som også ble brukt i alle trailerne for spillet. Det er en fanfarisk remiks av bakgrunnsmusikken i Punch Out til NES, og setter seg raskt på hjernen, men på en god måte. Alle motstanderne har sin egen kjenningsmelodi, som er basert på landet de kommer fra. Alt høres svært bra ut.

I likhet med animasjonene, er lydene mange og tydelige. De er vel så viktige å følge med på, ettersom de raskt gir hint om hvilke angrep som kommer. Alle figurene i spillet snakker sitt naturlige språk. Von Kaiser roper tyske kommandoer, og King Hippo lager gryntelyder. Ingenting er tekstet, men det trenger det heller ikke være heller. Man skjønner når Glass Joe gir deg syrlige fornærmelser på fransk.

...men der sa det visst "Knockout!"

...fortsatt vanskelig for eksperter!
Spillet er veldig lett å komme inn i, men vanskelig å mestre. En trend de siste årene er at spill stadig blir lettere og lettere. Det er absolutt ikke tilfelle med Punch Out. De fleste vil med litt trening klamre til seg verdensmestertittelen og på den måten fullføre spillet. Men for å ikke avsløre for mye, venter det nye utfordringer for alle som trodde de hadde mestret spillet.

Man kan når som helst gå tilbake til tidligere kamper for å prøve å slå sine egne rekorder eller rette på resultater man ikke er fornøyd med. Hver motstander har dessuten tre spesielle utfordringer, som kan være vanskelige å nå. Blant annet innebærer de å slå ut Glass Joe på ett slag, eller vinne kampen uten å blokkere, dukke eller ta imot ett eneste slag. Spillet har dermed høy grad av mestring og fungerer bra om man stadig prøver å slå egne rekorder.

Det er også en modus for to spillere. Her spiller begge som little mac, og skjermen splittes i to. Det fungerer akkurat som singleplayerspillet, med en liten vri. Mac kan transformeres til et Hulk-lignende monster, som gjør mer skade, men som er tregere. Det er en artig ide, men multiplayeren er noe man raskt går lei. Det er morsommere å sende kontrollen på rundgang for å se hvem som klarer de tøffere motstanderne først, noe som var vanlig å gjøre i tidligere spill. Det er heldigvis et spill som kan være vel så moro å se på, som å spille.

Kort sagt er det mye å gjøre både for nybegynnere og veteraner. Og selv om spillet kanskje ikke varer altfor lenge om gangen, er det alltid veldig lett å ta frem igjen og spille på nytt.

Kjøp spillet, og få klem av King Hippo!

Punch Out på sitt beste!
Selv om spillet har lite nytt, er det stappfullt av ekstrainnhold. Om man likte tidligere spill i serien, vil man absolutt bli tilfreds med dette. Den klassiske oppskriften er fulgt til punkt og prikke, men likevel er de små tingene modernisert nok til at jeg personlig vil kalle dette det beste spillet i serien.

Om man aldri har spilt Punch Out før, bør man kanskje teste NES-versjonen på Virtual Console først for å finne ut om man liker det. Men om man er kjent med serien fra før, er dette et absolutt trygt og godt kjøp. Man får alt man elsket fra tidligere versjoner, bare mer.

8 /10

9 /10

9 /10