Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /customers/f/e/3/n-club.no/httpd.www/include/func.php on line 40 N-club Anmeldelser Anmeldelse av Teenage Mutant Ninja Turtles - The Norwegian Nintendo Community

N-club Anmeldelser Anmeldelse av Teenage Mutant Ninja Turtles
16 online |

Anmeldelse av Teenage Mutant Ninja Turtles
Alle som vokste opp på begynnelsen av 90-tallet har et forhold til Teenage Mutant Ninja Turtles, eller Hero Turtles som serien ble kalt i Europa på grunn av foreldres frykt mot ordet “ninja”. Tegneserien startet egentlig som et oppgjør med mutantsjangeren, men vokste på seg en tegnefilmserie rettet mot prepubertale snørrunger. Kort fortalt, en viktig del av undertegnedes barndom. Og NES-spillet, hvordan var det? Vi har mimret...

Bakhistorien er kort fortalt som følger: fire skilpadder har blitt utsatt for radioaktivt gørr og mutert til menneskestørrelse. De har fått hvert sitt kallenavn basert på renessansekunstnere og under ledelse av mutantrotta Splinter, kjemper de en evig kamp mot Shredder som leder New Yorks hissigste ninjabande, Fotklanen.

Universet eksisterer allerede. Alle som kjøpte spillet kjente til dette, så spillet gir aldri noen dypere forklaring enn en kort animert intro der vi også blir fortalt at April O'Neal, seriens babe, er kidnappet og holdt som gissel av Fotklanen. Gjett hvem som får i oppgave å redde henne?

Spillet var det første av mange spill som var basert på serien. I motsetning til de fleste oppfølgerne var det også et plattformspill, den klart mest populære sjangeren på 8-biteren. Det i seg selv betyr ikke at spillet er dårlig, men mange hadde nok ventet seg mer...

Dette er et fint bilde, for det viser nesten alle de faktiske TMNT-karakterene i hele spillet.

Frustrasjonen begynner...
Når spillet starter, er man på kartskjermen. Målet på hver bane er å finne det siste huset på kartet, der det oftest er en boss som venter. Iblant må man gå inn et  hus eller gjennom et avløpsrør for å komme videre på kartet, men andre ganger finner man bare en bonusgjenstand, våpen eller liv. Utforsking er riktignok en del av spillet, men ofte føles belønningene for å gå inn i feil hus veldig små. Det er veldig frustrerende å ta imot mye juling for å ikke finne mer enn en liten pizzabit. Det hjelper heller ikke at samtlige fiender alltid kommer tilbake når man har forlatt skjermen, så det er sjeldent verdt bryet å gjøre annet enn det som kreves for å fullføre en bane.

Man kan til enhver tid bytte mellom hvem av de fire skilpaddene man spiller som. Forskjellen til karakterene ligger i våpnene de bruker. Noen er raske og sterke, andre er trege, men har større rekkevidde. Alle karakterene har hver sin livsmåler, og alle kan plukke opp et bonusvåpen, for eksempel boomerang eller kastestjerner. Å velge rett karakter til rett situasjon er en stor del av spillet, og heldigvis fungerer det ganske godt.

Kontrollen er derimot spillets største problem. Til å begynne med, kan den føles god. Den er ikke treg, og knappene gjør det de skal. Det er heller de små frustrerende elementene som ødelegger, som at man blir slått litt bakover når man tar skade. Hoppingen er upresis. Vanligvis hopper man lengre og høyere jo lengre man holder inne A-knappen, men i dette spillet er det veldig liten margin mellom et lett og et kraftig hopp. Det er rett og slett veldig vanskelig å time. For å gjøre det verre, er spillet stappfullt av hoppesekvenser som krever stor nøyaktighet, hvor man er nødt til å spille slitsomme sekvenser på nytt når man faller.

Den beryktede dammen er enklere enn den virker, men må pugges.

Tegnefilm?
Bakgrunnene er pene, detaljerte og varierte. Hver av de seks banene har minst to forskjellige miljøer og flere fargevarianter. Oversiktskartene er også gode og det tekniske fungerer. Selv med mange fiender på skjermen samtidig, sakker spillet sjeldent farten.

Ellers bærer ting lite preg av å være basert på tegnefilmen. Figurene er små og fulle av utydelige detaljer. Det skorter veldig på karakterer fra tegnefilmene og det er stort sett bare skilpaddene og et par av fiendene som er gjenkjennbare. Selv om grafikken ikke er stygg, tror jeg en mer tegnefilmtilnærming ville hjulpet stort på gjenkjennelighet og det helhetlige utrykket.

Slik ser det ut på kartet. Ikke engang prøv å følg pilene, de gjør dette brettet mer forvirrende enn det er.

Hvor er temamusikken?
Det første jeg forventer å høre i et Turtles-spill, iallefall et som er basert på tegnefilmserien fra 90-tallet, er den klassiske temalåten som alle elsket. Den eksisterer ikke i spillet. Men når det er sagt er ikke musikken i spillet dårlig, faktisk er den ganske god. Melodiene står godt på egne bein, og passer fint i bakgrunnen uten å ta overhånd.

Lyden er effektiv. Våpnene, spesielt sverdet, gir fra seg kule lyder. Det er gøy å drepe fiender for de høres ut som glass som knuser. Tross mangel på temamusikk er altså musikken og lyden utvilsomt spillets største styrke.

Brutalt!
Spillet er ikke spesielt langt, men det er innholdsrikt. Seks baner hvor tre-fire av dem har større oversiktskart og krever en god del utforsking før man finner veien. Det kan være gøy å utforske banene i starten, men belønningene man får er sjeldent verdt det, og oftest vil man bare videre. Da kan det være frustrerende å ikke vite hvor man skal gå.

Det er også et ganske vanskelig spill. Mange møter veggen allerede på slutten av den andre banen, på den beryktede svømmedelen der man skal desarmere bomber før tiden løper ut. Vanskelighetsgraden er ujevn, og den frustrerende kontrollen hjelper ikke akkurat på motivasjonen. Man kan også bare fortsette to ganger, før man må begynne helt fra starten igjen, noe som virkelig dreper motivasjonen til å fortsette. Undertegnede har hatt spillet siden lanseringen på NES, og har fortsatt ikke kommet gjennom spillets sjette og siste brett.

Den kuleste(og vanskeligste) bossen i spillet: Technodromen.

For spesielt interesserte
Spillet var en gang rimelig populært, mest på grunn av tegnefilmene. Det har derimot ikke aldret særlig bra. Jeg utelukker ikke at noen fortsatt kan finne mye spillglede i denne tittelen. Men på grunn av høyt frustrasjonsnivå og ujevn vanskelighetsgrad, gjør det mest til et spill for spesielt interesserte og folk som liker brutal utfordring. Andre kan trygt styre unna, for det finnes langt bedre plattformspill på Virtual Console.

5 /10

7 /10

8 /10