Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Super Metroid - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Super Metroid
20 online |

Anmeldelse av Super Metroid
Det er visse spillserier alle har forbundet med Nintendo siden de startet konsollproduksjon. Mario og Zelda er de klareste eksemplene. Men vi har også Metroid-serien. Gunpei Yokoi, mannen bak Game Boy, stod også bak det første Metroid-spillet til Famicom Disc System i 1986. Året etter kom spillet over dammen. Spillet kombinerte plattformaction med eventyraspekter som utforsking, og ble spesielt husket for sin utrolig klaustrofobiske stemning. Etter en ikke like god oppfølger på Game Boy, var det SNES sin tur. Kunne suksessoppskriften bli kopiert?

Seriens tittel, henviser til en rase usårbare manet-aktige rovdyr. En metroide-infestasjon kan raskt ødelegge en hel romkoloni. Rompiratene ser selvsagt muligheten i å bruke metroider som våpen, og begynner både å klone dem og mutere dem for egne destruktive formål. Men heldigvis ble dusørjegeren satt på saken, og banket rompiratene en rekke ganger. Hun ble deretter sendt til metroidenes hjemplanet SR388, for å utrydde skapningene en gang for alle. Etter en heseblesende kamp mot metroide-dronningen, kom Samus over en nyklekket metroide-larve. Denne siste overlevende metroiden ble overlevert til forskere, for å bli brukt til føderasjonens beste.

Men akkurat da ting ser fredelig ut, blir forskningsstasjonen angrepet av piratlederen Ridley. Den nyklekkede metroiden blir ført til piratenes gjenoppbyggede hovedkvarter på planeten Zebes, åsted for Samus' første tokt. Samus må igjen ta på seg kamprustningen og utforske de dype hulene på Zebes, for å nok en gang redde føderasjonen fra rompirater og de fryktede metroidene.

Det er en god del bakgrunnsplott. Kronologisk havner spillet etter både de to originale spillene og Metroid Prime-trilogien. Men om du aldri har spilt et Metroid-spill før, er fortsatt Metroid 3(en alternativ tittel) et veldig godt spill å starte med. Alt det viktige blir faktisk forklart i en overaskende kort, men stemningsfull åpningssekvens. Og det som venter er en av de mest stemningsfulle og atmosfæriske opplevelsene i spillhistorien...

Går unna!  Allerede i prologen, må man flykte fra et eksploderende skip.

Eksemplarisk!
Metroid-serien er kjent for å kombinere actionbasert plattformhopping med miljøutforsking. Spillet starter med et kort og lett nivå med en boss man ikke kan tape mot, for å gjøre spilleren kjent med kontrollen. Men det er når man lander på planeten Zebes at spillet starter for alvor. Til å begynne med er Samus svak. Men etterhvert som hun finner forskjellige oppgraderinger til kamprustningen sin, blir flere og flere områder åpnet opp. For eksempel må man lære seg å bombe åpninger i vegger, fryse fiender og bruke dem som plattformer, eller bli beskyttet mot ekstrem varme. Dette sørger for at spillet har en lineær og naturlig progresjon, selv om det alltid er åpent for utforsking.

Kontrollen er god, selv om jeg personlig ikke er glad i standardoppsettet. Man kan heldigvis forandre på hva alle knappene gjør, så selv om man spiller på Virtual Console med Gamecube-kontrollen, er det overlevbart. Men jeg vil fortsatt anbefale Classic-kontrollen på det varmeste. De tre hovedfunksjonene er hopp, skyt og løpefart. Den fjerde knappen kansellerer gjenstandsvalget, noe som er nyttig om man har for eksempel rakettene aktivert, men må avfyre et normalt skudd raskt. For å velge mellom gjenstander, trykker man Select. R og L brukes også effektivt og lar deg sikte diagonalt opp eller ned, uten å bevege deg. Denne bruken av R og L er kanskje litt utradisjonell, men det er nyttig å kunne, og man blir vant til det ganske raskt.

Spillet er også fullt av avanserte teknikker og kontrollfunksjoner. For eksempel har vi bombehopping og vegghopping. Disse kan være vanskelige å virkelig mestre, men heldigvis må man ikke kunne dem for å fullføre spillet. De er der mer for å gi dybde til mer erfarne spillere som vil hoppe over større deler av spillet eller gjøre ting utenfor normal rekkefølge.

Med Grappling-strålen, kan man svinge seg over avgrunner. Et eksempel på gjenstander man trenger.

