Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Punch Out!! - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Punch Out!!

Anmeldelse av Punch Out!!
I anledning det kommende Punch Out-spillet til Wii, varmer vi opp med å laste ned Punch Out på Virtual Console. Et kjent og kjært boksespill til NES, originalt inkludert legenden Mike Tyson. Denne versjonen er fri for ørebiting, men holder den vann fortsatt?

I spillet styrer man Little Mac, en bokser som har fått det kallenavnet på grunn av størrelsen. Man skal kjempe seg gjennom turneringene og til slutt utfordre selveste verdensmesteren, Mike Ty.... jeg mener, Mr. Dream.

Det er ikke stort å si om plottet, det eksisterer ikke. Punch Out er et rent boksespill, der man skal beseire en rekke motstandere, før man endelig selv blir verdensmester. Punch Out startet opprinnelig som arkadespill, men ble konvertert til NES i 1987. Det originale NES-spillet het først Mike Tyson's Punch Out, fordi Nintendo fikk en kontrakt med daværende verdensmester Mike Tyson. Tyson dukket selv opp som i spillet, som den siste motstanderen spilleren må beseire. Da kontrakten løp ut, og spillet ble relansert i 1990, ble Tyson byttet ut med den nye karakteren Mr. Dream. Det er denne versjonen vi har på Virtual Console.

Den mystiske Mr. Dream...

Lett å lære...
Grunnkontrollen er logisk satt opp og veldig lett å lære. Mac kan slå med venstre eller høyre hånd, avhengig av om man trykker B eller A. Holder man opp inne når man slår, slår man høyt, ellers slår man lavt. Trykker man høyre eller venstre, hopper man unna motstanderens slag, og om man trykker ned, blokkerer man. Det er en del mer avanserte triks som kommer godt med på senere kamper, og som læres mer eller mindre automatisk etterhvert. Man kan for eksempel dobbelt-trykke ned for å dukke, eller hoppe inn igjen raskt om man har dukket til siden for å kunne slå raskere.

Hver kamp består av tre runder, og varer frem til man har slått knockout(KO) på motstanderen(når han ikke reiser seg når dommer Mario teller til ti). Man blir slått ut når livsmåleren når bunnen, og noen angrep gjør mye mer skade enn andre. Om man slår ned en motstander tre ganger iløpet av en runde, får man teknisk knockout(TKO), men husk at det samme gjelder om motstanderen slår ned deg tre ganger. Hver runde varer i tre spillminutter, og om en kamp fortsetter ut alle tre rundene, blir vinneren bestemt med antall poeng.

Motstanderne er varierte, men felles for alle er at de har hvert sitt mønster, som må læres. Nøkkelen til suksess er lese kroppspråket til motstanderen for å finne et mønster når angrepene kommer, og når motstanderen er sårbar. Angriper man på feil tidspunkt, mister man et hjerte. Disse mister man også om man blir slått eller blokkerer. Mister man alle hjertene, kan ikke Mac angripe mer, så det gjelder å være forsiktig. Om man får inn et overaskelsesangrep på en motstander, får man en stjerne. Med stjerner, kan man utføre uppercuts ved å trykke på start, men det gjelder å bruke dem riktig og i tide. Man mister stjernene om man blir slått.

Glass Joe er den første motstanderen du møter. Ingen taper mot Glass Joe...

Herlige figurer!
Til å være et så tidlig NES-spill, er grafikken veldig god. Det er veldig uvanlig å se så store og tydelige figurer på NES. Det er mange karakterer, og alle er godt animert med egne bevegelser og personlighet. Alt er veltegnet, og man er aldri i tvil hva figurene egentlig gjør. Fargene er ikke like imponerende, men en av NESens begrensninger var å ikke kunne håndtere så mange farger på skjermen samtidig. Det vises tydelig på for eksempel klærne til Little Mac, som skifter mellom grønt og hvitt, avhengig av bakgrunn og bokseren han slåss mot.

Ikke forstyrrende
Hovedmusikken er catchy. Flere av bokserne har også sine egne temaer som spilles før kampene starter. Dette er 8-bit renderinger av kjent musikk tilknyttet karakterens hjemland. For eksempel vil man i kampen mot Glass Joe høre starten av den franske nasjonalsangen. Dette hjelper veldig på å gi figurene personlighet annet enn hvordan de ser ut. Musikken i selve spillet er akkurat slik den skal være. Tilstedeværende, men dempet, for å ikke forstyrre rytme og timing.

Lydeffektene er også gode, og ofte veldig viktige å legge merke til. Figurer vil le, rope eller gråte, noe som oftest tyder på at noe er i ferd med å skje. Hører man en mistenkelig lyd, er det ofte lurt å dukke.

King Hippo er nede for telling! Ja, dommeren er Mario.

...vanskelig å mestre.
Selv om det virker enkelt å håndtere, er ikke Punch Out et lett spill. Vanskelighetsgraden øker gradvis gjennom spillets tre turneringer. Den første turneringen er der for å lære kontrollen, og den andre turneringen har mer varierte motstandere, som ofte krever spesielle taktikker for å få ned. Den tredje turneringen krever virkelig at man mestrer spillet. Kommer man gjennom alle turneringene, venter den siste kampen for å bli verdensmester. Heldigivs er det passordlagring etter hver turnering, så man slipper å starte fra begynnelsen igjen hver gang.

Kampene handler stort sett om prøving og feiling. Man blir banket til man klarer å lære fiendens angrep og time blokkering eller motangrep riktig. Straks man har lært en motstander, handler det mest om å beseire vedkommende så raskt og effektivt som mulig.

Men spillet er moro å spille. Straks man har klart en vanskelig motstander, kan man lett gjøre det igjen, bare mer effektivt. Det har en svært høy mestringsfaktor, det føles virkelig godt å banke en motstander som tidligere feide gulvet med deg. Det er også et spill jeg aldri har klart å bli lei. Det er snart 20 år siden jeg spilte det for første gang på gutterommet til en venn, og det er fortsatt moro å ta frem og spille litt i ny og ne.

Bald Bull fra Tyrkia er den tøffeste motstanderen i andre turnering.

Underholdende og belønnende
Spillet er ikke uten svakheter. Vanskelighetsgraden er utilgivelig, og frustrasjonsnivået på enkelte motstandere kan være høyt. Det føles dermed svært belønnende hver gang man klarer å mestre en ny motstander. Kontrollen er god, og spillet er veldig lett å komme inn i. Det er også ekstremt underholdende og morsomt, selv bare å se på.

Ser man etter et boksespill, finnes det knapt bedre. Og det sier litt, ettersom spillet er 22 år gammelt. Og er man ute etter et billig og underholdende spill som er enkelt å lære, men vanskelig å mestre, er Punch Out på Virtual Console et ypperlig valg.

8 /10

9 /10

8 /10