Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av The World Ends with You - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av The World Ends with You

Anmeldelse av The World Ends with You
Det føles som deler av rollespill-sjangeren har stått bom stille i en god stund. Jeg henviser til mange rollespill med klisjéfulle historier som inneholder sverd, magi, store slott, kongeriker og slemminger som ønsker å ta over eller ødelegge verden på en eller annen måte. Jupiter, kjent for Game Boy Advance-spillet Kingdom Hearts: Chain of Memories, og Final Fantasy-skaperen Square Enix prøver å gjøre dette annerledes med The World Ends with You, og greier det med glans. N-clubs omtale gir deg et innblikk i hvordan og hvorfor dette spillet skiller seg fra andre rollespill.

Neku Sakuraba er en ganske asosial tenåringsgutt med svære hodetelefoner. Han våkner opp midt på gatene i nåtidens Shibuya, et populært og trendy shoppingstrøk i Tokyo. Han husker ikke noe av det som skjedde før han våknet, ingen mennesker legger merke til hans nærvær, og han kan plutselig lese tankene til folk ved å hjelp av en sort pin som havnet i hendene hans på mystisk vis.

Som om det ikke var nok blir en nedteller merket på håndflaten hans, og monstrer dukker opp fra ingensteder for å kverke han. Folk rundt Neku er helt intetanende til det som skjer med han. En forvirret og panikkslagen Neku flykter fra monstrene, og støter på tenåringsjenta Shiki Misaki. Litt motvillig danner han og Shiki en pakt for å bli partner, som er eneste måten å beseire disse monstrene kalt Noise.

Det viser seg at Neku er fanget i et dødsspill som varer i syv dager. Et dagsoppdrag blir gitt til deltagerne, som må fullføres innen et viss tidspunkt. Skulle deltagerne mislykke i å fullføre oppdragene, eller bli beseiret av Noises, vil deres eksistens bli slettet. Med lite valg slår han seg sammen med Shiki og utforsker Shibuya for å fullføre de forskjellige dagsoppdragene, samtidig som han prøver å finne svar på hvordan og hvorfor han havnet i dette dødsspillet. Underveis møter de nye personer; noen er likesinnede, noen har ukjente hensikter, mens andre prøver å gjøre livet surt for Neku og partneren hans.

Slapp av, Neku. Du kommer ikke til å bli gal. Jeg lover!

Hva blir dagens lunsj? Og hvordan vil du kle deg ut i dag?
Spillet er inndelt i tre kapitler som tilsvarer de tre ukene Neku er med i dødsspillet, hvor første uken er sammen med Shiki. Selv om dagsoppdragene må fullføres innen en viss periode, gjelder dette tidsrammen i spillet, som ikke følger DS-klokken.

En måte å gjøre figurene sterkere på er å spise mat. Nudler fra Ramen Don kan blant annet forbedre synkroniseringen mellom Neku og partneren, eller en hamburger fra Sunshine Shibukyu som gir dem en permanent økning i forsvar. En særegen ting for mat-funksjonen er at maten figurene spiser må fordøyes. Fordøyelsen skjer gradvis etter at du har fullført kamper. Når fordøyelsen er ferdig må du vente til neste dag før figurene kan spise mere. Med mindre det er småsnacks som softis eller pommes frites. Denne dagssyklusen følger den innebygde klokken til DS.

I spillet finnes det også haugevis av butikker hvor du blant annet kan kjøpe klær. Klær har samme funksjonalitet som mat. Figurene kan kle på seg gebisser, høyhæler, samuraihjelm, til og med klær fra subkulturen «gothic lolita». Ja du leser riktig. Du kan kle på Neku og andre gutter med jenteklær hvis de tilfredstiller visse krav. Heldigvis har produsentene ikke tatt seg bryet med å gjøre klærne synlige når guttene vandrer rundt, eller når de er i kamper.

Motepopulæriteten i en bestemt del av Shibuya har også innvirkning på spillet. Et eksempel er pins som har bedre effekt under kamper hvis merkene hører til hva som er populært i et område, mens mindre populære merker vil ha dårligere effekt. Populæriteten kan påvirkes ved å bruke de samme klærne og pins om igjen i kamper.

Et øyeblikk...Hvorfor selger du klesplagg i en ramenrestaurant?

Kompleks men veldig annerledes kampsystem
De mest vanlige og kjente japanske rollespillene har holdt seg til et kampsystem som opp igjennom årene har endret seg lite. For eksempel tilfeldige kamper på verdenskart eller i huler, hvor det dukker opp en meny som gir deg valgmuligheter, mens fiendene står og venter på at du skal gjøre ditt trekk. Andre rollespill har kampsystem med actionorientert preg som foregår i sanntid, og som attpåtil gjør monstrer synlige på skjermen. Kampsystemet til The World Ends with You foregår i sanntid som sistnevnte, men tar dette videre med en helt ny vri som er fullstendig tilpasset for Nintendo DS. Dette er et av punktene som skiller spillet fra andre rollespill.

