Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av No More Heroes - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av No More Heroes

Anmeldelse av No More Heroes
Goichi Suda, eller Suda51 som han kaller seg, er en japansk spilldesigner. Han er kjent for ganske særegne og unike titler, som for eksempel Killer7 på Gamecube. Designerens første spill for denne generasjonens konsoller er No More Heroes. Det var opprinnelig planlagt til Xbox 360, men byttet plattform straks Wii ble vist frem. Ideen var at spillet ville nyte godt av Wii sitt kontrollsystem. Spillet var også ment å toppe brutaliteten i titler som Manhunt 2, men det var bare USA-versjonen som fikk beholde blodspruten. Blodsprut eller ikke, galskapen til Suda51 er fortsatt veldig tydelig. Spillet er veldig unikt. For unikt og særegent kanskje?

Travis Touchdown er en såkalt otaku og bor på et stakkarslig motell i byen Santa Destroy på Amerikas vestkyst. Otaku er en japansk fellesbetegnelse for nerder opptatt av anime, spill, actionfigurer og lignende. Når spillet starter, er Travis helt blakk etter å ha vunnet et sverd laget av lysstoffrør på en nettauksjon. Han blir kontaktet av den attraktive Sylvia Christel, som forteller ham om mulighetene i United Assassins Association. Jo høyere Travis kan klatre på topplista i dette leiemorderlauget, jo mer penger og berømmelse venter ham. Og kanskje har Sylvia en mer personlig overaskelse liggende i vente for menn som når toppen?

Travis tar utfordringen, og før han vet ordet av det, havner han i den ene surrealistiske kampen etter den andre. Men heldigvis er Travis klar for kamp. Han har jo det trofaste lysstoffrøret med seg, og mengder av kamperfaring fra anime og fribryting på TV.

Hele atmosfæren i spillet er en totalt surrealistisk og unik opplevelse. Plottet en satirisk kritikk av underholdningsindustrien, og karakterene er popkulturelle parodier. Suda51 har skapt et univers som fenger fra første stund, om man er åpen for en spillopplevelse utenom det vanlige.

De andre leiemorderne på hitlista er oftest helt absurde.

Herlig kampsystem
Jeg har ikke spilt et sverdspill som tar i bruk Wiimote bedre enn No More Heroes. Istedenfor endeløs vifting, er det her et system som kombinerer knappetrykking med hvordan man holder kontrollen. Man slår med A og gjør spesialangrep med B. Avhengig av om kontrollen peker opp eller ned, utfører man høyt eller lavt angrep. Når en fiende blir slått ut, får man beskjed om å dra Wiimoten i en tilfeldig retning. Da dreper man ikke bare fienden man sikter på, men også alle rundt.

Og spillet er stappfullt av fiender å drepe. Mellom Travis og de ti leiemorderne på lista, står det hundrevis av klonede stygginger som alle er klare til å dø som fluer. Variasjon er ikke stikkordet, men for hver fiende man dreper, får man et tilfeldig valgt ikon. Om man får tre like ikoner på rad, blir man uovervinnelig i noen sekunder. Det er også gjemt inn et par minispill som gjør drepingen mer variert. Blant annet kan man spille baseball og se hvor mange stygginger som faller med ett slag. Slike ting er akkurat nok til å løfte spillet fra å bare være endeløs nedslakting.

Bossene er også godt gjennomført. Alle de ti målene på lista har sin egen unike kamp. I vanskelighetsgrad varierer de veldig. Noen krever at man bruker alt man har lært og utnytter dybden i kampsystemet til det fulle. Andre ganger hender det at bossen bare dør før noen aner hva som skjedde.

Å utføre spesialangrep er veldig enkelt.

