Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Adventure Island: The Beginning - The Norwegian Nintendo Community
 
 
N-club Anmeldelser Anmeldelse av Adventure Island: The Beginning
10 online |
 
Anmeldelse av Adventure Island: The Beginning
Adventure Island er en klassisk spillserie laget av Hudson Soft. Nå har også WiiWare fått sitt eget Adventure Island spill, en remake av det første spillet i serien. Men slår det originalen? Holder oppskriften seg like god i dag? Er det et bra spill? Vi har sett nærmere...

Master Higgins har uflaks. Under en strandtur med dama, blir hun kidnappet. Selvsagt er det opp til Higgins å redde henne fra klørne til den onde... neshornkongen(?). For å nå sitt mål, må Higgins utforske hver eneste krok av Adventure Island for å finne neshornkongens slott.

Det er iallefall så godt som jeg tolket spillets intro, og jeg finner ikke stort om plottet noen steder. Men det er egentlig ikke spesielt viktig, da det er snakk om det samme gamle "helt redder dama fra slemt monster"-scenarioet.

Adventure Island var opprinnelig en klone av Wonder Boy, et spill Westone laget for Sega. Hudson fikk rettighetene til å slippe spillet til andre plattformer, men ettersom Sega beholdt Wonder Boy-navnet, slapp Hudson spillet under en annen tittel på NES. Adventure Island ble populært, og fikk en rekke oppfølgere på flere plattformer.


Pent nok. Men har man sett ett brett, har man sett de fleste.


Sulten!
Spillet er et veldig standard plattformspill, som har kopiert mye av kontrollen fra Mario. Man hopper med 2 og bruker våpenet med 1. Om man holder 1 inne, vil man også bevege seg raskere, noe som er nødvendig for å klare bestemte hopp. Master Higgins lystrer lett, selv om han har en tendens til å skli en del.

Seriens unike twist er at man kan sulte ihjel. Higgins har tydeligvis en sykdom som gjør at han konstant må helle i seg alt han finner av frukt, for å ikke sulte ihjel på under et minutt. Kontakt med fiender gjør at det veldig synlige "sultemeteret" hopper ned flere hakk. Higgins har heller nesten ingen usårlighetsperiode. Tar man skade, kan man ta skade igjen like etterpå, noe som er plagsomt. Om sultemeteret når null, sulter man ihjel og mister et liv. Man har tre liv, men jeg ser ikke helt poenget, ettersom man uansett har evig med fortsettelser.

For å drepe fiender enklere, har man tilgang til tre våpen; øks, spyd og boomerang. Forskjellen er minimal, men spydet virker som det svakeste våpenet, og boomerangen det kraftigste. Man kan også finne noen supermeloner som er gjemt på hvert brett. Disse kan brukes til å kjøpe enten våpenoppgraderinger, eller ting som dobbelthopp eller sveving. Med oppgraderingene, blir spillet lettere, og man kan nå områder man tidligere ikke kunne. Til tross for dette, er spillet veldig lineært.


Inni egget gjemmer det seg våpen eller andre bonuser.


Lite variasjon
Grafikken er grei teknisk sett. Flere av miljøene er veldig pene oppgraderinger av områdene fra NES-spillet, men tilpasset de grafiske mulighetene på WiiWare.

Dessverre er det veldig liten variasjon. Øya er delt i fire områder, med hvert sitt miljø. Ettersom man må klare ett område før man kommer til det neste, må man spille 3-4 identiske baner etter hverandre før man får en forandring. Jeg skulle ønske miljøene var blandet litt bedre. At man for eksempel kan få en hulebane etter en strandbane. Det er veldig lett å gå lei når man får tre like på rad. Banene føles også veldig generiske, og dels tilfeldig designet.

Men tross mangelen på variasjon, fungerer de fire miljøene godt for seg.


Oh ah!
Musikken er etter min mening spillets sterkeste punkt. Det er ikke så mange låter, men de høres gode ut, og kler spillet godt. Kort sagt er musikken god.


Minispillene ser morsomme ut, men er både trege og kjedelige.


Frustrerende, men lett...
Det første jeg følte var litt merkelig med spillet, var hvor lett det var. Man suser gjennom de første to områdene uten engang å prøve. I motsetning til originalspillene, dør man ikke på flekken om man dulter borti en fiende. Men frustrasjonsnivået kan være høyt likevel. Mange av banene virker veldig tilfeldig designet, med fiender som kommer flygende opp av avgrunder når man minst venter det. De senere banene må nærmest pugges, for at man skal ha en sjanse. Og ettersom banene er ganske lange, kan det være frustrerende å ta dem på nytt fordi man bommer på et hopp rett før slutten.

Spillet er kort. Med evig fortsettelser og god tålmodighet, tok det meg ikke lang tid å komme meg helskinnet gjennom. Jeg følte heller aldri for å spille en eneste bane på nytt, til tross for at det er en mengde hemmeligheter å finne.

Annet enn å spille gjennom hovedspiller, har man en serie med minispill. Disse bruker Wii-kontrollen til enkle gimmicks som å styre et skateboard eller sikte på skjermen og skyte. Dessverre virket disse minispillene trege, kjedelige og veldig generiske. Spillets artigste utfordring ligger derimot i boss-maratonet, som låses opp når man banker spillets siste boss. Man får mulighet til å prøve seg mot spillets fire bosser rett etter hverandre, noe som er en kul utfordring.


Et annet minispill, her skal man kaste økser på små skogsdyr.


Ok, men ingenting spesielt.
Alt i alt synes jeg det var et artig lite spill. Selv om det ikke på noen måter er direkte dårlig, er det heller ingenting spesielt. Det er langt bedre plattformspill tilgjengelig både på Virtual Console og WiiWare. Med mindre man vil ha alt som er av plattform, eller virkelig elsker Adventure Island, kan man trygt stå over dette.

Karakterer
Gameplay
 
7 /10
Grafikk
 
6 /10
Lyd
 
8 /10
Holdbarhet
 
4 /10
Totalinntrykk
 
6 /10
Pluss
- Kul musikk
- Morsomme bosser
- God kontroll
Minus
- Lite variasjon
- Dels tilfeldig brettdesign
- Kort, og lav gjenspillingsverdi
- Minispillene er kjedelige


Kommentarer
Du m vre logget inn for skrive kommentarer.
 
Spillinformasjon
Adventure Island: The Beginning
Adventure Island: The Beginning - Intet boxart tilgngeligt

Sjanger:
Action Platform

Utvikler:
Hudson

Utgiver:
Hudson

EU:
Adventure Island: The Beginning
24. april 2009

US:
Adventure Island: The Beginning
25. mai 2009

JAP:
Takahashi Meijin no Boukenjima Wii
7. april 2009

Media

Copyright © 2002-2017 N-club

Navn med trademark og © er copyright deres respektive eiere.

Bli medlem gratis - Regler - Om N-club - Kontakt - Annonsr




N-club.dk