Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Excitebots: Trick Racing - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Excitebots: Trick Racing
8 online |

Anmeldelse av Excitebots: Trick Racing
En flaggermus som lager sandwich? Frosk som fisker opp sverdfisker? Edderkopp som prøver å få strike i bowling? Ja, alt dette høres sinnsykt ut. Men dette er faktisk noen av de vanlige småtingene som møter deg underveis i et race i Excitebots: Trick Racing. De mange forskjellige triksene fra forgjengeren Excite Truck er også tilbake, men denne gangen er bilene erstattet med robotkjøretøy som ligner på forskjellige dyr. N-clubs importanmeldelse tar en nærmere titt på dette sære og fartsfylte spillet.

Excite Truck var et av de første Wii-spillene som dukket opp sammen med lanseringen til Wii. Spillet var en spirituell oppfølger til NES-klassikeren Excitebike og N64-spillet Excitebike 64, hvor motorsyklene ble erstattet med store biler. Allikevel beholdt Excite Truck flere av elementene som forgjengerne var kjent for, samtidig som det dukket opp nye ting. Gigantiske oppoverbakker og turboboost kunne kaste bilene flere titalls meter opp i været. Overopphetede motorer kunne kjøles ned ved å kjøre i vann, eller mens bilene var på vei ned mot bakken samtidig som de gjorde en 1080-graders piruett. Excite Truck var et godt gammeldags racingspill i arkadestil med noen nyvinninger, samtidig som alle former for realisme ble kastet i søppelbøtten. Så hva slags nyvinninger har oppfølgeren Excitebots: Trick Racing å by på?

Hva er dette? Transformers?
For det første er bilene blitt erstattet med robotkjøretøyer. Disse robotkjøretøyene er igjen modellert etter diverse dyr som blekksprut, kolibri, maur og mus. Og som om det ikke var nok, kan alle disse robotene forvandle seg hvis de får tak i en spesiell ting formet som en skiftenøkkel. Robotene vil da begynne å løpe på to ben framfor å kjøre på fire hjul. Forvandlingen gjør at de blir midlertidig uskadelige og vil løpe fortere, samtidig som de kan sparke vekk andre roboter som er i veien. Dette høres sikkert veldig bisart og spesielt ut. Allikevel er det nettopp dette sære punktet som gir spillet en unik identitet som skiller den fra andre racingspill. Om det nå måtte være å kjøre Ferrari gjennom gatene i San Fransisco, kaste røde skilpaddeskall på italienske rørleggere i en gokart eller å styre et futurisk fartøy i lydens hastighet.

Dette er en gul frosk som sklir bortover et rekkverk.

Butterfly Rescue!
Før du kan begynne på den aller første cupen, vil spillet gi deg en kort og rask opplæring av det grunnleggende med spillet. Som med Excite Truck, gjelder det ikke bare å komme seg først til målstreken for å gå videre til neste race. Før hvert race starter gir spillet deg et minimumskrav for at du kan komme deg videre, som vises i form av stjerner. Hva du har gjort underveis i racet har mest å si for sluttresultatet, og det finnes mange måter å få stjerner i løpet av et race. Som med forgjengeren kan man utføre forskjellige «triks» som å fly robotene gjennom ringer, kjøre mellom trær uten å kollidere, kjøre på andre roboter eller ta sammenhengende piruetter mens robotene flyr i luften.

Den andre nye tingen med Excitebots er raske minispill som dukker opp mens du suser igjennom banen. Disse minispillene aktiveres ved å kjøre igjennom en gavepakke. Når dette er gjort vil du kunne gjøre ting som å slå homerun i baseball, kaste pai på et klovnefjes eller å eskortere sommerfugler til en blomst. Det har også dukket opp små hjelpemidler som i spillet, noe lignende Mario Kart-serien. For eksempel er det et gebiss som vil gomle på nærmeste robot, eller en rakett som vil løfte roboten opp i været mens den suser forbi andre. Det er heldigvis ikke så mange av disse, og ingen av dem føles så kjipe som de hjelpemidlene man finner i Mario Kart-spillene.

Hei, kjære klovn. Lyst på en pai?

Banene i de forskjellige cupene henter inspirasjoner fra blant annet land som Egypt, Guatemala, Kina og Tasmania. Spillet bruker lite tematikk i forhold til andre racingspill, men til gjengjeld er banene lagt opp ganske forskjellige fra hverandre slik at det fortsatt er store variasjoner. Baner som dukker opp i vanskeligere cuper har også mange alternative retninger. Disse alternative løypene kan hjelpe deg med å få enda flere stjerner enn den "vanlige" løypen, og samtidig få et ekstra forsprang på konkurrentene. "!"-merket fra forgjengeren er også tilbake og har fortsatt samme funksjonen. Kjør inn i merket og landskapet foran eller rundt deg vil endre seg. Dette kan gjøre en flat bakke om til en gigantisk oppoverbakke som leder til et stort og høyt hopp, eller skape steinras fra en klippe som er like før mål.