For å få lov til å prøve seg mot en boss, må man betale inngangspenger. For å få råd til dette, kan man fritt dra rundt i byen og ta små drittjobber. Man kan blant annet klippe gress, vaske bort grafitti, eller fylle bensin på biler. Selv om man her kan kjøre fritt rundt i byen, kan ikke spillet sammenlignes med GTA. Det er mer for å få en slags variasjon mellom all drepingen, og til det fungerer det utmerket. I denne delen av spillet, kan man også handle klær eller leie (heller tvilsomme)filmer. Man kan også kjøpe sverdoppgraderinger eller trene, noe som gjør Travis sterkere og drepingen lettere. Selv om det kan høres slitsomt ut å jobbe, tar det aldri lang tid å sanke penger til neste oppdrag.

Spillets fordeling mellom plottoppdrag og pengesanking er ca 50/50.

Gjennomført styggpent
Grafikken er veldig grov. Kantene er skarpe og figurene er veldig grovt celshadet. Figurene er detaljert modellert, iallefall hovedfigurene og bossene. Bakgrunnene er dels detaljerte og iblant stemningsfulle med lyssetting. Men ting gjentas mye. Normale fiender er også perfekte kloner av hverandre. Det er faktisk ikke uvanlig å banke den samme fienden hundre ganger etter hverandre. Men disse tingene er gjort med overlegg, og fungerer som parodier på typiske feil i andre spill. Hvordan grafikken er designet, virker altså veldig gjennomført stygt og grovt. Og det gjør spillet paradoksalt nok pent på en særegen måte.

Når det gjelder det tekniske, vet vi at Wii kan yte bedre. Det er ikke uvanlig å for eksempel se udetaljerte modeller og teksturer spillet glemmer å laste. Det er mest den frie delen av spillet som lider her. Ofte lastes ikke ting inn før man er på kloss hold, og det ser rett og slett bare stygt ut.

Sånn ser det ut på gata...

Blodharry
Lydmessig er det også tydelig hva spilldesignerne har vært ute etter. Musikken er gjennomført rock, som passer perfekt til spillet.

Lydeffektene er fine. Som Star Wars-fan, kan jeg ikke annet enn å flire av at lysstoffrørene Travis vifter med gir nøyaktig samme lyd som et lyssverd. Det er en av spillets mange referanser til populærkultur. Stemmeskuespillet er også godt gjennomført. Det er fullt av tåpelig dialog og overspill. Vanligvis fnyser jeg av slikt, men her fryder jeg meg. Dialog og skuespill er gjennomført blodharry.

Et spill man husker
Spillet er ikke så langt. Jeg brukte ca 12 timer på første gjennomspilling, og følte ikke det var stort ekstra jeg kunne samle opp. Det er ikke et spill jeg planlegger å spille igjen med det første. Til det var det for repetivt. Men samtidig var det et spill jeg storkoste meg med så lenge det varte, så jeg skal ikke avskrive eventuelle gjenspillinger senere. Til tross for at de beste opplevelsene lå i den dypsvarte humoren og bossene, som bare var en liten del av hele spillet. Det er et spill jeg kommer til å huske.

Spillet har også tre vanskelighetsgradet. Selv om spillet ikke er blant de vanskeligste, gir det hardbarkede spillere litt ekstra å bryne seg på.

Spillet skulle toppe Manhunt 2 i brutalitet, men PAL-versjonen er merkelig snill. Mye aske, lite blod.

So bad it's good
Grafikken er grov. Lydbildet er harry. Gameplayet er repetivt. Spillet er kort. Selv om alt dette taler rett mot helheten, er No More Heroes forbløffende artig å spille. Dermed var det også en tøff jobb å anmelde. Spillet er rett og slett et godt spill forkledd som et dårlig spill. Det er en parodi! En nerdefest som er "self aware"! Kort sagt en spillopplevelse helt utenom den vanlige.

Det er kanskje ikke et spill som passer like godt for alle. De som er ute etter noe særegent og åpen for svart humor, vil finne en perle av de sjeldne. Andre vil bli skuffet.

9 /10

7 /10