Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Phoenix Wright: Ace Attorney - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Phoenix Wright: Ace Attorney
14 online |

Anmeldelse av Phoenix Wright: Ace Attorney
En fin ting med spill er at de kan ta ting som i virkeligheten er tørt, kjedelig og vanskelig og gjøre dem lett fordøyelig og underholdende. Phoenix Wright: Ace Attorney er det perfekte eksempelet på alt dette. Jeg hadde aldri trodd en såkalt “advokat-simulator” ville vært noe for meg. Jeg hater jo papirarbeid, og synes jus høres utrolig rotete og kjedelig ut. Men noe slo meg allerede ut i første kryssavhør: “Dette er jo gøy!”

I spillet er du Phoenix Wright, en fersk forsvarsadvokat som jobber hos advokatformaet Fey & Co. Allerede etter en kort introduksjon som viser et mord, blir du kastet inn i en rettssak der du skal forsvare barndomsvennen din som er siktet i saken.

Gyakuten Saiban Yomigaeru Gyakuten ble laget for Game Boy Advance og sluppet i Japan i 2001. Spillet var en suksess og fikk to oppfølgere. Men det var ikke før i 2005 vi ble kjent med serien her i vesten, da Capcom relanserte og tilpasset spillene for DS. Denne nyutgivelsen har oppdatert kontroll som passer til trykkskjerm og stylus, og en ekstra episode som tar ibruk flere av DS sine funksjoner.

Før du starter, må du ta en ørliten eksamen. Hadde bare jusutdanning vært så lett...

Enkelt, men genialt
“Advokat-simulator” høres kanskje veldig tørt ut, men når det gjelder Phoenix Wright, er det så langt fra sannheten som man kan komme. Det er egentlig snakk om noe som minner om tradisjonelle klikk-og-pek-eventyr, med velskrevet dialog og mye humor.

Spillet er todelt. Med unntak av den første saken, vil man alltid få muligheten til å gå rundt, snakke med vitner, se åsted og plukke opp beviser og hint før selve rettssaken starter. Beviser man sanker og personer man møter, blir automatisk lagt til en liste som du senere kan bruke enten i rettssaken eller for å få andre vitner til å snakke. Man kan aldri gå glipp av et viktig bevis, og rettssaken starter ikke før man har samlet seg alt som er verdt å legge merke til.

Når du ikke er i tvil om hvem den skyldige er, kan saken begynne...

Den andre delen av spillet foregår i rettsalen. Her kommer en rekke vitner for å avgi sine forklaringer, oftest enten mangelfulle eller fulle av løgn. Det er da din oppgave å kryssforhøre dem for å presse ut ytterligere tilståelser, eller å presentere et bevis om du ser en selvmotsigelse. Rettssakene har en fortsatt lineær oppbygning så om du presenterer feil bevis på feil tidspunkt, blir dommeren utålmodig. Om du gjør feil fem ganger i samme sak, vil klienten din bli funnet skyldig, noe som betyr Game Over.

Kontrollen er veldig enkelt. Alt som foregår i saken, vises på den øverste skjermen. På den nederste, finner du menyer som er enkle å navigere, enten du bruker stylusen eller knappene. Det meste er selvforklarende, og kombinert med at alle funksjonene læres gradvis, gjør det til et spill som er veldig enkelt å komme inn i. Den første saken er veldig kort, men lærer spilleren alle de viktigste funksjonene, helt uten at den er kjedelig.

Den femte saken er som nevnt ny i DS-versjonen, men den lider ikke på grunn av det. Den er velskrevet og lang. Den introduserer i tillegg noen artige nye funksjoner som gjør etterforskningen morsommere. Man kan lete etter fingeravtrykk, eller snurre objekter rundt i 3D for å se etter spor fra alle mulige vinkler. Det er også et veldig artig puslespill som involverer å se etter spor på et opptak fra et overvåkningskamera. Det er godt denne saken kom på slutten av spillet, ellers ville jeg savnet funksjonene i resten av spillet. Det ville kanskje vært mulig å oppgradere resten av sakene med slike funksjoner, men det ville nesten blitt for mye av det gode. De originale sakene er gode nok på sin måte.

OBJECTION!

Fin flyt
Spillet er en relansering av et GBA-spill fra 2001, så jeg kan ikke vente at grafikken teknisk står opp til DS-standarder. Likevel skuffer den ikke. Figurene ser kule ut, og de få animasjonene flyter godt med resten. Bakgrunnene er gode og detaljerte, og de små viktige detaljene stikker alltid godt nok ut til at man får øye på dem.

“OBJECTION!”
Som med grafikken, kan vi kanskje ikke vente altfor teknisk høy standard av lyden, men likevel er melodiene svært gode og passer alltid veldig godt til situasjonen man er i. For eksempel synes jeg den raske musikken som kommer når man tyner de siste løgnene ut av et vitne er med på å heve opplevelsen.

Lydeffektene sitter også veldig godt. Det er spesielt lett å merke seg de veldig karakteristiske utropene, som kommer haglende gjennom dramatiske kryssforhør.

Lineært
Spillets største svakhet er helt klart holdbarheten. For selv om det er et spill man blir sittende med de timene de varer, er det veldig lineært. Straks man har fullført spillets fem saker, er det liten grunn til å spille igjen før man har glemt alt. Det er tross alt å avsløre løgn og finne sannheten som er morsomt. Om man allerede vet alt, blir spillet raskt kjedelig.

Men hver sak tar etterhvert flere timer å løse og har få dødpunkter. Dialogen er velskrevet, variert og ofte kombinert med utrolige morsomme reaksjoner. Handlingen, som alltid spinner rundt Phoenix' venner og kjente, er alltid spennende å følge med på. Det er ingenting som å endelig avsløre plotteren i en lang sak og dolke inn det ene beviset etter det andre, før vedkommende sendes på vann og brød.

Figurenes reaksjoner er verdt å få med seg. Spillet er aldri tørt og kjedelig.

Et godt kjøp
Annet enn at spillet er veldig lineært, er det vanskelig å finne klare svakheter. Grafikken og musikken står tydelig, og spillet er godt presentert. Spillet er virkelig spennende, morsomt og dels krevende av de små grå. Liker man krimgåter har spillet det meste man kan ønske seg, og jeg kan egentlig ikke gjøre annet enn å anbefale til alle som har DS, liker klikk-og-pek og kan lese nok engelsk til å følge med. Spillet er også det første i en serie som er vel verdt å spille. Selv om det ikke er et krav å starte på det første, kan det absolutt lønne seg om man vil følge med på plottet fra starten.

Jeg bør også nevne at spillet krever man kan lese engelsk. Alle sakene handler først og fremst om leseforståelse, så det er en selvfølge at man kan språket for å kunne følge med.

9 /10

8 /10