Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Zelda II: The Adventure of Link - The Norwegian Nintendo Community
 
 
N-club Anmeldelser Anmeldelse av Zelda II: The Adventure of Link
17 online |
 
Anmeldelse av Zelda II: The Adventure of Link
Etter suksessen til det første Zelda-spillet, kunne Nintendo lett ha kopiert oppskriften og laget et veldig likt spill. De valgte heller å overaske og ta det i en ganske annen retning. Det første spillet var et eventyr i fugleperspektiv. Oppfølgeren blandet flere sjangere, blant annet plattformspill og rollespill. Lykkes forsøket, eller var dette en oppskrift på fiasko?

Etter at Link beseiret Ganon, ble Hyrule igjen et fredelig sted, iallefall en stund. Når Link oppdager Triforce-symbolet på hånden sin, forteller Impa ham den sanne legenden om Zelda, og om den tredje Triforcen. Hyrules første Prinsesse Zelda har i flere århundrer sovet under en forbannelse i Nordpalasset, og det eneste som kan vekke henne, er alle tre Triforcene samlet. Motets Triforce ligger forseglet dypt i det Store Palasset, øst i Hyrule. For å bryte seglet, må Link først besøke Hyrules seks andre palasser. Men ting vil ikke bli lett. Ganon har fortsatt mange tilhengere, og for å bringe tilbake Mørkets Fyrste, må Link dø.

Plottet følger originalen tett, og spillet ble sluppet bare et år senere. Men tross den raske lanseringen, var oppfølgeren ganske forskjellig fra originalen. Likevel solgte spillet veldig godt, og blir i ettertid regnet som et av de beste spillene til NES. I tillegg banet det vei for en ny sjanger, for andre klassikere som Battle of Olympus, Faxanadu og Castlevania II.


Lurer på hva Zelda fra det første spillet sier når Link drar og redder en annen Zelda.


Noe er nytt...
Selve spillet er en kombinasjon mellom actionrollespill og plattform. Man bruker kartskjermen til å fritt vandre rundt, gå fra sted til sted, eller utforske Hyrule. Men straks man går inn i en hule eller kommer nær en vandrende fiende, blir spillet sidescrollende. Link styres da som normalt i plattformspill, og man kan hoppe og slå med sverdet. Spillet har også mengder av landsbyer. Her kan man snakke med folk og få hint, lære nye magier, eller få tilbake tapt energi.

Kontrollen er enkel, og følger standardoppskriften for plattformspill på NES presist. Det eneste jeg synes er irriterende, er hvor langt Link spretter tilbake når han tar skade. Man vil oppleve å falle i døden ofte, om man ikke timer fiendene og hoppene presist. I tillegg til å hoppe og slå, vil Link lære to ekstra sverdangrep og en rekke magier. Sverdangrepene brukes lett ved å trykke enten opp eller ned i lufta, og lar Link enten angripe fiender over eller under ham. Magiene får man gradvis gjennom spillets gang og lar Link blant annet hoppe høyere eller helbrede seg selv. Et fåtall brukes også kun en gang iløpet av spillet, for eksempel mot en bestemt boss. Dette kan føles som litt dårlig utnyttelse av de mindre viktige magiene. Magier velges på pausemenyen og aktiveres med Select-knappen. Forlater man skjermen man er på, mister magiene sin effekt.

Kampsystemet er ganske unikt, og baserer seg rundt høye og lave slag. Links skjold er på samme sted som sverdet, så om man slår lavt, blokkerer man også lavt. Å blokkere fiendens angrep er nøkkelen til suksess. Flere av fiendene har også egne skjold som de bruker til å forsvare seg med, ofte samtidig som de angriper. Ironknuckles ender man opp med å enten elske eller hate, men kampsystemet er dypt nok til å være interessant å mestre.

Man kan også finne en rekke gjenstander. Disse brukes som regel automatisk, og gjør ting som å lyse opp huler eller lar Link gå på bestemte vannflater på kartet. Hvert av de seks palassene har sin egen gjenstand, og det kreves at man finner den for å kunne dra til neste palass. Dette gir spillet en mye mer lineær progresjon enn forgjengeren, samtidig som det fortsatt er åpent for mye utforsking hver gang man finner en ny gjenstand.

I tillegg til gjenstander og magier, kan man få erfaringspoeng av å drepe fiender. Med nok erfaring, kan Link kjøpe seg et nytt nivå som enten gjør at han tåler mer, kan bruke mer magi, eller gjør mer skade. Spillet velger hvilken egenskap Link kan oppgradere ved hvert nivå, men dersom man er uenig, kan man avbryte, og beholde erfaringen man har samlet for å raskere komme til neste nivå. Iblant kan det være lurt med slike taktiske beslutninger, spesielt om man er en erfaren spiller og velger etter eget behov. Men spillet gjør en god jobb å balansere slik at man oftest oppgraderer det man trenger for å overleve først.

