Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Oboro Muramasa - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Oboro Muramasa
20 online |

Anmeldelse av Oboro Muramasa
Oboro Muramasa, det seneste spillet fra Vanillaware, har trukket mye oppmerksomhet siden annonseringen på Tokyo Game Show i 2007. Et intenst, gammeljapansk actionspill i håndtegnet 2D med sverd, spesialteknikker og ikke minst, gigantiske bosser. Vi tar en nærmere titt på spillet som absolutt beviser at 2D ikke er avleggs!

Ett spill, to historier
Oboro Muramasa ble endelig lansert, etter nesten to års venting, 9. april 2009 i Japan. Mine forventninger var skyhøye og økte bare mer og mer for hver nye trailer som dukket opp fra spillet. Spillet har mange sverd som må smis; bra, da har man et mål å sette seg. Spillet har to historier; oi, da må spillet rundes minst to ganger. Samtlige replikker i spillet snakkes; væh, kan det bli mer perfekt? Ble jeg skuffet? Så absolutt ikke og her forteller jeg hvorfor!

Spillet er satt i en fantasifull versjon av Genroku-æraen i det gamle Japan, som varte fra 1688 til 1704. I denne tidsalderen fantes det en rekke mystiske sverd med skumle krefter som bragte død og ulykke over alle som brukte dem og de mektige startet kriger for å få tak i dem. Men dette er ikke bare én historie. Oboro Muramasa har to hovedkarakterer som hver har sin helt egen og unike fortelling. Verdenskartet er det samme, men Vanillaware har klart å gjøre det slik at spillet virker helt nytt i hver histiorie. Momohime, en prinsesse som har blitt besatt av ånden til en sverdsulten samurai, forsvinner fra hjemmet sitt for å lete etter de mystiske Muramasa-sverdene. Hun starter på østsiden av Honshuu-regionen i det gamle Japan og beveger seg mot Yamato i vest. Kisuke, en ninja som har mistet hukommelsen og jages for en forbrytelse han ikke husker noe av, starter på vestsiden av Honshuu og beveger seg østover mot Edo.

Selv om verdenen er den samme, virker det ikke som at du må gå gjennom akkurat det samme med begge karakterene. Ettersom de beveger seg i motsatt retning av hverandre, får man et nytt perspektiv av banene når man spiller med den andre karakteren. I tillegg til dette har begge karakterene helt forskjellige bosser og siden historiene deres er vidt forskjellige, gjør dette at det absolutt er verdt å spille gjennom spillet med begge karakterene. Faktisk så møter Momohime og Kisuke hverandre et par ganger gjennom hver av historiene. Jeg skal ikke røpe for mye, men begge karakterenes historie er delvis knyttet til hverandre.

Duell! Du må nok knekke sverdet hans først.

Intens action
Oboro Muramasa byr på heseblesende action fra start til slutt. Spillet inneholder noen rollespillelementer, som for eksempel at man får erfaringspoeng fra fiender, går opp i level og blir sterkere gjennom eventyret. Faktisk kan man si at alle slåsskampene i spillet er random encounters da man ikke nødvendigvis møter fiender på hver eneste skjerm. Spillet inneholder i alt 16 områder som hver er delt inn i et visst antall “rom". Disse blir kartlagt straks man går fra en skjerm til en annen, men man kan også kjøpe kart over områdene. Rommene vises ikke som stort mer enn en firkant med symboler i de rommene som inneholder noe spesielt, som for eksempel en skatt, butikker, lagringspunkt eller bonusutfordringer.

Kampene er intense. På vei gjennom et område, dukker det plutselig opp et stort utropstegn på skjermen og fiender dukker opp. Det finnes en drøss forskjellige fiendetyper gjennom spillet som varierer fra ninjaer og spøkelsessamuraier til demoner og villsvin. Man har en glimrende kontroll under kampene som er finpusset til det optimale. Man kan spille med Classic Controller, men for min del synes jeg Wii Remote og Nunchuk var det beste. Spillet benytter kun knapper, så ikke forvent deg noe fysisk vifting med sverd her. Angrep utføres med A-knappen, angrepene varierer når man trykker i en retning, B-knappen utløser sverdets ougi, eller spesialangrep om du vil, man hopper ved å trykke opp, bruker gjenstander ved å trykke ned på styrekorset og bytter sverd med C-knappen. Det høres kanskje enkelt ut, men systemet har en rekke finesser som tar tid å lære seg skikkelig. Visse fiender holder seg for eksempel i luften slik at man må være flink til luftakrobatikk, visse fiender kan blokkere angrepene dine og må desarmeres før du kan skade dem.

KNEKK! På tide å bytte sverd.

