Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Little King's Story - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Little King's Story
6 online |

Anmeldelse av Little King's Story
Jeg liker Wii, men likevel skal jeg være blant de første til å innrømme at det har vært et tørke av skikkelig gode og eksklusive tredjeparts-spill. Jeg håper fortsatt på at The Conduit skal gjøre en god jobb om en måneds tid, men jeg hadde virkelig ikke drømt om å finne gull før det. Spillet heter Little King's Story. Ved første øyekast er det et sukkersøtt spill om en liten gutt som finner en magisk krone og blir konge over en liten skog. Jeg ventet meg Ole Brumm, men ble istedet servert en perle som straks minnet meg om gode klassikere som Soul Blazer og ActRaiser, med en dæsj Pikmin. Fungerer spillet i lengden, og kan det anbefales? Jeg har spilt gjennom og sjekket...

Som barn flest, er Corodo leken og full av fantasi. En dag går han seg vill i skogen etter å ha fulgt etter noen rotter, og finner en magisk krone. Straks han setter kronen på hodet, blir han en konge og må bygge, ekspandere og forsvare riket sitt. Det endelige målet er verdensherredømme, eller "å samle verden" som rådgiveren Howser pent forklarer det. For å nå målet, må Kong Corobo invadere en rekke andre kongeriker, drepe de rivaliserende kongene og plyndre skattekamrene. Men hva venter i horisonten om verden en dag blir erobret?

Historien er godt fortalt, og fungerer faktisk på flere plan. På overflaten har vi en søt og hyggelig historie om en lekeverden mange av oss hadde da vi var barn. Men graver man dypere, finner man mer alvorlige og varierte temaer som toucher innom blant annet krig, imperialisme, polygami og det å vokse opp. Gjennom hele spillet satt jeg også med en følelse av å oppleve Clockwork Orange for barn... kanskje det var Beethoven som gjorde utslaget.

Bak spillet, finner vi japanske Cing, som tidligere har gitt oss DS-spill som Another Code og Hotel Dusk. Little King's Story er deres første Wii-spill, og noe så sjeldent som en europeisk verdenslansering.

Howser er rådgiveren din, og en artig skrue med planer om verdensherredømme...

Goodness is something to be chosen.
Det er vanskelig å plassere Little King's Story i en bestemt sjanger. Spillet er dels RPG, dels eventyr, dels bysimulering og dels strategi. Dette kan kanskje høres rotete ut, men spillet er veldig godt sammensatt.

Man starter som enehersker over et lite skur i skogen, sammen med et par rådgivere og ministere. Under opplæringsfasen, vil man få muligheter til å rekruttere bønder og soldater, og bygge et par nye hytter. Før man vet ordet av det, har man klarert den første lysningen i skogen, og har kontroll over en landsby. I takt med at man utforsker og klarerer nye områder, vokser landsbyen seg større. Skuret oppgraderes til et lite slott, og for å ikke avsløre for mye, er det en fryd å se hvor stor byen plutselig er vokst senere i spillet.

Man kan kjøpe nye bygninger, som enten øker antall innbyggere eller gir innbyggerne tilgang på flere jobber. Hver jobb har sin egen unike egenskap. Soldater kan drepe fiender lettere, bønder kan grave hull i bakken og finne skatter, tømmerhuggere kan hugge trær som står i veien, og snekkere kan bygge broer. Kongen kan bare rekrutere et visst antall innbyggere til sin private hær om gangen, så det gjelder å planlegge etter hva man vet man trenger. Skal man kjempe mot en vanskelig boss, er det for eksempel ikke lurt å bringe bønder, men det er godt å ha med et par når man er på skattejakt.

På tokt utfører man oppdrag, samler skatter og penger og øker territotiet. Som byplanlegger, bruker man pengene man har samlet på å bygge opp landområdene man har og styrke de forskjellige enhetene.

Kongens private hær med elitesoldater i voldsom episk kamp mot en ku.