For å slåss mot monstrer, må du skanne et område for monstrer. Skanningen gjøres ved å bruke den sorte pinen på den trykkfølsomme skjermen, som Neku fikk i starten av spillet. Den nederste skjermen vil vise deg hvor mange og hva slags monstrer du kan slåss mot. Denne funksjonen viser også forskjellige tanker til tilfeldige folk, som kan hjelpe deg med å komme videre i spillet. Monstrene på skjermen er representert som ikoner, og valg av et ikon vil starte en kamp mot monstrer. Ved å velge flere monsterikoner samtidig, kan du spille opptil seksten kamper rett etter hverandre, og det blir vanskelig jo lengre ut i kampene du kommer. Jo flere og vanskeligere kamper du spiller, desto større sjanse har monstrer for å gi fra seg en bedre belønning etter de fullførte kampene. Du kan også justere spillets vanskeligshetgrad og figurenes level når det passer deg. Som vil gi enda bedre belønninger fra beseirede fiender.

Kampsystemet Stride Cross Battle System foregår på begge skjermene til DS. Med Neku på den nedre skjermen, og partneren hans på den øvre. Begge deler samme livsmåler og samtidig slåss mot samme fiender som finnes i to separerte soner. Synkroniseringen mellom Neku og partneren spiller også en viktig rolle under kampene. En grønn «light puck» vil bevege seg fram og tilbake mellom figurene underveis i kampene. Når en av figurene har pucken, vil de gjøre mer skade mot fiendene. Hvor fort denne pucken beveger seg, og hvor lenge den blir værende hos Neku eller partneren avhenger av synkronisering mellom de to.

Neku kontrolleres ved hjelp av den trykkfølsomme skjermen. Angrepene hans kommer fra «psych pins» som har forskjellige måter å aktivere på. Angrepene kan være alt fra å gjøre raske kuttebevegelser for å slenge biler og reklamestativer, trykke lett på skjermen for å skyte energikuler, eller holde pennen ned på skjermen så alle fiender på skjermen blir skadet. Disse «psych pins» varierer også i antall ganger du kan bruke dem før de må lades opp igjen. Enkelte kan ikke brukes igjen før en kamp er over. En ting du bør legge merke til er enkelte angrep som kan føles upresise.

Partneren på den øverste skjermen styres med d-paden eller A/B/X/Y-knappene, eller spillet kan gjøre det for deg. Angrepene utføres ved å navigere seg igjennom piler for å velge et kort. Hvis kortene blir til en riktig kombinasjon, vil du få en stjerne. Når nok stjerner er samlet, kan du aktivere et fusjonsangrep som skader alle fiendene på begge skjermene. Etter fullførte kamper vil figurene få erfaringspoeng som lar dem gå opp i levels. Pins som med figurene, får erfaringspoeng og går opp i level, mange pins kan også utvikle videre til en form som er sterkere enn dens forgjenger.

Det er ikke hver dag du møter en hai som dukker opp fra asfalten.

Og det er fortsatt litt mere
Det er også andre småting i spillet som er verdt å nevne. Det første er at dine psych pins får erfaringspoeng selv om du ikke har spilt spillet på ett par dager. Det neste er et modus kalt «Mingle», hvor din DS leter etter trådløs kommunikasjon fra andre DS-maskiner. Hvis spillet ditt skulle finne en annen DS med samme spill, vil spillene utveksle informasjon med hverandre. Dette gir deg muligheten til å se hvor langt andre har kommet i spillet, eller du kan besøke butikker andre spillere har satt. Psych pins får også erfaringspoeng fra dette moduset. Hvilken type erfaringspoeng psych pins får er også viktig, siden en type psych pin kan utvikle seg til forskjellige pins, avhengig av hva slags type erfaringspoeng den får. Det siste er minispillet «Tin Pin Slammer» der maks fire spillere kan spille mot hverandre. Hovedmålet i dette spillet er å slå ut motstandernes pins ut av spillområdet men dine egne pins.

Tin Pin Slammer er virkelig seriøse greier.

