Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club » Anmeldelser » Anmeldelse av Super Metroid - The Norwegian Nintendo Community
 
 
N-club » Anmeldelser » Anmeldelse av Super Metroid
6 online |
 
Anmeldelse av Super Metroid
Det er visse spillserier alle har forbundet med Nintendo siden de startet konsollproduksjon. Mario og Zelda er de klareste eksemplene. Men vi har ogsĂ„ Metroid-serien. Gunpei Yokoi, mannen bak Game Boy, stod ogsĂ„ bak det fĂžrste Metroid-spillet til Famicom Disc System i 1986. Året etter kom spillet over dammen. Spillet kombinerte plattformaction med eventyraspekter som utforsking, og ble spesielt husket for sin utrolig klaustrofobiske stemning. Etter en ikke like god oppfĂžlger pĂ„ Game Boy, var det SNES sin tur. Kunne suksessoppskriften bli kopiert?

Seriens tittel, henviser til en rase usÄrbare manet-aktige rovdyr. En metroide-infestasjon kan raskt Þdelegge en hel romkoloni. Rompiratene ser selvsagt muligheten i Ä bruke metroider som vÄpen, og begynner bÄde Ä klone dem og mutere dem for egne destruktive formÄl. Men heldigvis ble dusÞrjegeren satt pÄ saken, og banket rompiratene en rekke ganger. Hun ble deretter sendt til metroidenes hjemplanet SR388, for Ä utrydde skapningene en gang for alle. Etter en heseblesende kamp mot metroide-dronningen, kom Samus over en nyklekket metroide-larve. Denne siste overlevende metroiden ble overlevert til forskere, for Ä bli brukt til fÞderasjonens beste.

Men akkurat da ting ser fredelig ut, blir forskningsstasjonen angrepet av piratlederen Ridley. Den nyklekkede metroiden blir fÞrt til piratenes gjenoppbyggede hovedkvarter pÄ planeten Zebes, Ästed for Samus' fÞrste tokt. Samus mÄ igjen ta pÄ seg kamprustningen og utforske de dype hulene pÄ Zebes, for Ä nok en gang redde fÞderasjonen fra rompirater og de fryktede metroidene.

Det er en god del bakgrunnsplott. Kronologisk havner spillet etter bÄde de to originale spillene og Metroid Prime-trilogien. Men om du aldri har spilt et Metroid-spill fÞr, er fortsatt Metroid 3(en alternativ tittel) et veldig godt spill Ä starte med. Alt det viktige blir faktisk forklart i en overaskende kort, men stemningsfull Äpningssekvens. Og det som venter er en av de mest stemningsfulle og atmosfÊriske opplevelsene i spillhistorien...


GĂ„r unna!  Allerede i prologen, mĂ„ man flykte fra et eksploderende skip.


Eksemplarisk!
Metroid-serien er kjent for Ä kombinere actionbasert plattformhopping med miljÞutforsking. Spillet starter med et kort og lett nivÄ med en boss man ikke kan tape mot, for Ä gjÞre spilleren kjent med kontrollen. Men det er nÄr man lander pÄ planeten Zebes at spillet starter for alvor. Til Ä begynne med er Samus svak. Men etterhvert som hun finner forskjellige oppgraderinger til kamprustningen sin, blir flere og flere omrÄder Äpnet opp. For eksempel mÄ man lÊre seg Ä bombe Äpninger i vegger, fryse fiender og bruke dem som plattformer, eller bli beskyttet mot ekstrem varme. Dette sÞrger for at spillet har en lineÊr og naturlig progresjon, selv om det alltid er Äpent for utforsking.

Kontrollen er god, selv om jeg personlig ikke er glad i standardoppsettet. Man kan heldigvis forandre pÄ hva alle knappene gjÞr, sÄ selv om man spiller pÄ Virtual Console med Gamecube-kontrollen, er det overlevbart. Men jeg vil fortsatt anbefale Classic-kontrollen pÄ det varmeste. De tre hovedfunksjonene er hopp, skyt og lÞpefart. Den fjerde knappen kansellerer gjenstandsvalget, noe som er nyttig om man har for eksempel rakettene aktivert, men mÄ avfyre et normalt skudd raskt. For Ä velge mellom gjenstander, trykker man Select. R og L brukes ogsÄ effektivt og lar deg sikte diagonalt opp eller ned, uten Ä bevege deg. Denne bruken av R og L er kanskje litt utradisjonell, men det er nyttig Ä kunne, og man blir vant til det ganske raskt.

Spillet er ogsÄ fullt av avanserte teknikker og kontrollfunksjoner. For eksempel har vi bombehopping og vegghopping. Disse kan vÊre vanskelige Ä virkelig mestre, men heldigvis mÄ man ikke kunne dem for Ä fullfÞre spillet. De er der mer for Ä gi dybde til mer erfarne spillere som vil hoppe over stÞrre deler av spillet eller gjÞre ting utenfor normal rekkefÞlge.


Med Grappling-strÄlen, kan man svinge seg over avgrunner. Et eksempel pÄ gjenstander man trenger.


AtmosfĂŠrisk!
Planeten Zebes bestĂ„r av seks hovedomrĂ„der med hvert sitt tema. Det er ogsĂ„ flere forskjellige sub-temaer i hvert omrĂ„de. Det fĂžrste omrĂ„det, Crateria, bestĂ„r for eksempel av en overflatedel, et huleomrĂ„de, samt  rester av piratenes Ăždelagte hovedbase Tourian, fra det fĂžrste Metroid-spillet. Med andre ord er bakgrunnene veldig varierte gjennom hele spillet, uansett hvor man gĂ„r. Hvert rom er unikt pĂ„ en eller annen mĂ„te. Planeten Zebes fĂžles levende.