Det tredje nye elementet er et eget modus som kalles "Poker Race". Ja, du leser helt riktig. Her skal man ikke gjøre noe annet enn å velge de riktige kortene i løpet av hele racet, for deretter å innkassere stjerner når anledningen byr seg. Å vise frem for eksempel en straight gjøres ved å trykke på A-knappen, som blir belønnet med et visst antall stjerner. Man kaster kort ved å velge det kortet man ikke vil ha med høyre og venstre på styrekorset, og deretter kjøre inn i et av kortene som dukker opp på banen. Dette høres kanskje ganske enkelt og helt latterlig ut, men dette moduset byr faktisk på utfordring samtidig som det byr på mye moro.

Redd sommerfuglene!

Fortsatt enkel og grei kontroll
Kontrollen i spillet er omtrent som forgjengeren, med noen småendringer. Wiimote holdes fortsatt sidelengs, men posisjonen er litt annerledes avhengig om du bruker Wii-rattet eller ikke. Gass med 2-knappen, brems med 1-knappen (merk: sjeldent brukt), turboboost med opp/ned på styrekorset eller B-knappen. Å svinge gjøres fortsatt ved å vippe Wiimote lett til høyre eller venstre. Det som plaget undertegnede mest med kontrollen i Excite Truck var unøyaktigheten når man prøvde å gjøre piruetter i luften. Dette ble gjort ved å holde inne 1-knappen og en av retningene på styrekorset, for så å vippe Wiimote til høyre eller venstre. Akkurat denne delen av kontrollen føltes ganske uresponsiv, og det var bare ved noen sjeldne tilfeller at man fikk til en 1080-graders piruett før bilen landet på bakken. Dette er blitt forbedret i Excitebots, så i enkelte av banene som inneholder høye og lange hopp er det mulig å snurre robotene 7-8 ganger før landing. I forgjengeren hamret man løs på 2-knappen om man skulle være så uheldig å havne i vannet eller kollidere. Her rister man raskt på Wiimote for å komme seg på bakken igjen. Nevnte ristingen brukes også for å fjerne fiendtlige gebisser som driver og gomler på din robot. Å aktivere hjelpemidler eller å slå en home run gjøres ved å trykke på A-knappen.

Det fjerde nye elementet med dette spillet er vertikale og horisontale "bjelker" som dukker opp på banene. Roboten vil fra god avstand strekke ut en gripearm og forsøke å ta tak i "bjelken" når den nærmer seg. Roboten vil da snurre raskt rundt "bjelken" for deretter å skyte ut igjen i høy hastighet, som igjen gir spillerne fem ekstra stjerner i potten. Å time utskytningen fra "bjelken" krever at du dytter framover på Wiimote. Heldigvis vises timingen på TV-skjermen som et lite bilde, så du trenger ikke å bekymre deg for når det rette tidspunktet er. Skulle du være så uheldig med å bomme på timingen, vil roboten tilsynelatende fly avgårde uten kontroll, for deretter å kollidere mot bakken. For å få roboten til å lande trygt fra den dårlige utskytningen, må dette justeres ved å vippe Wiimote til høyre eller venstre, slik at ryggen til roboten vender oppover.

Billen nærmer seg den gule bjelken.

En annen variant av "bjelken" er en horisontal rød bjelke, hvor du må bevege Wiimote i en åretak-aktig bevegelse, i takt med hva som vises på skjermen. Dette er en av de få delene hvor farten midlertidig stoppes opp. Vekten til roboten din har også mye å si for hvor fort du får unnagjort snurringen. Når snurringen er riktig fullført, vil roboten igjen skytes ut i høy hastighet. Og du blir belønnet med ti stjerner for innsatsen. En ting som bør legges merke til, er at ikke er mulig å unngå akkurat denne delen av spillet. Greier du av en eller annen grunn å fly høyt over bjelken, vil spillet dessverre sende deg tilbake til punktet før bjelken slik at du må fullføre den.