Atmosfærisk!
Planeten Zebes består av seks hovedområder med hvert sitt tema. Det er også flere forskjellige sub-temaer i hvert område. Det første området, Crateria, består for eksempel av en overflatedel, et huleområde, samt  rester av piratenes ødelagte hovedbase Tourian, fra det første Metroid-spillet. Med andre ord er bakgrunnene veldig varierte gjennom hele spillet, uansett hvor man går. Hvert rom er unikt på en eller annen måte. Planeten Zebes føles levende.

Grafikken er også full av ørsmå detaljer man kanskje ikke tenker så mye over, men som hjelper mye på helheten. Om Samus står stille, vil man se at hun såvidt beveger seg, hun puster konstant. Selv om man bare står stille, er det alltid et eller annet som foregår på skjermen.

Det tekniske er også godt til å være SNES. Ting som gjennomskinnelighet er utnyttet til sitt fulle. Bossene er ofte helt enorme. Det er ikke uvanlig å møte såkalte "minibosser" som dekker halve skjermen. Spillet sakker aldri farten.

Mitt navn er Kraid, og jeg er dobbelt så stor som skjermen din!

Klaustrofobisk!
I likhet med grafikken, er lyden eksemplarisk godt gjennomført. Noe man merker allerede fra sekundet man skrur på spillet. Lyden av metroider gir meg fortsatt frysninger.

Musikken kler alltid området man befinner seg i usedvanlig godt. Ofte øker den gradvis i takt med hva som skjer. Når man først lander på Zebes, er stedet tilsynelatende tomt, og musikken er så svak at man knapt hører den. Det man ikke hører, er veldig effektivt for å holde på spenningen. Straks piratene dukker opp, blir ting gradvis litt mer levende. Områder som Norfair har et hovedtema som eskalerer mer og mer jo dypere man kommer, noe som virkelig er med på å øke spenningen når man kommer så langt.

Lydeffektene er også perfekt utført. Fiendene gir fra seg forskjellige lyder, og vi hører til og med fottrinnene til Samus. En konstant ekko-effekt gir spillet en klaustrofobisk helhet. Man får virkelig følelsen av at man befinner seg helt alene på en fremmed planet.

Røntgenstrålen lar deg se skjulte passasjer lettere.

Gigantisk!
Spillet holder deg aldri i hånden og forteller deg hvor du skal gå, men overlater heller utforskingen helt opp til spilleren. Noe som fungerer bra, ettersom det er en lineær progresjon og alltid begrenset antall nye steder man kan gå etter hver oppgradering man finner. Vanskelighetsgraden øker i takt med progresjonen, jo sterkere man blir, jo tøffere fiender møter man. Men det er ikke et vanskelig spill, og selv ferskere spillere vil sjeldent ende opp med å dø.

For en fersk spiller vil spillet ta mellom 10 og 20 timer å fullføre, alt etter hvor mye tid man bruker på utforsking. Spillet har tre forskjellige slutter. Den beste krever at man fullfører spillet innen tre timer, noe man ikke vil ha store problemer med etter noen gjennomspillinger. Og det er et spill man gjerne spiller på nytt. Det er enormt mye å finne. Selv det å finne alle gjenstandene kan være en bragd i seg selv. Noen prøver å se hvor store deler av spillet de kan hoppe over ved å bruke mer avanserte teknikker som vegghopping og bombehopping. Personlig spiller jeg ofte gjennom for å prøve å slå min egen tidsrekord. Det er et spill jeg fortsatt aldri føler blir kjedelig på noen måte.

Isstrålen gir mulighet til litt kreativ utforsking ved å fryse fiender.

Legendarisk!
Mange mener Super Metroid er det beste spillet som er laget, uansett sjanger eller plattform. Det er lett å skjønne hvorfor. Gameplay-messig er det perfekt. Grafikken er så god man får den på SNES, og passer utrolig godt til spillet. Atmosfæren og musikken er stemningsfull til tusen. Og spillets klimaks under den siste kampen er totalt uforglemmelig og gir meg gåsehud fortsatt. Spillet kom ut i 1994 og føles ikke som det har aldret en dag. Det taper seg aldri, uansett hvor mange ganger man spiller gjennom. Fra øyeblikket man skrur på til slutten av rulleteksten: dette er en spillopplevelse jeg vil anbefale alle. En tidløs klassiker!

10 /10

10 /10

10 /10