Man styrer alt med Wiimote og Nunchuck, men spillet benytter aldri noen av Wiiens unike kontrollegenskaper. Dette føles som et merkelig valg, spesielt fordi man skulle tro at denne typen spill ville fungere ypperlig med peking og klikking. Spillets kontroll fungerer imidlertid godt, selv om det iblant er noe fomlete å få hele hæren til å lystre. Enhetene sendes ut i retningen kongen peker. Taktikken ligger i å sende ut riktig mengde enheter på riktige hindere og vite når man skal kalle dem tilbake igjen. Sender man en rekke soldater mot en fiende, kan det være lurt å passe seg når fienden går til motangrep. Måten man velger enheter på kan iblant virke fomlete, spesielt senere i spillet, når man har enorme grupper og kanskje 9-10 forskjellige jobber om gangen. Enhetene lider også av å være stokk dumme. Iblant vil de ha problemer selv med å følge kongen opp en trapp. Heldigvis dukker de på magisk vis opp i gruppen om man forlater dem, men det kan være plagsomt når halve hæren forsvinner fordi de setter seg fast bak et tre.

Men trass en rekke små problemer, fungerer kampsystemet helhetlig ganske godt. Spillet er sjeldent frustrerende, det er rett og slett for underholdende å spille at man raskt glemmer den lille pirken. Det taktiske elementet kommer for alvor godt frem ved spillets mange, og ekstremt veldesignede bosser. Man må ofte prøve noen ganger før man får det til, men det handler oftere om å velge rette jobber og gruppeformasjon enn å ha raske fingre. Ved hovedbossene får man også sjansen til å starte kampen på nytt om man er uheldig, en funksjon jeg fant nyttig ved flere anledninger.

Utforsking er en sentral del av spillet... fienden denne gangen er en ku båret av fire smådjevler, "Onii".

Oh bliss! Bliss and heaven!
Spillet ser veldig bra ut. Spillverdenen er variert, enorm og totalt uten lasteskjermer. Omgivelser, lyseffekter og det kunsneriske er på plass, så grafikken virker svært godt gjennomført. Samtidig som jeg får følelsen av at spillet bruker det meste av Wiiens krefter for det den er verdt. Mellomscenene er kjørt gjennom et filter som gir dem preg av fargestifter. De er også godt og fantasifullt laget, og ofte utrolig morsomme.

Det virkelig en fryd å se byen vokse, og dekke landområder som før var skog og ødemark. Spillet kan sakke farten om man har med seg en full hær på bestemte steder med tett bebyggelse, men aldri nok til å forstyrre flyten. Skal jeg pirke, må jeg nevne at kameraet ikke er perfekt. Iblant kan et fjell komme i veien og gjøre at man ikke får lov til å snu kameraet slik man vil. Man kan da bli utsatt for fiendeangrep man ikke ser komme, men dette er ikke noe som skjer ofte.

Mellom slagene, går det hett for seg i haremet. Bigami er for nybegynnere og pyser.

Our old friend, Ludwig Van
Spillet er utvilsomt en ren fryd å høre på. Musikken består av en rekke kjente og kjære wienerklassiske låter. Savner kanskje noe mer original musikk komponert for spillet, men samtidig passer musikken svært godt og gir en utrolig god stemning.

Lyden er også på topp. Figurene snakker kaudervelsk, en merkelig blanding av japansk og diverse europeiske språk. Samtlige roller høres både overbevisende og morsomme ut. Dette er et av de spillene hvor man virkelig skrur opp volumet.

Hils på Onii-kongen! Den første av mange hovedbosser...

Initiative comes to thems that wait.
Tro ikke at spillet er kort eller lett. Det tok meg drøye 30 timer ved første gjennomspilling. Det er i tillegg mengder av ting å samle og skatter å finne underveis. Spillet har tre vanskelighetsgrader, så man kan igjen bli utfordret ved senere gjenspillinger.

Spillet er dessuten svært vanskelig å legge fra seg. Man skal bare "gjøre en ting til". "En ting til" blir raskt til flere ærend, og plutselig oppdager man at leggetid var for fire timer siden. For min del, er det svært sjelden at jeg opplever konsollspill å være så oppslukende.

Det ser ut som en bonde har gravd opp en skjult skatt. Det kan godt være en metafor for spillet.

Viddy well, little brother. Viddy well.
Alt i alt er Little King's Story en spillopplevelse av de sjeldne. Det er helhetlig svært godt presentert, og et godt gjennomført spillhåndtverk med enkelte kule innovasjoner. Spillet varer en stund, byr på varierte utfordringer, og er vanvittig underholdende å spille. Så langt vil jeg påstå dette er det beste nye spillet jeg har spilt i år, uansett konsoll, og jeg vil ikke nølt med å anbefale spillet til noen. Med Little King's Story har jeg virkelig funnet gull.

8 /10

9 /10

10 /10