I tillegg tar sverdene dine skade hver gang du blokkerer et angrep og vil eventuelt knekke. Man har til enhver tid tre forskjellige sverd og må strategisk bytte mellom disse for at ikke alle skal bli ødelagt. De to sverdene du ikke bruker vil sakte men sikkert bygge opp styrken sin igjen. Dersom et sverd knekker, vil dette også automatisk bli reparert mens du bruker et annet sverd. Totalt finnes det 108 forskjellige sverd i Oboro Muramasa. Man får et nytt sverd for hver boss man beseirer og resten må man smi selv. Dette gjøres enkelt i pausemenyen, dog krever det at man har sverdene fra bossene før man kan smi andre sverd da samtlige 108 sverd i spillet befinner seg på et “familietre" hvor et sverd ikke kan smis før man har 'foreldrene'. Å smi sverd krever også ånder og livsstyrke som man får respektivt ved å slå fiender og å spise mat.

Bossene i spillet kan ikke kalles for noe annet enn episke. Mange av dem er fantastiske vesner fra gammeljapansk mytologi og religion og de aller fleste av dem er mange, mange ganger din størrelse. Og det er ikke bare å hakke løs og håpe på det beste. For å beseire de tøffere bossene er det nesten påkrevd at du studerer angrepsmønsteret deres og vet når du skal angripe og når du bør holde deg på avstand. Naturligvis har bossene ekstremt mye liv og man kan gjerne bruke ganske lang tid på å ta dem. Som nevnt tidligere har hver karakter helt forskjellige bosser, men når man har rundet spillet med begge to får man tilgang til bonusområder hvor man kan slå den andre karakterens bosser også. Med andre ord, om vi teller med alle bossene i spillet, har hver karakter 16 bosser å hamle opp med. I tillegg til dette har man tilgang til utfordringshuler hvor man får gode redskaper ved å vinne, i noen av dem møter man faktisk flere av bossene samtidig!

Momohimes første boss er ikke så fryktelig stor at det gjør noe.

Et rent mesterverk
Spillet er helt og holdent i 2D, men absolutt alt, og da mener jeg absolutt alt, er nydelig håndtegnet og animert for hånd. Hver eneste karakter, hvert eneste sverds spesialangrep, hver eneste bakgrunn. Faktisk har jeg problemer med å beskrive hvor vakker grafikken i dette spillet er, det er noe som bare må oppleves. Bakgrunnen har mange forskjellige lag som beveger seg uavhengig av hverandre, noe som skaper en fantastisk dybde. Hvert lag har også små detaljer som gjør bakgrunnen desto mer levende. Alt fra gress som svaier i vinden, bølger som skyller over hverandre, brennende bygninger, krigsherjede områder, fjellandskap... ja, Oboro Muramasa går faktisk så langt som å ta seg en god tur både ned i helvete med brennende bakgrunner, fordømte sjeler og skjeletthauger, samt opp i himmelriket med lagvise skyer, byer sett langt ovenifra og tåke som slører forgrunnen. Dette er det grafisk nydeligste og vakreste spillet jeg har sett til Wii og det skal ekstremt godt gjøres å overgå dette. Vanillaware beviser med Oboro Muramasa at 2D så absolutt er verdt å satse på i disse 3D-tider.

Er man litt kjent med eldre japansk tegnestil, samt motiver og mytologi, gir dette spillet deg desto enda mer kos for øynene. Hus i spillet er tegnet slik hus faktisk så ut på den tiden, de mytologiske vesenene framtrer slik som mange før har tegnet dem, klær er tidsmessig riktige, ja selv verdenskartet benytter de gammeljapanske navnene på områdene i spillet. Her finner du ikke noe Tokyo for eksempel, du må nok vende nesen mot Edo i stedet. Men kort sagt er dette et spill hvor man ofte bare kan stoppe opp for å nyte det man ser.

Bakgrunnene i spillet er rene mesterverk.

Koto, shamisen, shakuhachi, taiko
Er man fan av japanske instrumenter, melodiføringer og klassisk musikk så har man virkelig noe å se fram til her. Spillets bakgrunnslåter vever sammen musikk hvor man tydelig hører tradisjonelle japanske akkorder og spillestil, det blir gjort mye bruk av klassiske japanske instrumenter, spesielt shamisen og shakuhachi. Mange av melodiene er veldig fengende og passer godt til områdene man befinner seg i. Når man havner i kamp, skifter musikken sømløst over til en kampversjon av bagrunnslåten for området.