*bling*
Shibuyas digitale motstykke er en vakker blanding mellom 2D og 3D-grafikk som stråler av farger og detaljer. Om du har spilt Kingdom Hearts-spillene, vil du med en gang se at det er Square Enix-designeren Tetsuya Nomura som står bak figurene. Han og Gen Kobayashi har gjort en fantastisk jobb med figurdesignene slik at de virkelig hører hjemme i denne Shibuya. Viktige mellomscener blir vist i noe som minner om paneler, dette gir deg en følelse av å lese en tegneserie framfor å se på en film. Effektene under kampene er også imponerende, og undertegnede kom aldri borti tekniske problemer med grafikken. Om det nå måtte være mens jeg tar en shoppingtur bak en mørk bakgate, eller når Neku denger løs på en kenguru-lignende Noise.

Hva med en tur innom AMX for å kjøpe CDer?

"SO ZETTA SLOW!"
Selv om spillet har en hel mengde med samtaler og enkelte minneverdige sitater, er det også lite stemmedialoger. Til gjengjeld inneholder spillet massevis av originale sanger med sjanger fra hip hop, pop, rap og techno. Mange av disse sangene har til og med sangtekster sunget på engelsk og japansk. Det er imponerende hvordan Jupiter og Square Enix har greid å presse inn så mange sanger inn i DS-kortet. Hvor fryktelig gode og catchy sangene er enda en imponerende ting, og dette kommer fra en som veldig sjeldent lytter til noen av de nevnte sjangrene.

Muligens ikke for alle
En av tingene som kanskje vil skremme nysgjerrige er kampsystemet. Alt vil virke totalt kaotisk og forvirrende i begynnelsen. Å kontrollere en figur med DS-pennen, mens en annen figur kontrolleres med knappene på DS? At fiender finnes på begge skjermene gjør ikke situasjonen noe bedre. En skulle tro god koordinasjon er et minstekrav for å få spilt spillet uten problemer. Undertegnede innrømmer at han også hadde disse problemene helt i begynnelsen. Det tok kanskje rundt en times spilling før ting begynte å sitte på plass. Flytte Neku med pennen, også angripe. Samtidig som man må holde øye med øverste skjermen hvor Shiki denger løs på Noises med kattedukken hennes. Dette ble etterhvert reneste barneleken, det var også øyeblikket undertegnede ble fascinert av spillets verden og mekanismer fungerte.

En annen ting som kan virke litt for mye av det gode for enkelte er læreprogrammene til spillets subsystemer. De første to-tre timene av spillet vil gi deg en overveldende mengder med hint og tips for blant annet shopping, mote, kamper og bruk av spillets meny. Det er så utrolig mye å lære av spillet, at man har lyst til å gi opp videre spilling i frykt for at enda mere læreprogram skal dukke opp. Så klart det er mulig å ignorere alle disse tipsene også forsette videre med spillingen. Men hvordan skal du vite at butikkansatte blir gladere i deg jo mere du handler hos dem? Eller psych pins som brukes i kamper, også kan legges til i et separert slot som aktiveres ved å holde inne L eller R-knappen?

Alt i alt
Samlet tid ble rundt tjue timer etter første gjennomgang av spillet, noe som er en grei lengde for spillet. Etter gjennomgangen gir spillet deg en funksjon som lar deg velge hvilken del av spillet du ønsker å spille om igjen, uansett tid, sted og handling i spillet. Det dukker også opp nye småoppdrag i hvert kapittel, som gir detaljert bakgrunnsinformasjon om spillets handling. Og som om det ikke var nok, dukker det opp en ny og alternativ sidehistorie som knyttes med hovedhistorien. Hvis du er en perfeksjonist som ikke vil gå glipp av noe, kan du glede deg med enda flere titalls timer med spillet. Måtte det være å bli venner med alle butikkansatte, få tak i alle dyre dameklærne eller å beseire alle Noises som finnes i spillet.

The World Ends with You er et fabelaktig og inspirerende spill som kaster typiske rollespill-konvensjoner ut av vinduet. Hvis du ikke greier å svelge spillets artistiske stil eller de hektiske kampene, så er spillet heller ikke noe for deg. Spillet er engasjerende fra start til slutt, du vil føle deg mer knyttet til figurene jo mer du spiller, og det dukker opp tankeoppvekkende samtaletemaer som blant annet tar opp det å være usikker på seg selv og å streve med skyldsfølelser. Kampene blir aldri kjedelige. Grafikken er vakker. Musikken er veldig catchy og avhengighetsdannende. Du kan tilpasse spillets vanskelighetsgrad slik du foretrekker. Gameplay føles veldig friskt. Og spillet har en mengde med ting som er veldig morsomt å utforske. Forsøk på å skrive en kort oppsummerende omtale ble aldri noe av, når spillet inneholder så mye som må nevnes. Fordi det er nettopp disse tingene som gjør The World Ends with You så forskjellige fra mange andre japanske rollespill.

10 /10

9 /10

9 /10