Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Donkey Kong 3 - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Donkey Kong 3
6 online |

Anmeldelse av Donkey Kong 3
Nintendos første virkelig store spill, Donkey Kong, plasserte ikke bare Nintendo på kartet som en lovende spillutvikler, men introduserte verden for to fremtidige videospill-kjendiser, Mario og Donkey Kong. Spillet gikk sin seiersgang i arkadehaller verden over, og var å finne på de fleste konsoller og datamaskiner.

En oppfølger, Donkey Kong Jr., dukket snart opp og gjorde det like godt. Det virket som et logisk trekk for Nintendo å komme med et tredje spill i serien.
Men hvordan har det seg at Donkey Kong 3 endte opp som et lite kjent arkadespill som kun fikk en relativt anonym NES-port? La oss ta en titt på dette spillet.

I Donkey Kong 3 er det ikke lenger plattformhopping som står på agendaen, men skyting, og det med en gigantisk insektsprøyte. Mario er ikke å se noe sted, så rollen som tittelapens motstander går her til gartneren Stanley, kjent fra Game & Watch-spillet Greenhouse. Av ukjente grunner har nemlig Donkey Kong sluppet løs en skokk insekter i Stanleys drivhus. Den modige gartneren har i oppgave å forpeste luften med insektskverk helt til disse ekle krypene slutter å plage blomstene hans.

Er dette Donkey Kong eller Galaga?
Stanleys kamp mot Donkey Kong og insektshæren foregår på tre ulike skjermer. To av disse er varianter over samme konsept, og kan vinnes på to forskjellige måter - Stanley kan enten ta kverken på alle insektene som angriper, eller spraye så mye kjemikalier i Kongs edle deler at han klatrer ut av skjermen for å drive kvalm et annet sted. Den siste skjermen kan derimot kun vinnes ved å angripe Kong, som her ender opp med hodet i et vepsebol om han får nok giftgass mellom beina. Det hele går på tid, og det vanker pene slumper med bonuspoeng om man fullfører en skjerm raskt.

Samtlige gameplayelementer fra arkadespillet er inntakte i NES-porten. Mens man til å begynne med kun har to forskjellige typer insekter å slåss mot, vil det dukke opp nye typer etter hvert som man kommer lengre inn i spillet. Se blant annet opp for svære humler som eksploderer i dødelige småbiter når de drepes, og øyenstikkere som flyr som piler over skjermen når de havner på samme horisontale plan som Stanley. For å jevne ut oddsen litt, kan Stanley få tak i en super-spray, et særdeles effektivt våpen som kan fjerne Kong fra skjermen på et blunk.

Her skal det sprøytes.

Som i de fleste arkadespill fra denne tiden, er det ingen ende på spillet - man fortsetter å spille de samme skjermene med stadig økende vanskelighetsgrad helt til man til slutt må bukke under for insektene. Det hele dreier seg om å se hvor høyt man kan drive poengmåleren. En viktig kilde til poeng er plantene nederst på hver skjerm. Insektene gjør sitt beste for å fly disse ut av skjermen, og Stanley vil få bonuspoeng for hver plante som står igjen etter hver skjerm. Beskytter han alle fem, får han en ekstra slump bonuspoeng, men desverre er det ikke mulig å la plantene blomstre opp og gi enda flere poeng, som i arkadeoriginalen. Det er heller ikke mulig å bygge opp ekstraliv i spillet - man får et enkelt bonusliv når man passerer 50000 poeng, men det er ikke mulig å få flere i løpet av spillet, som det var i arkadeversjonen.

Nærmest arkadeperfekt
Grafikken i spillet er noe dårligere enn i originalen. Det mest åpenbare er de manglende bakgrunnene og de mindre detaljerte plantene, samt det faktum at TV-skjermen er mindre enn den vertikale skjermen originalspillet brukte. Plattformene Stanley hopper rundt på virker dermed svært sammenklemt. All grafikken i spillet er likevel åpenbart forenklet fra arkadegrafikken fremfor å være nytegnet, og man kjenner straks igjen alt man kommer over under spillets gang.

Inn i vepsebolet med deg.

Pling plong
Arkadespill har sjelden behov for spesielt avansert musikk, da man som regel er omgitt av bakgrunnsstøy mens man spiller dem. NES-porten av Donkey Kong 3 inneholder alle de små trudeluttene fra arkadespillet, men selv om disse raskt setter seg på hjernen, er de ikke videre pene å høre på. Spillet byr desverre ikke på noe som kan måle seg med de klassiske melodiene fra de to forgjengerne.

Dette kan man bli sittende med lenge
Donkey Kong 3 er, som sine to forgjengere, et sterkt vanedannende spill. Ettersom målet med spillet er å skaffe seg så høy poengsum som mulig, blir man aldri "ferdig" med spillet. Man har i tillegg muligheten til å utfordre en venn i spillets tospillermodus. Som i forgjengerne spiller man her hvert sitt individuelle DK3-spill, hvor hver spiller har sin egen poengmåler. Når en spiller dør, overtar den andre, og slik fortsetter man til begge er tomme for liv. Riktignok kan man ikke påvirke den andre spilleren, så det hele er bare en enkel jakt på den høyeste poengsummen, men slike tospillermodus er alltid et underholdende tillegg til slike spill.

Som de fleste andre arkadeporter av denne typen, er det ulike vanskelighetsgrader å spille på, men DK3s eneste andre tilbud er et spill hvor insektene kommer raskere inn på skjermen, og Kong krever flere skudd før han drar sin kos. Noen mulighet for å starte på et høyere nivå finnes desverre ikke, så vil man leke med de store gutta blant insektene, må man pent spille gjennom de lavere nivåene først.

På denne skjermen har man mindre plass å bevege seg på.

Et godt kjøp
Donkey Kong 3 er et godt spill man gjerne plukker frem for å se om man klarer slå sin gamle rekord, eller for å utfordre en venn i spillets tospillermodus. Mangelen på en mulighet til å starte på et høyere nivå er likevel irriterende. Da NES-portene av de to forgjengerne hadde denne funksjonen, og dette spillet  byr på mer enn bare en økende vanskelighetsgrad på høyere nivåer, er dette et klart minus. Sammenlignet med arkadeversjonen virker det også en smule tregt.

Til tross for disse småproblemene er Donkey Kong 3 absolutt å anbefale, spesielt på Virtual Console, hvor man er i stand til å lagre toppscoren sin for ettertiden fremfor å måtte skrive den ned på en lapp man uansett vil rote bort dagen etter. Det når riktignok ikke helt opp til forgjengerne, men da det ikke engang er i samme genre, burde ikke det trekke for mye ned.

8 /10

7 /10

5 /10