Palassene kan virke ganske enorme og dels overveldende, spesielt senere i spillet. Det er lett å gå seg bort før man blir kjent. Dessverre har ikke spillet en kartfunksjon, så man er nødt til å gå etter hukommelsen eller tegne kartene selv. Heldigvis er de ikke av uoverkommelig størrelse, og straks man har snust litt rundt, husker man hvor ting er. Fiendene forsvinner som regel for godt straks de er drept, noe som gjør utforsking lettere om man har gått seg bort.


Dette er en Ironknuckle. Man må mestre kampsystemet for å beseire dem.


Levende Hyrule
Grafikken har fått en klar oppgradering fra det første spillet. Omgivelsene har mer variasjon og virker mer levende, men bakgrunnene er føles ofte kantete. Kartet over Hyrule er troverdig bygget opp med en rekke forskjellige terrenger. Bakgrunnene i de sidescrollende sekvensene varierer også i takt med kartet. Møter du en fiende i en skog, ser man for eksempel trær i bakgrunnen. Byene føles levende. Folk går i alle retninger, og nesten hver by skiller seg ut enten stilmessig eller fargemessig. Spillets totalt syv palasser  har også hver sitt unike utseende, så man får aldri følelsen av å være i samme palass to ganger.


Ikke like klassisk...
Musikken i spillet er jevnt over svært god, men tar lite fra melodiene i det første spillet. Det kjente Zelda-temaet er bare så vidt hintet til. Men til tross for at ikke noe av musikken er blitt brukt i andre Zelda-spill før eller etter, står musikken veldig godt på egne ben.


Kartskjermen kan virke noe kantete. Her er Link på vei over havet med flåte.


En overkommelig utfordring
Zelda 2 kalles ofte det vanskeligste spillet i serien. Jeg er uenig, og synes det første spillet er mye vanskeligere. Zelda 2 er mer lineært, og man får mye bedre hint om hvor man skal videre. Derfor er spillet enklere å komme inn i. Noen av plattformsekvensene kan være krevende, men man har rikelig med liv i de fleste situasjoner. Og om man skulle gå tom, kan man fortsette med alt man har samlet, minus erfaringspoengene. Står man helt fast, kan man også utforske Hyrule litt, få et nytt nivå eller tre, og komme tilbake senere. Spillet er bygget slik at man får naturlig mengde erfaring i takt med fremgangen. Straks jeg var ferdig med nest siste palass, hadde jeg maks nivå. Så lenge man faktisk beseirer fiendene man møter, er man aldri nødt til å "grinde" for å ha en sjanse, men om man virkelig står fast, har man altså muligheten.

Spillet har to enorme kontinenter og syv palasser. Man står fritt til å utforske alle områdene man har tilgang til, og iblant kan man velge rekkefølgen man fullfører mellomoppdrag eller palasser. Nybegynnere kan belage seg på et enormt eventyr, og det er et spill man gjerne spiller gjennom på nytt flere ganger.


Her er Volvagia, eller Barba som han heter i vår versjon av spillet.


Undervurdert!
Spillet trekkes ofte frem som "Zelda-seriens sorte får". En absolutt ufortjent status. Spillet ble godt mottatt da det kom, og har absolutt ikke gått ut på holdbarhetsdato. Og selv om det er unikt i Zelda-sammenheng, står det som et svært godt spill som sparket igang en hel serie med andre plattform/rollespill-hybrider til NES.

Jeg vil anbefale alle å ta en nærmere titt, spesielt skeptikere som har hørt spillet ikke er et fullverdig Zelda-spill. Personlig synes jeg faktisk det er en anelse bedre enn det første spillet, men det er ren smakssak. De er veldig forskjellige, men gode på hver sin måte.

Vær obs på at Virtual Console-versjonen fortsatt ikke støtter Component-kabel.