Grafikken er ogsÄ full av ÞrsmÄ detaljer man kanskje ikke tenker sÄ mye over, men som hjelper mye pÄ helheten. Om Samus stÄr stille, vil man se at hun sÄvidt beveger seg, hun puster konstant. Selv om man bare stÄr stille, er det alltid et eller annet som foregÄr pÄ skjermen.

Det tekniske er ogsÄ godt til Ä vÊre SNES. Ting som gjennomskinnelighet er utnyttet til sitt fulle. Bossene er ofte helt enorme. Det er ikke uvanlig Ä mÞte sÄkalte "minibosser" som dekker halve skjermen. Spillet sakker aldri farten.


Mitt navn er Kraid, og jeg er dobbelt sÄ stor som skjermen din!


Klaustrofobisk!
I likhet med grafikken, er lyden eksemplarisk godt gjennomfÞrt. Noe man merker allerede fra sekundet man skrur pÄ spillet. Lyden av metroider gir meg fortsatt frysninger.

Musikken kler alltid omrÄdet man befinner seg i usedvanlig godt. Ofte Þker den gradvis i takt med hva som skjer. NÄr man fÞrst lander pÄ Zebes, er stedet tilsynelatende tomt, og musikken er sÄ svak at man knapt hÞrer den. Det man ikke hÞrer, er veldig effektivt for Ä holde pÄ spenningen. Straks piratene dukker opp, blir ting gradvis litt mer levende. OmrÄder som Norfair har et hovedtema som eskalerer mer og mer jo dypere man kommer, noe som virkelig er med pÄ Ä Þke spenningen nÄr man kommer sÄ langt.

Lydeffektene er ogsÄ perfekt utfÞrt. Fiendene gir fra seg forskjellige lyder, og vi hÞrer til og med fottrinnene til Samus. En konstant ekko-effekt gir spillet en klaustrofobisk helhet. Man fÄr virkelig fÞlelsen av at man befinner seg helt alene pÄ en fremmed planet.


RÞntgenstrÄlen lar deg se skjulte passasjer lettere.


Gigantisk!
Spillet holder deg aldri i hÄnden og forteller deg hvor du skal gÄ, men overlater heller utforskingen helt opp til spilleren. Noe som fungerer bra, ettersom det er en lineÊr progresjon og alltid begrenset antall nye steder man kan gÄ etter hver oppgradering man finner. Vanskelighetsgraden Þker i takt med progresjonen, jo sterkere man blir, jo tÞffere fiender mÞter man. Men det er ikke et vanskelig spill, og selv ferskere spillere vil sjeldent ende opp med Ä dÞ.

For en fersk spiller vil spillet ta mellom 10 og 20 timer Ä fullfÞre, alt etter hvor mye tid man bruker pÄ utforsking. Spillet har tre forskjellige slutter. Den beste krever at man fullfÞrer spillet innen tre timer, noe man ikke vil ha store problemer med etter noen gjennomspillinger. Og det er et spill man gjerne spiller pÄ nytt. Det er enormt mye Ä finne. Selv det Ä finne alle gjenstandene kan vÊre en bragd i seg selv. Noen prÞver Ä se hvor store deler av spillet de kan hoppe over ved Ä bruke mer avanserte teknikker som vegghopping og bombehopping. Personlig spiller jeg ofte gjennom for Ä prÞve Ä slÄ min egen tidsrekord. Det er et spill jeg fortsatt aldri fÞler blir kjedelig pÄ noen mÄte.


IsstrÄlen gir mulighet til litt kreativ utforsking ved Ä fryse fiender.


Legendarisk!
Mange mener Super Metroid er det beste spillet som er laget, uansett sjanger eller plattform. Det er lett Ä skjÞnne hvorfor. Gameplay-messig er det perfekt. Grafikken er sÄ god man fÄr den pÄ SNES, og passer utrolig godt til spillet. AtmosfÊren og musikken er stemningsfull til tusen. Og spillets klimaks under den siste kampen er totalt uforglemmelig og gir meg gÄsehud fortsatt. Spillet kom ut i 1994 og fÞles ikke som det har aldret en dag. Det taper seg aldri, uansett hvor mange ganger man spiller gjennom. Fra Þyeblikket man skrur pÄ til slutten av rulleteksten: dette er en spillopplevelse jeg vil anbefale alle. En tidlÞs klassiker!

Karakterer
Gameplay
 
10 /10
Grafikk
 
10 /10
Lyd
 
10 /10
Holdbarhet
 
10 /10
Totalinntrykk
 
10 /10
Pluss
- Topp kontroll
- Stemningsfullt
- Enormt
- GÄr aldri lei
Minus
- Litt lett?


Kommentarer
Du mć være logget inn for ć skrive kommentarer.
 
Spillinformasjon
Super Metroid
Super Metroid - Intet boxart tilgængeligt

Sjanger:
Action Adventure

Utvikler:
Nintendo

Utgiver:
Nintendo

EU:
Super Metroid
12. oktober 2007

US:
Super Metroid
20. august 2007

JAP:
Super Metroid
20. september 2007

Media

Copyright © 2002-2018 N-club

Navn med trademark og © er copyright deres respektive eiere.

Bli medlem gratis - Regler - Om N-club - Kontakt - Annonsér




N-club.dk