Jo flere, desto bedre
Det andre punktet med Excite Truck som plaget undertegnede var flerspillerdelen av spillet. Kun to spillere samtidig, og kun to biler i løpet av et race. Dette gjelder dessverre også for Excitebots. Selv om spillet er skikkelig helsprøtt og fartsfylt, er det fortsatt ganske begrenset og kjedelig å kjøre mot kun en robot i lokal flerspillermodus. Heldigvis har Monster Games lagt til online-funksjonalitet til spillet, noe som betyr at du kan spille mot fem venner eller fem tilfeldige personer samtidig. Både mot venner og tilfeldige kan du velge mellom et vanlig race eller Poker Race. Og som alltid med Nintendo-spill, kreves det at du legger inn en 12-sifret kode for å legge til noen i vennelisten din. Du kan være tilskuer til et race hvis racet fortsatt foregår i spillerommet du havnet i, noe lignende Mario Kart Wii. Å koble seg via Nintendo WFC er også veldig enkelt, og undertegnede opplevde aldri lag i noen av racene mot (for det meste) amerikanere.

Det mest interessante med vanlig race mot tilfeldige personer, er at du kan satse på stjerner som du har fått fra all spillingen din. Jada, stjernene du får har faktisk en funksjon denne gangen. Disse stjernene blir blant annet brukt til å kjøpe nye farger, roboter og troféer. Hvis du skulle være så heldig med å vinne i et tilfeldig race, kan de stjernene du nettopp satset på bli femdoblet. Så hvis du satser 2500 stjerner (som er maksimum antall stjerner en kan satse) og vinner et race, kan du få opptil 12500 stjerner i gevinst. Etter å ha fullført et vanlig race i offline-modus, kan du også sende en replay eller en liten utfordring til vennene dine eller til deg selv, som inkluderer dine egne stjerner som gevinst. Du eller vennene dine kan få disse stjernene enten ved å se ferdig hele replay, eller å få bedre resultat enn din egen utfordring. Dette er en veldig kjekk måte å gi hverandre mere utfordringer, som igjen vil gi deg grunn til å spille en bane på nytt igjen for å oppnå et enda bedre sluttresultat.

Flaggermus mot kolibri. Hvem kommer til å vinne?

Grei grafikk
Spillet har veldig fin flyt i animasjonene, detaljene til banene og robotene er også veldig greie. Og spillet viste heller ikke noen form for hakking i bildene mens robotene suser igjennom banene. Det morsomste er så klart designet til de forskjellige robotene. Disse robotene har også alternative drakter som gir dem et annet utseende. Hvor sprøtt er det å se en robothøne som driver og flakser med vingene mens den flyr bortover i stor høyde?

Ganske generisk
Lydeffektene er grei, mens musikken i høres veldig generiske ut. Ikke noe å rope hurra for. Faktisk foretrekker undertegnede Excite Truck sin generiske garasjerock i synth, framfor technoen som er i spillet. De eneste lydsporene som virker "catchy" er menymusikken og musikken som brukes når rulleteksten vises. Dessverre blir ingen av dem brukt i noen av banene. Excitebots mangler også støtte for egendefinert musikk fra SD-kort, som forgjengeren hadde. Hvorfor denne muligheten er fjernet, når musikken i dette spillet er veldig "blah", vites ikke.

Great Fish? Går det an å fiske opp en hai?

Alt i alt
Tross alle de snodige minispillene og usedvanlig sprøe designene på robotene, er Excitebots: Trick Racing et veldig underholdende spill. Spillet gir en hel haug med roboter som alle har sine gode og dårlige egenskaper. Banene er varierte og inneholder flere alternative og skjulte veier. Det er blitt mer presisjon i kontrollen sammenlignet med Excite Truck. "Minigames"-delen (som erstatter "Challenge" fra forgjengeren) byr også på en del utfordringer, som igjen vil ta tid å mestre helt. Online-delen av spillet er robust og veldig enkelt å bruke. I tillegg har spillet en haug av ting som kan kjøpes ved å bruke stjerner du har fått i løpet av spillingen. Det rådes på det sterkeste at du tar mange runder med online-race mot tilfeldige personer, for du vil trenge veldig mye stjerner for å få kjøpt alt. Siden det å satse på stjerner er den raske måten å få flere på, og å spille mot andre spillere byr på mere utfordring.

Excitebots: Trick Racing forbedrer forgjengeren Excite Truck på nesten alle områder, og er med det en verdig oppfølger. Spillets fartsfylte opplevelse minner litt om F-Zero-serien, de raske minispillene og små hjelpemidlene ligner litt på WarioWare- og Mario Kart-spillene, samtidig som de halsbrekkende triksene fra Excite Truck er tilbake. De som elsket forgjengeren vil elske dette spillet enda mere, spesielt online-delen som byr på enda mer underholdning enn lokalt flerspiller-modus. Er det ikke gøy å vinne et race mot vennene dine, selv om du kommer aller sist i mål?

8 /10

7 /10

4 /10