Karakterer
Gameplay
 
8 /10
Grafikk
 
7 /10
Lyd
 
8 /10
Holdbarhet
 
9 /10
Totalinntrykk
 
9 /10
Pluss
- Svært ulikt andre Zelda-spill
- Enkelt å komme inn i
- Godt og unikt kampsystem
- Holder seg svært godt
Minus
- Svært ulikt andre Zelda-spill
- Enkelte frustrerende sekvenser
- Noe kantete grafikk


Kommentarer
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40
Avatar
Entity - 04/05-2009 klokkn 14:30
"- Svært ulikt andre Zelda-spill " er et minus?????
Avatar
Bård Lilleøien - 04/05-2009 klokkn 15:15
For mange er det nok dessverre det.
Men burde igrunn ført det over på pluss-siden også.
Avatar
Bård Lilleøien - 04/05-2009 klokkn 15:48
Ordnet litt på det. Synes det er et veldig viktig punkt å fremheve uansett. Spillet er veldig bra, men man bør ikke forvente seg vanlig Zelda.
Avatar
Entity - 04/05-2009 klokkn 16:14
Nå ble du en av de beste anmeldere for meg, Bård Smiley
Avatar
Bård Lilleøien - 04/05-2009 klokkn 16:17
aw gawsj Smiley

Men altså, jeg hadde ikke endret om jeg ikke var enig i at det punktet ikke bør telle negativt(selv om det er verdt å fremheve)
Avatar
førdi - 04/05-2009 klokkn 16:24
jeg synes at spillet fortjener en 3/10
Avatar
Bård Lilleøien - 04/05-2009 klokkn 17:37
Regner med du kan backe opp den begrunnelsen med argumenter? La oss høre...
Avatar
Entity - 05/05-2009 klokkn 06:33
Hehe. VAr morro å skrive det. LØL

Førdi: JA!! Jeg er litt keen på grunnen selv!
Avatar
Bård Lilleøien - 06/05-2009 klokkn 17:49
For all del, folk må gjerne kommentere hva de synes om spillet. Ingen trenger være enige, men jeg vil gjerne lese andre synspunkter. En karakter uten begrunnelse er tynt....for å si det mildt.
Avatar
Entity - 06/05-2009 klokkn 19:07
Enig. Men må laste den ned siden det er LENGE siden jeg spillte spillet. Me poenget med kommentarer er vel å si sin mening og, ikke bare si "Bigfoot eksistere, jeg gir dere ikke bevis for det" Smiley
Avatar
Bård Lilleøien - 06/05-2009 klokkn 21:08
Spilte gjennom på et par kvelder forrige uke. Har allerede lyst til å spille det igjen. Bare for å klare det litt bedre enn sist Smiley
Avatar
førdi - 13/05-2009 klokkn 19:19
Jeg synes det var dørlig Grafikk(ja det er jo gammelt så........)
Det ble litt for mye snakking og jeg synes 2D slåssingen var ikke noe bra.
Det er min mening....
Avatar
Stikken - 11/06-2009 klokkn 06:38
Dette er det vanskeligste Zeldaspillet jeg har spilt!
Likte konseptet de hadde, i og med dette spillet var så anderledes enn det forrige!
Gotta love Zelda with 2D fighting<3
9.5/10
Avatar
Bård Lilleøien - 01/12-2009 klokkn 06:11
Jeg synes helt ærlig andre runde i første Zelda er mye vanskeligere. Der viser Miyamoto seg fra sin ondeste side. Det er hemligheter som er gjemt på steder uten noe hint for å finne dem, og i tillegg kan det komme gamle menn og ta fra deg hjertene. I tillegg til helt vanvittig skumle kombinasjoner med fiender inkludert bobler som tar fra deg muligheten til å bruke sverdet.

Zelda 2 er i det minste overkommelig. Så sant man kan engelsk, får man nok hint hvor man skal. Labyrintene er små nok til at de lett kan kartlegges, og jeg synes igrunn det bare er de blå ridderne som kan være litt skumle, pluss fiendene i siste palass. Mye kan man løpe fra dersom man ikke føler for å slåss. Det hjelper.

Eneste grunnen til at jeg ikke rundet dette før jeg var 13 var at jeg ikke kunne nok engelsk til å skjønne hvor den skjulte byen var. Straks jeg fikk vite det, brukte jeg litt tid på å kartlegge det siste palasset, før jeg endelig kom i mål, uten altfor store problemer.

Spent på hvordan neste Zelda blir. Det er blitt uttalt at det går vekk fra formelen. NES-perioden sin mest populære sjanger var 2D-plattform. Nåtidens er First Person Shooter.....hmm....
Du m vre logget inn for skrive kommentarer.
 
Spillinformasjon
Zelda II: The Adventure of Link
Zelda II: The Adventure of Link - Intet boxart tilgngeligt

Sjanger:
Action RPG

Utvikler:
Nintendo

Utgiver:
Nintendo

EU:
Zelda II: The Adventure of Link
9. februar 2007

US:
Zelda II: The Adventure of Link
4. juni 2007

JAP:
The Legend of Zelda II: Link no Bouken
23. januar 2007

Media

Copyright © 2002-2017 N-club

Navn med trademark og © er copyright deres respektive eiere.

Bli medlem gratis - Regler - Om N-club - Kontakt - Annonsr




N-club.dk