Samtlige replikker i spillet snakkes, ja selv den mest uviktige karakter som man møter én gang gjennom hele spillet snakker faktisk. Her er det blitt gjort en glimrende jobb. Ikke bare har samtlige karakterer i spillet sin egen stemmeskuespiller, manuskriptet i spillet er også ekstremt godt gjennomført. All dialog foregår på gammeljapansk, både grammatisk, ordbruk og setningsendelser er spikret ned til minste detalj. Jeg vil nesten tørre å påstå at selv mange japanere vil ha problemer med å skjønne all tale i spillet! Jeg, som tok Fragile uten å ha det minste problem med teksten eller talen i spillet, hadde store problemer med å skjønne hva i alle dager folk i spillet snakket om. Jeg fikk med meg det grove omrisset, men noen detaljer kunne jeg bare gi opp å forsøke å få med meg.

Alle man møter på veien har et eller annet å fortelle.

Én gang er ikke nok
Actionspill av denne typen pleier ofte å lide av to ting, de er korte og det er ikke så alt for mye ekstra å gjøre når man først er ferdig. Vanillaware har igjen tenkt på dette og gjort noe med det. Greit nok, er man av den late typen som bare spurter gjennom et spill og legger det fra seg uten noe mer, så er spillet over på rundt 12-14 timer med begge karakterene. Men det er først etter at man har rundet spillet at utfordringene begynner. For det første, første gang man spiller gjennom spillet så støter man på områder og bonushuler som er sperret med en hvit barriere. Denne kan ikke brytes før man har rundet spillet med både Momohime og Kisuke, dog finnes det visse bonushuler som kan tas i første gjennomspilling. Totalt finnes det 21 bonusområder for hver karakter. For det andre, det finnes totalt 108 forskjellige sverd i spillet og man må klare spillet to ganger med begge karakterene med visse kriterier før man endelig får smidd det ultimate sverdet, Oboro Muramasa. Sist, men ikke minst, har begge karakterene tre forskjellige slutter. Greit nok, man fortsetter på samme lagringsfil og kan bare løpe og ta sistebossene en gang til for å få neste slutt, men det er visse kriterier som må oppfylles før man får de to andre sluttene. Jeg har selv rundet spillet 100% og det tok meg omtrent 35 timer. Da hadde jeg alle sverdene, jeg hadde tatt alle bonusområdene og bonushulene med begge karakterene, jeg hadde samlet meg alle gjenstandene til begge karakterene og jeg hadde fått alle tre sluttene til begge karakterene. Med andre ord har spillet akkurat en passelig lengde og nok ekstra å gjøre på til å faktisk kunne spille enda mer etter det er slutt. Elsker du utfordringer så låser du opp et nytt modus hvor du kun har 1 HP gjennom hele spillet!

Smak sverd din frekke ninja!

Et absolutt must for alle actionfans
Alle som liker intens action burde skaffe seg Oboro Muramasa. Jeg finner fryktelig lite som kan trekke litt ned, det eneste jeg kan sette fingeren på er at det kan bli litt mye backtracking etter hvert dersom man satser på å runde spillet helt. Ellers kan slåssingen virke litt repetitiv når man først har fått systemet inn i fingrene og spesielt dersom man har trent opp karakterene til maks level, noe som faktisk kan gjøres forholdsvis tidlig i spillet dersom man vet hvordan og som heller ikke tar så spesielt lang tid.  Det positive derimot er at spillet blir ikke noe særlig lettere selv om man er level 99. Fiendene og bossene tilpasses ditt nivå og vil både ha mer liv og slå desto hardere jo høyere level man er.

Men dette er knapt noe som gjør spillet dårligere. Jeg nøler ikke med å påstå at Oboro Muramasa er det mest perfekte tredjeparts Wii-spillet som er ute på markedet den dag i dag. Jeg hadde skyhøye forventninger til dette spillet og ble allikevel positivt overrasket når jeg først fikk spille det seriøst. Oboro Muramasa er et knallspill som du virkelig kan glede deg til og jeg håper inderlig at spillet ikke utelukkende blir dubbet da mye av autentisiteten vil forsvinne uten det gammeljapanske språket.

Klarer du ikke å vente til spillet lanseres i Europa? Vurderer du å importere spillet? Da bør du ha følgende i tankene. Spillet i seg selv burde ikke by på de alt for store problemene. Kontrollen plukker man forholdsvis raskt opp, kartet viser hele tiden hvor man skal gå og det er ikke noe særlig inventar man trenger å uroe seg over. Historien er ganske vanskelig å få med seg, selv om man delvis kan japansk på grunn av den gammeldagse språkføringen. Å smi sverd er ikke noe problem, men om man ikke vet hva som kreves for å smi så kan man stusse litt. Å vite hvilke bonuser et visst sverd eller redskap gir deg er også rimelig vanskelig. Jeg vil klassifisere dette spillet som middels importvennlig for alle som ikke kan japansk.

Du kan besøke den offisielle japanske hjemmesiden her.

8 /10

10 /10